souterrain De Riqueval.

souterrain De Riqueval.

Berichtdoor Patrick55 » 16 Mrt 2025, 09:07

Dag allen.

Meerdere keren zijn we door de tunnel De Riquevall gevarenr op onze tochten naar Parijs. Toen werden we er telkens doorgetrokken door de elektrische sleepboot.
Blijkbaar is in 2024 deze sleepboot buiten gebruik gesteld en mogen we er nu zelf doorvaren.
Is er iemand de de nieuwe regeling weet op welke uren je er door kan en hoe het geregeld is. Ik vind op het VNF daar geen info over.
Wij plannen om in juni naar Parijs te varen en het zou handig zijn dit op voorhand te weten.
Anders probeer ik in de jachthaven van Cambrai de info te verkrijgen.

Mvg
Patrick
Patrick55

ligplaats: Gent
info: Doerak 950 Pas

Re: souterrain De Riqueval.

Berichtdoor aadbloem » 16 Mrt 2025, 09:51

Het lijkt er op dat de elektrische sleper buiten dienst is gesteld? Wij zijn nog nooit door door deze tunnel gesleept. Meerdere horror verhalen van jachtschippers die van links naar rechts tegen de kant werden getrokken en een verhaal van een schipper op onze jachthaven dat hij 5 km heeft meegelopen om zijn boot van de kant af te houden hebben ons afgehouden van een poging om meegesleept te worden. Wij hebben de Sambre al meerdere keren gedaan en op terugweg ook Canal du Nord al vaker met een goed verlichte tunnel en wisselplaats in het midden , heel goed te doen. Wij denken nog steeds: waarom zou je deze horror tunnel nemen terwijl er twee prachtige alternatieven zijn. Het is wel zo dat onze boot 4mtr breed is dus de ruimte aan beide kanten is vrij beperkt.

Het lijkt er wel op dat er ver gevorderde plannen waren/zijn om de sleper buiten bedrijf te nemen en een schema van zelf varen, twee boten tegelijk met een tussenruimte van twee uren voor de volgende twee om teveel dieseldamp in de tunnel te voorkomen:
https://www.chasse-maree.com/actualites ... uera-plus/
https://www.flows.be/varia/2023/08/unie ... hatgpt.com

Dus reken maar op een schema van twee uur afstand tussen koppels van twee boten tegelijk. Hetzelfde als de tunnel van Mauvages.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Pieterse » 16 Mrt 2025, 11:00

Wij zijn afgelopen jaar door deze tunnel gegaan. Er wordt nog steeds gesleept, volgens de mensen die er werken tot 2028. Onze boot is 3,50 breed, dat maakt het iets makkelijker. We hebben wel een puts met een lange lijn achter de boot gehangen, dit scheelt wel in het slingeren. Aan de zuidkant is een leuk museumpje om de geschiedenis van de tunnel te bekijken. De mensen die ons sleepten waren erg vriendelijk en behulpzaam. Wij hadden deze tocht al een paar keer vermeden vanwege de verhalen, het viel alles mee. Om aan te melden voor de tunnel en voor informatie kun je dit nummer bellen.
00 33 3 23 09 37 28
Pieterse

ligplaats: Warmond ZH
info: Ligplaats Warmond
Pieterse 1050
75 pk Yanmar

Berichtdoor kajoe » 16 Mrt 2025, 11:13

een mailtje naar de VNF lijkt mij dan het beste die weten alles dacht ik
maar ach ja dan varen we maar gewoon er door 5.60 breed dus ruimte genoeg voor mij . voorheen waren we 5.05 breed tja kop tegen de gording als het nodig was mar meestal bleven we aardig recht er achter ,
wel jammer mooi toch di herrie maar bij andere tunnels hadden we voorop een of twee dikke schijnwerpers tegenwoordig pracht dingen van led ook nog dimbaar zie eens rond hoe de binnenvaart het doet met kanaal lichten .
maar goed ik weet nog niet hoe hart je dan zou mogen varen maar allicht sneller dan dat kruip ding . dit jaar word het niets naar frankrijk volgend jaar maar met de gedachte via parijs vkanaal du loing naar digoin dan naar nancy en de moezel terug of via straadsburg (vele reizen op gevaren) terug . dit alles tenzij trump en poetin er geen troep van maken .
laatste keer richting parijs via de sambre gegaan prachtig alles werkte dat naa 15 jaar gesloten te zijn geweest .
helaas moet ik zeggen dat wij ons niet geheel aan de snelheid hielden in tunnels met mijn jachtje een stuk harder dan geschreven stond ,toen we nog in de vrachtvaart zaten was dit vrijwel niet mogelijk je trok je vast aan de grond en dergelijke .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor Renegade » 16 Mrt 2025, 11:33

Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 16 Mrt 2025, 18:11

Tunnel kan per marifoon opgeroepen worden en is dan met lichten geregeld !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Patrick55 » 16 Mrt 2025, 20:34

Hoi Wolf.

Bedankt voor de info.

De horrorverhalen van hierboven herken ik niet.
Reeds zesmaal doorgegaan met onze Doerak 950 pav. Soms met een groter konvooi in combinatie met meerdere spitsen. Heerlijke soepgeur in de tunnel van een voorganger. Altijd impressionant om de putten van de beitels te zien.
Je moest natuurijk wel de lijnen op eenzelfde lange regelen om niet contant te slingeren. Daar hebben wij op die zes keer geen last van gehad. De laatste keer waren wij alleen. Als de boot natuurlijk een fly bridge heeft die hoger uitkomt en of opbouw zal het wellicht moeilijker hebben. Wij vinden het telkens een leuke ervaring en zeker niet de reden om om te varen via het Canal Du Nord tussen de vrachtschepen e.d.

mvg
Patrick
Patrick55

ligplaats: Gent
info: Doerak 950 Pas

Berichtdoor aadbloem » 17 Mrt 2025, 10:05

Wolf1 schreef:Tunnel kan per marifoon opgeroepen worden en is dan met lichten geregeld !
Gr. Wolf1

Staan de marifoon kanalen ergens vermeld?
Ik heb mij dat wel eens afgevraagd bij de tunnel van Braye en Laonnois en tunnel van Mont-de-Billy die gelukkig "vanzelf" op groen gingen terwijl ik dacht van hoe vraag ik dat aan, ik zag geen VHF bord. Heb ik dat gemist?
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor kajoe » 17 Mrt 2025, 10:20

bij vele objecten staan voormelders als je daar doorheen vaart gaat de werking in bedrijf of word gemeld in de bedienings centrale
helaas wel gehad dat er vriendelijke gasten waren die alvast maar door voeren en dan niet blij waren dat er nog een schip onderweg was .
tja kleurenblind ????? of het duurt lang ,,we gaan gewoon ,niet ieder schip is even snel .
maar oo sommigen varen ook wel heel traag in het bijzonder sommige recreanten .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor Wolf1 » 17 Mrt 2025, 10:40

aadbloem schreef:Staan de marifoon kanalen ergens vermeld?
Ik heb mij dat wel eens afgevraagd bij de tunnel van Braye en Laonnois en tunnel van Mont-de-Billy die gelukkig "vanzelf" op groen gingen terwijl ik dacht van hoe vraag ik dat aan, ik zag geen VHF bord. Heb ik dat gemist?

Aad, als goed voorbereidt schipper heb je een bijgewerkt marifoonboek bij je, waar alle kanalen in vermeld zijn ook alle 2 jaar terug gewijzigde kanalen in Nederland !
PC Navigo is inmiddels ook op orde !
Voor de ingang van de Franse tunnels staat ook wel ergens een bord met een VHF aanduiding, maar voor de niet Frans sprekende onder ons, je wordt ook per camera in de gaten gehouden, dus als je niets doet, gaat ook wel een keer het licht op groen.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Reiservaring