AUTOTERM Air 4D 4 KW

AUTOTERM Air 4D 4 KW

Berichtdoor Keesl » 14 Feb 2025, 19:22

L.s,

Ben op zoek naar een vervanger van mijn huidigeTruematic gaskachel Nu viel mijn oog op een AUTOTERM Air 4D 4 KW. Tijdens het bestuderen van de inbouw instructie las ik dat er in de demper een drain gaatje zit. Dit wil je toch niet binnen aan boord hebben. Heeft iemand ervaring hiermee hoe dit aangepakt kan worden ? Geen demper gebruiken of is er een exemplaar te koop welke geen drain gaatje heeft. Ook op de site van verschillende leveranciers en importeur kan ik hier niets over vinden hoe veilig in te bouwen aan boord.

Met belangstelling kijk ik uit naar een reactie.

M.vr.gr.

Kees
Keesl

ligplaats: Geen
info:

Re: AUTOTERM Air 4D 4 KW

Berichtdoor Amersfow » 14 Feb 2025, 19:59

Ik heb een Webasto in de boot; dacht dat die kapot was; dus heb zo'n 100 euro ding op Ali gekocht. Heel veel zooi erbij, zelfs een 10ltr tank. Aardig paneeltje. Afstandbediening, blauweTand, maar de software daarvoor staat niet in de GoogleStore, dus dat gaan gebruiken is link. Ding is 7kw. Ingebouwd. Deed het ook niet. Blijkt dus dat de aanzuig in het dieseltankje (RVS tank) heel hoog zit; pas bij meer dan 1/3 zuigt die diesel aan :-(. Ding geeft enorm veel warmte. Ik had de uitlaat in de oorspronkelijke buis met glaswol (?) gestopt. Het blijkt dat de uitlaat heel heet wordt. De glaswol begon te roken. Dus heb toen alles maar weer gedemonteerd en de oude Webasto teruggeplaatst. Die uitlaat is minder heet blijkbaar. Hele zaterdagmorgen voor niks bezig geweest.

Mijn lering; ding doet het goed, geen demper nodig (zit op de webasto ook niet). Misschien ga ik m in een andere boot bouwen waarbij ik dan extra zorg heb voor de uitlaat. Kan die direct bij de huid, zodat ik maar een heel kort stukje uitlaat binnen hebt.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Het Sluizenfront » 14 Feb 2025, 20:29

Keesl schreef:L.s,

Ben op zoek naar een vervanger van mijn huidigeTruematic gaskachel Nu viel mijn oog op een AUTOTERM Air 4D 4 KW. Tijdens het bestuderen van de inbouw instructie las ik dat er in de demper een drain gaatje zit. Dit wil je toch niet binnen aan boord hebben. Heeft iemand ervaring hiermee hoe dit aangepakt kan worden ? Geen demper gebruiken of is er een exemplaar te koop welke geen drain gaatje heeft....

Ik denk dat dat gaatje daar hoort. Bij een gasverbranding komt water vrij dat op een of andere manier moet worden afgevoerd. Als je thuis een Hr-ketel hebt moet je maar eens kijken, daar zit ook een condensafvoer op. Als je vochtige rookgassen afkoelen condenseert de damp en dat zal bij jouw kachel waarschijnlijk ook in de demper zijn. Ik denk dat het zo gemaakt is dat er geen rookgassen door dat gaatje komen. Dat gecondenseerde water moet je wel afvoeren want daar kunnen giftige stoffen in zitten die zaken kunnen aantasten. Wordt vaak gedaan met een minuscuul trechtertje onder het gaatje waarop een slangetje het vocht verder afvoert. Bij jou wellicht naar buiten of anders naar het bilge.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront

ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Berichtdoor Keesl » 14 Feb 2025, 22:19

Allereerst bedankt voor de reacties.

Omdat ik van het gas af wil aan boord, kwam ik op deze diesel kachel uit. Er zijn Chinese kachels te koop voor circa 100 euro. Doch de kachel die ik op het oog heb kost rond de 700 euro inclusief randapparatuur. Deze wordt in Estland gebouwd en heeft ook een CE markering. Mag aannemen dat deze kwalitatief en ook op veiligheid iets beter in elkaar zitten.

Het drain gaatje is inderdaad nodig om eventuele vloeistof weg te kunnen laten lopen. Maar niemand kan mij garanderen dat er nooit verbrandingsgas via dit gaatje zal ontsnappen. Stel dat je deze demper in de motorruimte monteerd dan zou je in het ergste geval deze ruimte en ook de daarboven gelegen stuurhut vol met verbrandingsgas kunnen zetten. Dit risico wil ik voorkomen.

Inmiddels heb ik een reactie van de importeur gekregen en dat op vrijdag avond. Deze adviseert dan ook om de demper niet te gebruiken. Wat ik wel vreemd vind is dat deze kachel bij diverse watersport zaken verkocht word. Maar er niet gewaarschuwd voor voor dit drain gaatje.

Nu verwacht ik dat tijdens in bedrijf zijn van de kachel eventuele condens via de uitlaat naar buiten gaat. Het is immers geen HR ketel met een goed rendement en restwarmte terugwinning.

Condens zal er alleen inkomen zodra de kachel uitstaat en er dus koude buitenlucht in de uitlaat condenseert.

Wordt vervolgd.

M,vr.gr.

Kees
Keesl

ligplaats: Geen
info:

Berichtdoor Het Sluizenfront » 14 Feb 2025, 22:59

Sorry, kennelijk verkeerd gelezen. Ik dacht dat het om een gaskachel ging. Bij diesel lijkt mij een gaatje in de uitlaat niet zoals het hoort.
Die Chinese gaskachels...bij ons in de haven zijn er inmiddels verschillende die die €100,- (want dat is ongeveer de prijs) er wel aan wilde riskeren. Over het algemeen zijn zij er zeer over te spreken en doen ze niet onder voor de Ebenspacher die er bij ons (bij aankoop al) in staat. wat de onze betreft; die doet het ook goed maar ik vind hem nogal een lawaaimaker. Of het nou door het aanzuig-gat of door de uitstroom-gaten komt, ik weet t niet, maar zelfs de hond wordt er ongelukkig van als de kachel aan staat.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront

ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Berichtdoor Renegade » 14 Feb 2025, 23:23

Het Sluizenfront schreef:Bij diesel lijkt mij een gaatje in de uitlaat niet zoals het hoort.

Dat gaatje in de uitlaat klopt wel.
En waarom?
Primair worden deze kachels in trucks en campers ingebouwd.
Daar zit de kachel ook in de verblijfsruimte,maar de uitlaat nooit.
Deze wordt altijd door een gat naar buiten geleid ,en dan heb je dat probleem met dat gaatje niet.
Het gecondenseerde water wordt dan geloost buiten het voertuig.
Het was verstandig dat Keesl de leverancier heeft geraadpleegd,en die geeft terecht aan dat je de uitlaat met een loosgaatje NIET in een boot moet gebruiken ,maar een dichte demper moet monteren.
Dergelijke instructie levert een fabrikant er nooit bij ,omdat het geen specifieke kachels zijn voor boten.
Dat is het verschil bij gebruik van die kachels in voertuigen of vaartuigen.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor chaea » 15 Feb 2025, 07:59

Ik heb momenteel 2 "Chinese" kachels in gebruik, allen Ali.
1 in mijn garage van 9x4, 1 in de overkapping cq mancave.
Ook had ik 1 in mijn werkbus, maar de bus heb ik sinds vorige maand niet meer.

Alle 3 werken(ten) naar 100% tevredenheid.
In het begin was ik terughoudend door het lage bedrag maar na anderhalfjaar kan ik melden dat het gewoon goed en vooral warm is.

De Chinese dempers zijn voor buiten, de standaard modellen zijn sowieso niet afgedicht, hoeft ook niet want ze dempen alleen maar voor buiten.
Er zijn duurdere dempers te verkrijgen die wel dicht schijnen te zijn, maar idd je zit met condens.

Mbt warm worden van de uitlaat, dit is waar maar ook hier is gewoon matchende isolatie voor te krijgen welke niet in de brand gaat.
Overigens kan je ook gewoon je voordeel ermee doen, zo heb ik al filmpjes gezien van mensen die een langere uitlaat nemen van 3 meter en deze in spiraal buigen aan de binnenkant, zo heb je meer stralingswarmte, maar ook die de uitlaat op een oude kleine radiator aansluiten voordat deze naar buiten gaat.
Uiteraard moet je dit niet doen op de boot, maar in een klusruimte met de juiste maatregelen zijn dit doeltreffende manieren om zoverl mogelijk profijt ervan te hebben. ( nogmaals met de juiste maatregelen en dus niet zomaar aankloten)

Nummer 4 staat nieuw in de doos, gaat dit voorjaar in de boot.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Terug naar Hints en tips