De Gelderlander: Vanavond botsing veerpont tussen Ingen en Elst. Eén van de ankerbootjes werd geraakt door een groot binnenvaartschip. De pontbaas zou de haast van schippers hekelen en gezegd hebben “waarom zou je zo strak langs de pont varen”.
Wat daar ook de oorzaak is geweest, even mijn ervaring van deze zomer. Ik vaar afvarend met mijn recreatiemotorboot al ver voorbij het eerste ankerbootje als de pont ineens loskomt en flink doorzet. Dus kwam ik aardig in de knel. Vaak is al moeilijk te zien of de pont loskomt van de wal. Een slagboom zag ik niet bewegen. Helaas pas achteraf de veerpont per marifoon opgeroepen ( had ik natuurlijk direct moeten doen). Zijn enige heel onvriendelijke reactie was dat een veerpont altijd voorrang heeft. En dat hij mij niet per marifoon hoefde te waarschuwen omdat hij dan de hele dag bezig kon blijven. Uiteraard heeft een veerpont voorrang, maar dient de pontschipper wel goed zeemanschap in acht te nemen.
Los hiervan zou het mooi zijn als veerponten met bijvoorbeeld een knipperlicht aangeven dat ze vertrekken en in beweging komen.