Pontveer Ingen-Elst

algemene discussies

Pontveer Ingen-Elst

Berichtdoor jkb » 05 Okt 2024, 21:34

De Gelderlander: Vanavond botsing veerpont tussen Ingen en Elst. Eén van de ankerbootjes werd geraakt door een groot binnenvaartschip. De pontbaas zou de haast van schippers hekelen en gezegd hebben “waarom zou je zo strak langs de pont varen”.
Wat daar ook de oorzaak is geweest, even mijn ervaring van deze zomer. Ik vaar afvarend met mijn recreatiemotorboot al ver voorbij het eerste ankerbootje als de pont ineens loskomt en flink doorzet. Dus kwam ik aardig in de knel. Vaak is al moeilijk te zien of de pont loskomt van de wal. Een slagboom zag ik niet bewegen. Helaas pas achteraf de veerpont per marifoon opgeroepen ( had ik natuurlijk direct moeten doen). Zijn enige heel onvriendelijke reactie was dat een veerpont altijd voorrang heeft. En dat hij mij niet per marifoon hoefde te waarschuwen omdat hij dan de hele dag bezig kon blijven. Uiteraard heeft een veerpont voorrang, maar dient de pontschipper wel goed zeemanschap in acht te nemen.
Los hiervan zou het mooi zijn als veerponten met bijvoorbeeld een knipperlicht aangeven dat ze vertrekken en in beweging komen.
jkb

ligplaats:
info:

Re: Pontveer Ingen-Elst

Berichtdoor Wolf1 » 06 Okt 2024, 07:45

Zijn al ellen lange discussies over geweest en alle suggesties zijn door RWS tot nu afgekeurd.
Het blijft dus opletten op de klep en slagboom !
Tip: Vawege bezuiniging, worden veel veerboten bediend door 1 persoon, zolang hij aan het collecteren is vaart hij niet !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 06 Okt 2024, 08:09

De pontbaas scheldt dat schippers haast hebben en maar 1 stand kennen, vol gas. Nou, heb weleens met verbazing gekeken hoe de pont schippers over het IJ maar 1 stand hebben. Die gaan vol gas naar de overkant, en vol in de ankers als er een binnenvaart schip voor ze langs gaat. Die hoeven zelf de diesel niet te betalen denk ik.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor kajoe » 06 Okt 2024, 08:43

nou ervaringen genoeg met ponten zeker gier ponten .
wij hadden de ervaring dat je als het kon precies midden vaarwater ging varen je wist maar nooit wij konden met een geladen schip nooit binnen die honderd meter tot stilstand komen .
de meeste pont voerders letten wel op maar j je hebt er bij ??? zeker als er een jachtje aan komt .
en helaas is het ook niet meer zo dat ze de seinen om zetten zodat je kan zien wat de bedoeling is .
maar vrij varende ponten is het ook gewoon zo dat ze ov voorvaat hebben of het domweg nemen zij zijn immers grootvaartuig .
die ellende had je vroeger in Amsterdam bv met de ponten die hadden voorvaart op alle vaart behalve zeevaart kwam je daar met over de 20 klm aan denderen ging er geheid een over en moest je rare bewegingen maken of vol in de ho houders ,,ik weet dat er schippers waren die daar voeren en de pest hadden aan bepaalde schepen ze juist daar hun pont er voor probeerde te zetten tja we hadden er een uit de familie die daar voer .
in Duitsland waren de pont schippers heel wat scheeps vriendelijker was onze ervaring .
dat pontje dat op de wetering voer vlak voor de braasem was vaak een ellende altijd vlak voor je kop over en als je dan met 700 ton jetfuel er aan kwam schrok je toch behoorlijk tja brandbare stof pontje mensen boem en je weet maar nooit wet er gebeurd .
dus met mijn bootje pas ik wel goed op en ga er altijd van uit dat zij voorvaart nemen .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor heuvels » 06 Okt 2024, 11:41

Bij gierponten houd ik vaak het midden van het vaarwater aan als ik niet kan inschatten wat de pontbaas van plan is. Dan kan ik op laatste moment kiezen welke kant ik ga passeren.
Er zijn ponten waar met stoplichten gewaarschuwd wordt, zoals Noordhollands Kanaal waar de kabels boven water strak getrokken worden.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor jkb » 06 Okt 2024, 12:04

Ik probeer uit te mikken dat ik, zodra de veerboot aanmeert, ga passeren. En inderdaad speuren naar slagboom, klep en kaartjesknipper. En toch af en toe een lastige situatie. Bij kabelponten wacht ik vaak langer dan een aantal mij haastig passerende boten. Liever geen confrontatie schroef en pontkabel.
En vaak zie ik de pontbaas echt wel op de beroepsvaartuigen wachten. Dat mag ook gezegd worden.
jkb

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 06 Okt 2024, 13:15

Wolf1 schreef:Zijn al ellen lange discussies over geweest en alle suggesties zijn door RWS tot nu afgekeurd.
Gr. Wolf1

Waardeloze regelgeving op het water bij veerponten.

Op de weg zijn er bij vergelijkbare situaties waar abrupt afstoppen niet kan ,denk aan spoorwegen, veiligheids voorzieningen, o.a. lichten en slagbomen.
Nu gaat op het water het werken met een slagboom nou eenmaal niet.
Dus dat zouden minimaal lichten moeten zijn.

Waarom kan het bij bruggen en sluizen voor het vaar verkeer wel,en bij en pont niet.
Pure onwil van de ambtenarij in mijn optiek.
Waar een wil is ,is een weg.
De wil,om dat op te lossen ontbreekt totaal.

Dan nog iets anders.
Waarom heeft "dalvaart" ,ongeacht sport of beroeps niet altijd voorrang?
Het zou veel beter zijn,want dan hoeft de recreatieve vaarder die moelijk kan afstoppen vanwege de stroming ook geen rare capriolen uitvoeren,als er eens een "voorrangnemende" pontjesbaas plompverloren oversteekt.

Dus bij regelgeving , dalvaart altijd voorrang,opvaart bij recreatieve uitoefening niet.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 06 Okt 2024, 13:48

jkb schreef:De Gelderlander: Vanavond botsing veerpont tussen Ingen en Elst. Eén van de ankerbootjes werd geraakt door een groot binnenvaartschip. De pontbaas zou de haast van schippers hekelen en gezegd hebben “waarom zou je zo strak langs de pont varen”.

De pontbaas ziet doorgaans altijd de splinter in andermans oog maar nooit de balk in eigen oog. Horkerig gedrag is ze ook niet vreemd.
Kortom op blijven letten op de pontbaas die nog rondloopt en op de slagboom.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Tonny » 06 Okt 2024, 14:53

Deze zomer ook een slechte ervaring gehad met een veerpont op de IJsel. Terwijl ik, in de afvaart, op een 50 tal meter van het veerpont was stak hij recht voor mij over. Ik een aanvaring te voorkomen ben ik meteen overgestoken om achterlangs te varen waarna de Pontbaas mij op de marifoon oproept en aangeeft dat ik "langzaamaan moet doen vanwege de kabel". Ik kijk naar de wal en zie de kabel strak staan het water in. Ik gooi alles dicht maar met 7 km stroming is stoppen niet meer mogelijk en enkele seconden later hoor ik de kabel ZZZWOESCHHHH onder de boot door gaan. Gelukkig bleef er niets hangen. Vorige week zijn we uit het water gegaan en is duidelijk te zien waar de kabel de kiel geraakt heeft. Dus: schuren, primeren, verven en nieuwe anti fouling aanbrengen. Had meer schade kunnen zijn.

Overigens ben ik op bijvoorbeeld de Maas vaker achter een veerpont langs gevaren als ze weer eens vlak voor mijn neus overstaken, dat gaf nooit problemen met de kabel maar daar staat natuurlijk veel minder stroom waardoor de kabel minder strak staat en dus dieper in het water ligt. Ik let ook steeds op op de slagbomen maar soms varen ze gewoon leeg over zonder dat de slagbomen bediend worden en dan kun je vaak niet veel meer dan achterlangs varen.

Inderdaad is er in zo'n situatie geen sprake van goed zeemanschap. Je stapt toch ook niet op 5 m van een auto een zebrapad op omdat jij daar voorrang hebt, dan kan geen enkele auto meer remmen en dat beseft iedereen, maar de pontbazen van deze tijd hebben nu eenmaal voorrang hoe dicht je er ook al bij zit.
Tonny

Berichtdoor kajoe » 06 Okt 2024, 18:01

nou de regelgeving is er beslist wel zie BPR/RPR . rijks regelement veerponten blijkt er ook nog te zijn maar alleen voor de ponten .
maar net als zoveel zaken worden regels genegeerd en dan wind de sterkste in dit geval dus niet de jachten .
helaas als het misgaat is het jacht de klos .
normaal gesproken zou de vaart die zijn eigen wal houd en gestrekt in het vaarwater vaart voorrang hebben . meer je zij vallen onder grote vaart .
hier bij ons vaart een fiets pontje en moet het kanaal kruisen en die moet wijken vaar alle vaart dus ook voor jachten die het hoofdvaarwater bevaren .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Terug naar Steigerpraat