Inderdaad wordt het <1,80 m nog een stuk leuker. Zelf hanteer ik 2,40-2,50m als max doorvaarthoogte. Meeste bruggen (in ZH (muv het achterlijke Den Haag en Leiden

) zijn max 2,50m. Ik moet er niet aan denken met een flybridge-decker van 3,80m binnendoor te moeten varen. Dat is echt varen op een (langzame) klok.
Wat me verbaasde was een vissersboot van 4m oid, die voor me voer op de randmeren, alleen een mast op had en die stug omhoog hield. Dus hij moest bv wachten voor de brug over de randmeren in Elburg (5,60m). Ik snap niet dat die 'm niet ff naar beneden haalt. (Overigens telt "schroeven uit, touwen vast" niet voor hem blijkbaar, was alleen en bleef gewoon in het midden van de sluis liggen, om zijn schroeven, daarmee ~ 4 plekken van pleziervaart afnam). Als westerling zijn de sluizen overigens de poging tot overschrijding van mijn geduld. Wat een amateurs. Gaan halverwege de sluis liggen, laten de motor de hele tijd borrelen, maken vast op een bolder van de sluis zodat ze een tijd aan het ontknopen zijn, gaan de motor eens starten als de uitvaarlichten al bijna groen ingebrand zijn

) (jaja, I know, ze/we hebben vakantie).