Thuiskomertje motorjacht

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: Thuiskomertje motorjacht

Berichtdoor chaea » 14 Sep 2024, 17:40

Zet je nu een schot in de catagorie ovebodige/tollige ballast? Dat is echt zo verwaarloosbaar, die schotten zullen hooguit bij een grote tank 2 euro opleveren aan oud ijzer, reken zelf de kilo's maar uit aan de dagprijs. Het gaat het klotsen tegen en verminderd de druk op de aansluitingen, je kan niet altijd met een volle tank varen.
En als het nodig is om extra inspectiegaten te maken dan zie ik geen reden om het niet te doen.

Snap dit vraagstuk echt niet, behalve dan dat we gezellig wilen schrijven/ discusseren
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor R.C.Grootveld » 14 Sep 2024, 23:09

Wolf1 schreef:Mijnheer RC Grootveld, ik ga je niet blij maken, want ik ben bang dat je bunkers in de machinekamer zitten, dat je geen retourolie koeling hebt, dat de bunkerbodems geen onderdeel van het vlak uitmaken en ook geen mangaten in je bunkers hebt !
Deze situatie met het gebruik van de huidige brandstof is echt totaal onverantwoord, en ja ik weet je bent niet de enige !
Wat je er aan doet moet je helemaal zelf weten, maar voor mij ben je een gevaar op het water.
Om voor jezelf enig idee te krijgen wat er allemaal in jou bunkers gebeurt, adviseer ik je, op je voor de komende winter " the do list" in ieder geval die mangaten te zetten.
En die betimmering is vast wel met één of ander luik op te lossen.
Gr. Wolf1[/size][/i][/color]

Mijnheer Wolf1,
Dank voor uw ongetwijfeld goed bedoelde waarschuwing, uw conclusie dat ik onverantwoord bezig ben acht ik echter voorbarig en niet gebaseerd op feiten.

Maar ik ga u waarschijnlijk ook niet blij maken, want ik ben niet bang aangelegd, raak niet snel in paniek en laat me ook niet snel intimideren.
Daarbij doe ik vrij veel aan preventie en daar komt een stuk risicoanalyse bij kijken, welke mede is gebaseerd op de feiten uit de praktijk.

Zo tank ik bio-troep-vrije diesel en neem ik aan het begin van het seizoen monsters van de brandstof door een hoeveelheid af te tappen via de op de bodem daartoe aangebracht aftapkranen.
Tot op heden na 18 jaar, 1500 uur, varen op de grote rivieren, IJsselmeer etc was deze test altijd negatief.

Ik zie dan ook geen toegevoegde waarde van mangaten boven de aanwezige aftapkranen.
Uw advies om mijn halve schip te slopen neem ik dan ook ter kennisgeving aan, maar zal dit niet overnemen.

Als er echt troep in mijn tanks had gezeten, had ik gezien mijn vaargebied, allang problemen gehad moeten hebben.

Niettemin nogmaals dank voor uw goedbedoelde advies en de conclusie dat ik onverantwoord bezig zou zijn.
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor R.C.Grootveld » 14 Sep 2024, 23:12

Beemer schreef:En een "aansluiting die ettelijke cm boven de bodem zit" staat bij een ouder schip garant voor vuil onder die aansluiting.
Ofwel een gegarandeerde diesel-toevoer-storing bij slecht weer op het IJsselmeer! Dat moet je niet willen.

Met die aansluiting bedoel ik de brandstof aanvoer naar de motor, de aftapkraan zit op de bodem.

En wat dat IJsselmeer betreft: Dan had ik allang problemen moeten hebben, want ik vaar vooral op de grote rivieren en daar lig ik soms meer te schommelen dan op het IJsselmeer.
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor broekie » 15 Sep 2024, 07:49

Beste Rob, ik wil je toch corrigeren. Ik begrijp uit vroegere posts dat je uit de vliegtuig wereld komt. Daar heb ik mijn opleiding ook gehad dus over verantwoording hoeven we het niet te hebben.
Check, dubbel check en check again ook niet.
Waar ik wel aan twijfel is de wijze van controleren. Monsters nemen is goed maar dekt de lading mijns inziens niet helemaal. Ervaring leert dat iedere brandstof diesel tank op den duur vervuild. Of dat op den duur problematisch wordt is alleen te controleren met een optische controle. De dag dat het probleem zich aandient zal in jouw geval met 1500 uur op de teller nog wel even duren. Zoveel brandstof is er nog niet door de tank gegaan.
Uiteindelijk zal de tank een keer gereinigd moeten worden.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Berichtdoor aadbloem » 15 Sep 2024, 13:42

Ik kwam dit seizoen in Namen iemand tegen met den Kagenaar waarin de dieseltank al vele jaren oud was en voor vuile diesel problemen had hij gewoon een thuiskomertje klaarstaan: Een 25 liter jerrycan gevuld met verse diesel en een passend slangetje naar de motor. In een handomdraai aan te sluiten zo zei hij Hij verwachtte niet dat het goed onderhouden dieseltje zelf het ooit zou begeven. De jerrycan werd bij iedere supermarkt pomp onderweg ververst. C'est simple comme bonjour :D
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor R.C.Grootveld » 15 Sep 2024, 14:29

broekie schreef:Beste Rob, ik wil je toch corrigeren. Ik begrijp uit vroegere posts dat je uit de vliegtuig wereld komt.

Klopt
broekie schreef:Waar ik wel aan twijfel is de wijze van controleren

Daarom doen we in de luchtvaart aan condition monitoring, bv op de motoren (toevallig een werkgebied waar ik jaren in heb gewerkt) door deze continue te monitoren en daarmee onnodig ingrijpen te voorkomen.
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor broekie » 15 Sep 2024, 15:16

Klopt, niet zomaar op uren demonteren en uit elkaar halen. Maar dan is er wel uit de praktijk bepaald wanneer er wel wordt gewisseld voor een gereviseerd of nieuw onderdeel. Dat moment dat de tank schoongemaakt moet worden staat bij bootjes niet omschreven maar dat moment is er wel. Een keer vuile diesel krijgen is niet uitgesloten. Dat zal een brandstof controle mogelijk uitwijzen. Dan moet je uiteindelijk toch gaan schoonmaken. Dus toch maar eens gaan denken aan een inspectie luik ergens. Mogelijk zijn er nog andere schoonmaak mogelijkheden?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Berichtdoor helenakruiser » 15 Sep 2024, 16:21

https://www.milieuongevallen.nl/dienste ... reiniging/ ..is dit niet iets om over na te denken ?
helenakruiser

ligplaats: Jutryp
info: Helenakruiser , Daf 575

Berichtdoor aadbloem » 15 Sep 2024, 18:38

helenakruiser schreef:https://www.milieuongevallen.nl/diensten/tankreiniging-tanksanering/dieseltank-reiniging/ ..is dit niet iets om over na te denken ?

Heb ik ook gelezen en bij mij in de buurt zit ook een aanbieder van deze methode. Dat is natuurlijk een mogelijkheid voor de schippers met dieseltanks zonder mangat.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor R.C.Grootveld » 15 Sep 2024, 19:44

broekie schreef:Klopt, niet zomaar op uren demonteren en uit elkaar halen. Maar dan is er wel uit de praktijk bepaald wanneer er wel wordt gewisseld voor een gereviseerd of nieuw onderdeel. Dat moment dat de tank schoongemaakt moet worden staat bij bootjes niet omschreven maar dat moment is er wel. Een keer vuile diesel krijgen is niet uitgesloten. Dat zal een brandstof controle mogelijk uitwijzen. Dan moet je uiteindelijk toch gaan schoonmaken. Dus toch maar eens gaan denken aan een inspectie luik ergens. Mogelijk zijn er nog andere schoonmaak mogelijkheden?

Precies, en die praktijk van monsters nemen laat dus zien dat de toegevoegde waarde van die visuele inspectie niet opweegt tegen de impact van het maken van mangaten opwegen.
Verder kritisch zijn op waar je tankt en zeker geen gezeul met jerrycans.
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Outboard motoren