Cyrix en bedrading

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Cyrix en bedrading

Berichtdoor Renegade » 20 Aug 2024, 14:58

Amersfow schreef:https://nl.aliexpress.com/item/1005006099504560.html?spm=a2g0o.productlist.main.41.4d9eAsqQAsqQuc&algo_pvid=a0b2ee24-f4d0-44ea-8a6b-1ae1335699c7&algo_exp_id=a0b2ee24-f4d0-44ea-8a6b-1ae1335699c7-20&pdp_npi=4%40dis%21EUR%21146.84%2161.67%21%21%21146.84%2161.67%21%402103871e17241603231056737ea4b8%2112000041282279842%21NL%21785070471%21X&curPageLogUid=hMk434bQrWpi&utparam-url=scene%3Asearch%7Cquery_from%3A

Ja prachtig mooi ,ware het niet ,dat " deze niet naar je adres kan worden verzonden" ,althans dat geeft de site bij mij aan.
Maar verzenden hoeft ook niet , want zo staat er in de beschrijving o.a. "Waterdichte Buitenwandeling".
Dat ding komt dus lopend naar je toe deze herfst , heeft de regenpak al aan :mrgreen: :mrgreen:
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor aquanaut » 20 Aug 2024, 15:30

Renegade schreef:Waar je die wijsheid vandaan haalt,weet ik niet.
Volgens mij heeft het ook niks met de dynamo te maken,want de Cyrix zit tussen 2 accu's in.
bv tussen startaccu en service accu in.
..........
En waarom zou de kabel doorbranden bij een startpoging?
Als het goed is ,zit je Cyrix niet eens tussen je startaccu en je startmotor.
Daar hoort die niet te zitten.
Heeft ook niks met het starten van je motor te maken.
Zit er compleet los van.

............
De 10mm2 kabels die meegeleverd worden bij dit product zijn echt te dun voor gebruik bij een krachtiger dynamo. Als uw dynamo bijvoorbeeld 90A af kan geven dan adviseren we 35mm2 kabels te gebruiken.

Het vreemde is, ze adviseren het wel ,maar onderbouwen het niet.
Zal wel betere verdienste aan zitten ,als je ook nog een paar dikkere kabels mee kunt leveren ,d.m.v. bangmakerij. ;)

Wiebren? (Noordvaarder/Kwokko) ben jij het, of ben je familie?
Hele stellige antwoorden die toch niet helemaal juist zijn...

De bekabeling van een Cyrix heeft wel degelijk iets te maken met de grootst te verwachten laadstroom die meestal van de dynamo afkomstig is.
En uiteraard als je de Start-Assist functie gebruikt dan "hangt" de Cyrix wel degelijk tussen de startmotor en de accu waarop je tracht te starten (want je startaccu was namelijk leeg, anders had je daar wel op gestart.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut

ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Berichtdoor aadbloem » 20 Aug 2024, 19:44

Kabel: Ook niet te verwaarlozen is de lengte die de vereiste diameter van de kabel bepaalt. Een zeer korte kabel van accu1 naar cyrix en van cyrix naar accu2 kan van een kleinere diameter zijn dan wanneer de accu’s ver uit elkaar staan.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Franc » 21 Aug 2024, 08:04

Hierbij een foto (gemaakt door vorige eigenaar - sorry dat ie zo groot is).

Mijn idee is om op het kajuitje een flexibel paneel te leggen, dat ook weer makkelijk naar binnen gehaald kan worden.
Niet te veel gedoe. Regelaar in de stuurconsole met een 'lange' draad naar de accu.
Iemand noemde een elektrisch toilet (volgens mij in mijn andere draadje over het zekeren), maar dat is niet aan orde hoor. Er zit een wasbakje in met een handpomp en qua elektra zal ik niet meer hebben dat wat verlichting en oplaadmogelijkgeden voor telefoons etc.
Dus echt nodig, een 2e accu? Misschien niet, maar dit lijkt me leuk om mee te 'spelen'.

Iets vergelijkbaars als dat ding van Ali heb ik ook in NL bij de Bluepowershop gevonden trouwens :-)

Afbeelding
Franc

ligplaats: Heenvliet
info: Motorkruiser 9m50
genaamd de "Frami II"

Berichtdoor Franc » 21 Aug 2024, 08:16

aadbloem schreef:Kabel: Ook niet te verwaarlozen is de lengte die de vereiste diameter van de kabel bepaalt. Een zeer korte kabel van accu1 naar cyrix en van cyrix naar accu2 kan van een kleinere diameter zijn dan wanneer de accu’s ver uit elkaar staan.

De accu's staan naast elkaar met ruimte ertussen voor de Cyrix, dus die kabels kunnen zo kort als 30cm zijn.
Franc

genaamd de "Frami II"

Berichtdoor Renegade » 21 Aug 2024, 14:43

Franc schreef:Hierbij een foto.

Mooi kajuit bootje Franc.
Is het een Gelderblom?
Voor een lang weekend of een week ,kan het best met deze.
Wij zijn ook begonnen met zoiets , een Onedin
Mijn idee is om op het kajuitje een flexibel paneel te leggen, dat ook weer makkelijk naar binnen gehaald kan worden.

Mijn inziens kun je dan beter een gewoon paneeltje nemen,en die eventueel aan een beugeltje op het dak te wisselbaar maken.
Want met flexibel weet je het vaak wel .Een keer een knikje erin ,en weg is paneeltje.
Er zit een wasbakje in met een handpomp en qua elektra zal ik niet meer hebben dat wat verlichting en oplaadmogelijkgeden voor telefoons etc.
Dus echt nodig, een 2e accu? Misschien niet, maar dit lijkt me leuk om mee te 'spelen'.

Als er nu geen toilet in zit ,kun je beste een Porta potti nemen.
Die moet je dan wel legen bij een jachthaven of camping.
Officieel wil de wetgever het ook niet meer hebben ,dan je de fecalien op het oppervlaktewater loost.
Lig je in een jachthaven,dan moet je zowiezo gebruik maken van het toilet aan de wal, mits je niet over een eigen afvalwater tank aan boord beschikt.

Uit ervaring eerder ,kun je het beste een watertank of waterzak voorin de punt gaan monteren.
Dan hou je ook gewicht voorin de boot.
Diepgang heeft zo'n bootje niet veel ,en als je met zijn 2-en achterin zit,en er hangt ook nog een stevig torretje achter ,dan is het schuitje slecht koersvast.
Ik heb toen een puntige flexibele drinkwaterzak gekocht van 100 liter,en deze voorin de punt vastgemaakt ,en een vulleiding naar voren bovenin gemaakt.
Daar werd mijn Onedin destijds een stuk beter bestuurbaarder en koersvaster van.

Wij hadden er destijds een Yamaha 15 pk 4 takt achter ,en een VMF accu erin van 105 Ah.
Koken deden we op een Origo Spiritus kooktoestel.
Een smartphone hadden we toen nog niet ,alleen een Nokia gsm toestel.
1 a 2 keer opladen per week was toen genoeg.
Veel extra's hadden we niet ,wel een fishfinder als dieptemeter.
De transducer lag voor deur onder de vloer,(dat kan bij een polyester boot namelijk) .
Zo hebben we toch een paar zomerseizoenen door Noord Nederland gevaren.

Een mooie beginners boot, hier kun je enkele jaren mee vooruit.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Franc » 21 Aug 2024, 17:38

Dankjewel, ook voor de tip van het gewicht voorin, dat kan hij inderdaad wel gebruiken,
Een Gelderblom? Het zou zomaar kunnen; we weten het eerlijk gezegd niet, er staat nergens een aanduiding.
Franc

genaamd de "Frami II"

Berichtdoor Franc » 21 Aug 2024, 17:40

Weet iemand toevallig wat de Cyrix doet als er even geen 2e accu is aangesloten? Bijvoorbeeld omdat die even thuis aan de lader ligt? En dan met een zonnepaneel erbij dus. Gaat hij dan de laadstroom naar de 1e accu doorzetten of blijft hij proberen de niet bestaande accu te laden?
Franc

genaamd de "Frami II"

Berichtdoor Amersfow » 21 Aug 2024, 17:53

Ik zou het niet proberen. Weet niet of een zonnepaneel zonder aangesloten accu gewoon 13,4 volt gaat geven. Ik zou m dan maar even over zetten. Of er een handdoek opleggen.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 21 Aug 2024, 19:15

Franc schreef:Weet iemand toevallig wat de Cyrix doet als er even geen 2e accu is aangesloten? Bijvoorbeeld omdat die even thuis aan de lader ligt? En dan met een zonnepaneel erbij dus. Gaat hij dan de laadstroom naar de 1e accu doorzetten of blijft hij proberen de niet bestaande accu te laden?

Er wordt mij door een ander aangewreven dat ik Start-Assist heb genoemd.
Die persoon kan beter het draadje nog eens gaan lezen.
Ik gebruik de Start-Assist niet eens ,bij mij zit de Cyrix niet tusen start en service accu,maar tussen service en boegschroef accu.
Overigens met weinig succes ,want mijn boegschroef accu is al 2 keer plat geweest na een winter,terwijl de service accu bijna geen verlies had. Rara hoe kan dat.
Gelukkig kan een Red Top tegen een stootje,want elk voorjaar doet die het weer na 48 uur aan de lader gezeten te hebben.
Ik doe het nu anders,ik koppel nu alles los.

Goed even Cyrix.
Ik zal het wel verkeerd hebben,maar dan deugt de beschrijving van Victron ook niet.
Aan mijn tekening lezen ligt het niet ,wat daar had ik er altijd het hoogste cijfer voor op de LTS en later de UTS.

De Cyrix zit tussen accu A en accu B. En niet tussen startmotor en accu
De Cyrix is er voor om je accu B op te laden via accu A,als deze een andere grootte heeft dan accu A.
Bv , accu A is 70Ah en accu B is 110Ah.
Als je beide aan zou sluiten op de laaduitgang van een lader, hetzij dynamo of andere laadeenheid ,dan wordt de ene niet vol.
Voor zover mij is verteld,moet je dan een Cyrix gebruiken ,of een Argofet(Victron) of een Mosfet(Mastervolt).

De Start-Assist(gebruik ik niet) schijnt er voor te zijn,dat je ook van accu B kunt starten indien accu A plat is vanwege het niet willen starten bv.
De Start-Assist koppelt a.h.w. accu A aan accu B
(Maar je moet wel een rund zijn,als je van accu B gaat starten,want het ware dan beter geweest het probleem te tackelen waarom je motor niet wou starten .)
Als bovenstaande niet klopt ,dan is dit bezijden de waarheid ,maar in commissie.

Wat te doen als je accu B thuis aan de lader hebt.

Dat vermeld de uitleg niet ,want dan zit er normaliter geen Cyrix tussen.
Toch heb ik wel een mogelijk antwoord.
Plaats vóór de Cyrix een hoofdschakelaar.
Zet die schakelaar in de rode kabel tussen de plus van accu A en de Cyrix.
Als je nu accu B verwijderd ,en de knop op uit zet, krijgt de Cyrix geen spanning ,en gebeurd er niks.
Zo zou ik het doen ,puur uit onwetendheid omdat ik ook niet weet of ik de Cyrix zou "opblazen" als deze zijn doorgeleidende spanning niet kwijt kan.
Bovenstaande geld enkel voor het laden via de motor dynamo.
By the way ,je moet ook niet met je accu gaan slepen,nergens voor nodig ,je creëert er alleen maar problemen mee,hetzij met je Cyrix ,en/of met je laadregelaar van de zonnepaneel.
Laatst gewijzigd door Renegade op 21 Aug 2024, 22:00, in totaal 1 keer gewijzigd.
Renegade

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra