Franc schreef:Weet iemand toevallig wat de Cyrix doet als er even geen 2e accu is aangesloten? Bijvoorbeeld omdat die even thuis aan de lader ligt? En dan met een zonnepaneel erbij dus. Gaat hij dan de laadstroom naar de 1e accu doorzetten of blijft hij proberen de niet bestaande accu te laden?
Er wordt mij door een ander aangewreven dat ik Start-Assist heb genoemd.
Die persoon kan beter het draadje nog eens gaan lezen.
Ik gebruik de Start-Assist niet eens ,bij mij zit de Cyrix niet tusen start en service accu,maar tussen service en boegschroef accu.
Overigens met weinig succes ,want mijn boegschroef accu is al 2 keer plat geweest na een winter,terwijl de service accu bijna geen verlies had. Rara hoe kan dat.
Gelukkig kan een Red Top tegen een stootje,want elk voorjaar doet die het weer na 48 uur aan de lader gezeten te hebben.
Ik doe het nu anders,ik koppel nu alles los.
Goed even Cyrix.
Ik zal het wel verkeerd hebben,maar dan deugt de beschrijving van Victron ook niet.
Aan mijn tekening lezen ligt het niet ,wat daar had ik er altijd het hoogste cijfer voor op de LTS en later de UTS.
De Cyrix zit tussen accu A en accu B. En niet tussen startmotor en accu
De Cyrix is er voor om je accu B op te laden via accu A,als deze een andere grootte heeft dan accu A.
Bv , accu A is 70Ah en accu B is 110Ah.
Als je beide aan zou sluiten op de laaduitgang van een lader, hetzij dynamo of andere laadeenheid ,dan wordt de ene niet vol.
Voor zover mij is verteld,moet je dan een Cyrix gebruiken ,of een Argofet(Victron) of een Mosfet(Mastervolt).
De Start-Assist(gebruik ik niet) schijnt er voor te zijn,dat je ook van accu B kunt starten indien accu A plat is vanwege het niet willen starten bv.
De Start-Assist koppelt a.h.w. accu A aan accu B
(Maar je moet wel een rund zijn,als je van accu B gaat starten,want het ware dan beter geweest het probleem te tackelen waarom je motor niet wou starten .)
Als bovenstaande niet klopt ,dan is dit bezijden de waarheid ,maar in commissie.
Wat te doen als je accu B thuis aan de lader hebt.
Dat vermeld de uitleg niet ,want dan zit er normaliter geen Cyrix tussen.
Toch heb ik wel een mogelijk antwoord.
Plaats vóór de Cyrix een hoofdschakelaar.
Zet die schakelaar in de rode kabel tussen de plus van accu A en de Cyrix.
Als je nu accu B verwijderd ,en de knop op uit zet, krijgt de Cyrix geen spanning ,en gebeurd er niks.
Zo zou ik het doen ,puur uit onwetendheid omdat ik ook niet weet of ik de Cyrix zou "opblazen" als deze zijn doorgeleidende spanning niet kwijt kan.
Bovenstaande geld enkel voor het laden via de motor dynamo.
By the way ,je moet ook niet met je accu gaan slepen,nergens voor nodig ,je creëert er alleen maar problemen mee,hetzij met je Cyrix ,en/of met je laadregelaar van de zonnepaneel.