Bevestiging Aquadrive en schroefasafdichting

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Bevestiging Aquadrive en schroefasafdichting

Berichtdoor pascall » 14 Aug 2024, 05:31

Is een aquadrive, die zijn van een stuk betere kwaliteit als eerst genoemde.

Ja ik vervang preventief omdat het water wat wij bevaren niet genadig is bij eventuele gebreken.
Dus we sluiten zoveel mogelijk uit, zo gaat de 24 volt Mastervolt dynamo na 27 jaar en 13.000 uur vervangen worden.
Zo ook de trek/duwboot kabels, alle slangen en afsluiters zijn dit jaar gedaan.
Het zijn net vask die mensen die in de problemen komen omdat ze niet preventief vervangen.
Ik heb genoeg gezien, schepen die afzinken door verrotte afsluiters/slangen.
Schepen die ergens op knallen omdat de trek/druk kabel is gebroken.
Ik ga niet wachten tot het te laat is.

Mvg,

Pascal
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 14 Aug 2024, 06:18

Dat is wel een goeie ja. Bedrijfsuren of leeftijd is een goede graadmeter. Preventief vervangen is per definitie altijd duurder dan vervangen wanneer het kapot is. Maar het lijkt wel of alles dat beweegt (zelfs een metertje) binnen 30 jaar kapot gaat. Daarom dorst ik het niet aan met een VW scheepsdiesel uit '91 met 1050 uren. Te onzeker. Ik probeer nu zoveel mogelijk spares op voorraad te hebben (waterpompje, toplichtje, een accu, een omvormer, een geiser enzo). Verkrijgbaarheid binnen een week is met webshops nooit een probleem, iets krijgen binnen een paar uur is altijd een enorme uitdaging.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 14 Aug 2024, 07:08

Niet mee eens.
Preventief vervangen hoeft niet duurder te zijn.
Als je wacht tot het stuk gaat kunnen de gevolgen zodanig zijn dat het een hele dure grap wordt.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 14 Aug 2024, 08:09

Uren / calendar based maintenance is bijna altijd duurder dan correctief maintenance (zo leren we het op de universiteit). Ik heb al heel wat filters afgevoerd die eigenlijk nog helemaal niet vervuild waren. Je gaat al vervangen als het nog werkt. Daarom is condition based maintenance uitgevonden. Sensor erin, meten van de temp/conditie/output en vervangen als het dreigt stuk te gaan. In de tijd van mijn opa (~ 1950) werden elk jaar alle electromotoren gedemonteerd, opnieuw gewikkeld en weer geplaatst. Dat kun je je nu niet meer voorstellen. Dat klinkt nu bijna als waste.

Moest dit jaar heel wat vervangen. Zoals ook een morse kabel, die had het ~ 19 jaar uitgehouden en nu gebroken. Nu kostte me het een paar uur, de duurste kabel die te krijgen was en wat ongemak voor de huurder. Als ik m elke ~5 jaar preventief had vervangen had het heel wat meer uren & geld gekost.

Mooi verhaal van de kapitein van zeilboot, die was overal op voorbereid. Zelfs als de besturing zou falen, dan kon die met 2 putsen in het water nog sturen. (kon ook altijd een nachtje aan een remming gaan liggen; " sorry motorpech, moet hier repareren" ;-)).
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Yep » 14 Aug 2024, 09:01

Yep, hier ook een aanhanger van strak periodiek onderhoud.
Het lijstje in Excel is inmiddels 185 punten lang.

Het gaat, zoals Pascal zegt, maar om 1 ding en dat is dat de boel blijft draaien en sturen en niet afzinkt.
Bovendien heb ook ik maar 1 motortje en geen hulpmotor of een even groot 2e exemplaar.
Wat dat betreft vind ik nog steeds de Nordhavn oplossing prachtig, een hoofdmotor en een veel kleiner exemplaar in geval van uitval van de hoofdmotor.
En kritieke spareparts, zeker op langere en verdere reizen, zijn ook een noodzaak/prettig zoals:

Bilgepomp
Bowdenkabels
Grijswaterpomp
Impellerpomp
Overdrukventiel boiler
Stuurcilinder
Stuurpomp
Toiletpomp
Waterdrukpomp
Zwartwaterpomp
Opvoerpompje motor

Zo, en nu nog even een weergaatje vinden voor de volgende etappe :-).
Laatst gewijzigd door Yep op 14 Aug 2024, 11:02, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Yep

ligplaats: Europa
info:

Berichtdoor Renegade » 14 Aug 2024, 10:25

pascall schreef:Is een aquadrive, die zijn van een stuk betere kwaliteit als eerst genoemde.

Ook een vreemd antwoord ,waar niemand iets mee kan.
Eerst zeggen ,"ik zal er een schepje bovenop doen,want het ding zit er al 13 Duizend uur in".
En nu is het een Aquadrive "die een stuk betere kwaliteit heeft als de eerstgenoemde".(de eerstgenoemde is PythonDrive dus)
Nogal een vergelijk,een AquaDrive versus PhytonDrive.
Waarschijnlijk de Heavy Duty Line van Aquadrive
Appels met peren vergelijken.
Enigste vergelijking is dat ze voor hetzelfde doel bestemd zijn,maar ja, dat is bij fietsen ook zo.
Zo ook de trek/duwboot kabels, alle slangen en afsluiters zijn dit jaar gedaan.
Het zijn net vaak die mensen die in de problemen komen omdat ze niet preventief vervangen.
Ik heb genoeg gezien, schepen die afzinken door verrotte afsluiters/slangen.
Schepen die ergens op knallen omdat de trek/druk kabel is gebroken.

Zo kan ik ook wel lullen.
Bedrijfsmatige activiteiten gebruiken alsof het "watersport" gerelateerde zaken zijn.
Heb je wel eens een Cascaruda of een Pikmeerkruiser met trek- en duwbootkabels gezien dan?
Ik nog nooit ,maar sommigen hebben de wildste dromen.
Voor jou mag dan bv de Bonanza II een watersport vaartuig zijn,ik vind het een bedrijfsvaartuig.
Maar ja ,misschien heb jij ook wel je prive auto op de balans ,sommigen schrijven alles zakelijk af.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 14 Aug 2024, 10:34

Nou, die Renegade kan ook leuk uit de hoek komen (je zou m er gelijk weer in trappen :D ). Wilders zou zeggen "zuur links" :D
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Yep » 14 Aug 2024, 11:06

Even voor de goede orde.
Misschien heb ik iets gemist maar in mijn schuit hangt een Aquadrive.
Nou weet ik even niet het verschil tussen PhytonDrive en Aquadrive maar Renegade mag dit eventjes klip en klaar uitleggen.
Alvast dank daarvoor.
Gebruikers-avatar
Yep

info:

Berichtdoor Wolf1 » 14 Aug 2024, 11:18

Yep schreef:Rekkers en Vripack hebben een naam hoog te houden.

Mijnheer Yep, tijdens de bouw is er door de toendertijd belang hebbende tot deze oplossig gekozen !
Geloof niet dat dit de plaats is om met jou deze discusie voort te zetten.
Naar het nu blijkt en 4400 uren verder een goede beslising, je bent er uiterst tevreden over, houwen zo.
Dat ik op technische gronden en ervaring een andere mening ben toegedaan is mijn goed recht.
Een 4 cilinder Perkins met een ZF geeft hele andere voorbeelden, de Dheere is de reden, van het behalen van deze urenstand zonder problemen, maar ik blijf er bij, zonder dat ding was het vele malen mooier geweest !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Yep » 14 Aug 2024, 11:26

Onzin Wolf.

We hebben elkaar wel eens ontmoet en er zijn via het forum honderden gelegenheden geweest om zoiets te melden.
Nooit ook maar iets van jou vernomen aangaande dit onderwerp.

En in het heetst van de strijd wordt ineens gemeld dat mijn schuit tegen de klippen op dreigt te lopen als gevolg van een fout bij de bouw van het schip.
Daarna volgt de mededeling dat het bij John Deere allemaal niet zo'n punt is maar bij andere motoren wel.
Hoogst ongeloofwaardig (understatement) derhalve.
Laatst gewijzigd door Yep op 14 Aug 2024, 11:42, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Yep

info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard