Ik heb problemen met mijn buitenboordmotor, een Yamaha 6PK F6AMH (2 cilinder, langstaart, afstandsbediening en handmatige start). Hieronder heb ik de situatie beschreven:
- 4 april: Carburateur is schoongemaakt bij een professionele zaak.
- 6 april: Motor geïnstalleerd en een rondje gevaren. Startte direct zonder problemen.
- 29 juli: Wegens slecht weer en vakantie heb ik de motor pas op 29 juli weer gebruikt, na een lange stilstand van 114 dagen. De motor geprobeerd te starten, maar zonder succes. Verse benzine (98) toegevoegd en een oplosmiddel aan de benzine toegevoegd.
- 30 juli: Opnieuw geprobeerd te starten, nog steeds geen succes. Uiteindelijk een bougie losgedraaid en startspray gebruikt. De motor startte en liep goed; een lange tocht gemaakt zonder uitvallen en liep stabiel.
- 31 juli: Motor startte direct en ik maakte een korte tocht. Toen ik de motor uitzette om op vrienden te wachten, startte hij daarna niet meer. Ook geprobeerd om de bougie los te draaien en startspray te gebruiken, maar de motor ging niet aan.
- 1 augustus: De motor startte weer direct en ik heb de boot terug naar zijn plek gevaren. Na het uitzetten startte de motor opnieuw niet.
Checks:
- Beide bougies vonken
- Bougies kleur na vaartocht gisteren gemaakt, zie foto's (zijn niet mijn nagels maar die van mijn vrouw
- Verse benzine 98 getankt en enzyme fuel treatment toegevoegd.
- De motor klinkt bij het starten alsof hij wil aanslaan, er komt ook een klein straaltje water uit de koeling, maar hij gaat net niet over het dode punt heen.
- Benzinefilter schoongemaakt.
Het vreemde is dat de motor op een 'verse dag' in één keer start en vervolgens mooi en rustig loopt, maar na een tocht niet meer wil starten.
Ik heb eerlijk gezegd geen zin om de motor van de boot af te moeten schroeven, aangezien het vaarseizoen bijna voorbij is. Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn?
Alvast bedankt voor jullie hulp.