Goedkope AIS transponder

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Goedkope AIS transponder

Berichtdoor Yep » 29 Jul 2024, 09:33

Ja, de overheid moet alles maar doen.
Nee dus, we moeten die rotzooi gewoon niet aanschaffen.
Maar ik zal het allemaal wel weer niet begrijpen :-) :-) :-).

Als de rotzooi escaleert, dan valt het doel van AIS deels in duigen.
Vrachtschippers zouden er dan bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om B-transponders hen niet meer te laten waarschuwen of te laten projecteren op hun plotters.
De horror.
Gebruikers-avatar
Yep

ligplaats: Europa
info:

Berichtdoor Renegade » 29 Jul 2024, 10:43

Wolf1 schreef:Mijnheer Aad, Ik juich elk initiatief ter verbetering qua zicht en duidelijkheid op het water toe !
Niemand van jullie heeft mij aangegeven hoe goed of slecht hij hierin is geslaagd, het zijn allemaal aannames.
Gr. Wolf1

Daar schrijf je een ware tekst heer Wolf.
Het zijn allemaal aannames .
Dat geld ook voor jou Wolf.
Het zijn voor jouw ook aannames ,omdat wat er nu nog niet is ,gedacht te weten dat het indien iedereen beschikt over een zichtbaarheid steken ,het dan stukken beter zou zijn qua zicht en gezien worden op het water.
Allemaal "aannames" ,totaal onbewijsbaar.

Ik denk dat juist het tegenovergestelde plaatsvind.
Want zolang vrachtschepen op Waal , de Rijn of de Kil of het ARK en de IJssel ,die allemaal voorzien zijn van AIS elkaar nog niet kunnen zien,en naar voetbalwedstrijden of anderszins zitten te kijken i.p.v. hun ogen te richten op schermen ter bevordering van de zichtbaarheid en elkaar aanvaren,of achter de "prikken" zitten bij hoog water ,of met een grote tanker een Franse spits in de buurt van de Kil kopje onder last gaan,heeft het totaal geen nut.
Des te meer ongelukken er plaats zullen vinden, want dan let er niemand meer op,en zitten zes allemaal naar schermpjes te kijken of varen op de automaat.

Er is maar één doel waarvoor het zou kunnen dienen,en dat is volledige controle vanuit de overheid om iedere op het water bevinden vaarobject te verplichten om een AIS te nemen i.v.m het kunnen incasseren van gelden.
Bij iedere vorm van vervoer gedaan door individuen is de veiligheid ondergeschikt t.o.v. de kassa van de overheid.
Mensen die beweren dat het hebben van zichtbaarheid het zicht bevorderen, doen dat op basis van aannames ,en bewijzen daarvoor ontbreken geheel.

Er zal een andere wind moeten waaien bij de verantwoordelijken op het water ,want in de "stuurhut" hoort geen plezierbevorderende kijkkast te staan .
Het is een "stuurhut" en geen bioscoop.
Ogen op de vaarweg ,en niet op de tv.
Zolang er nog ongelukken gebeuren met weinig stipjes op een scherm,en groten elkaar nog niet eens opmerken,heeft elke vorm van nog meer herkenbaarheid totaal geen nut.
Met veiligheid heeft het nul komma nul te maken ,enkel met de niet aflatende nieuwsgierigheid waar anderen zich bevinden.

En degenen die hier het hebben van AIS zo belangrijk vinden ,zeggen dat het een veiligheid dient.
Bewijzen daarvoor ontbreken totaal.
Waarvoor het wel dient ,is de constante geilheid van het kunnen zien waar anderen zich bevinden.
Je meet het gewoon af aan de discussie over bv bij Marine Traffic wel ,en bij Vessel finder niet zichtbaar.
Gebruiken je ogen maar als je een ander wilt lokaliseren.

Er is geen plezierjacht( normale afmetingen ) die een goedgekeurde radar op de stuurhut heeft staan.
En iedereen weet ,geen radar ,niet varen bij mist of donker.
Als iedereen zich eens aan de regels ging houden , was zichtbaarheid geen probleem,want een voor de blinden is er nog steeds geen braille scherm uitgevonden t.b.v van het zich veilig kunnen verplaatsen op het water.
Je zult het visueel moeten doen met je eigen ogen.
Opletten achter het stuur ,cq stuurrad.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Yep » 29 Jul 2024, 11:15

Tikkeltje eenzijdig betoog daar AIS wel de veiligheid dient.
En niet elke stuurhut is een bioscoop.

Ik ben verknocht aan AIS en zou niet weten wat ik zonder moet bij ca. 500 - 600 vaaruren per jaar.
Je kunt om de bocht kijken, je kunt m.b.v. AIS en Plotter inschatten waar je een kruisend schip gaat treffen en je snelheid eventueel aanpassen.
Tegemoet varend verkeer op hetzelfde pad kun je vroeg uit de weg door je koers iets aan te passen.
Bij plotseling invallende mist en geen radar heb je in ieder geval nog iets.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Samen met de plotter een geweldige feature, niet vanuit een mening, maar vanuit duizenden uren praktijk met AIS.
Gebruikers-avatar
Yep

ligplaats: Europa
info:

Berichtdoor pascall » 29 Jul 2024, 11:30

Gekeurde radar is afhankelijk van het vaargebied, zo ook het radar patent.
Op de Lek worden andere eisen gesteld aan de radar als bv het Hollandsdiep.
Ais brengt wel degelijk een stukje veiligheid mee, zo weet je direct de naam van het schip als je deze wilt aanroepen of andersom.
Ik ben al zovaak aangeroepen en dat is niet omdat ze de naam konden lezen op de boot.
Alles is afhankelijk waar je vaart en wat je er mee doet.
En ja, 90 % heeft een radar voor de show en weet er niet mee om te gaan.
Het zijn deze mensen die in plaats dat het veiliger wordt met het varen met radar het onveiliger maken.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 29 Jul 2024, 12:02

[quote="Yep"]
Ik ben verknocht aan AIS en zou niet weten wat ik zonder moet bij ca. 500 - 600 vaaruren per jaar.
Je kunt om de bocht kijken, je kunt m.b.v. AIS en Plotter inschatten waar je een kruisend schip gaat treffen en je snelheid eventueel aanpassen.
Tegemoet varend verkeer op hetzelfde pad kun je vroeg uit de weg door je koers iets aan te passen.
[/oquote]
Mijn relaas is algemeenheid, en alleen van toepassing op binnenlands vaarwater.
Er zijn genoeg plekken te bedenken waar zichtbaarheid d.m.v. extra toevoegingen juist wel bijdragen aan veiligheid en/of het het gemak van stuurman/stuurvrouw.
Jij vaart in andere gebieden,waar de in deze thread begonnen poster de vraag stelde over een sjinees dingetje.

Toch moet ik opmerken dat het, ook met behulp van hulpmiddelen ,zelfs bij klaarlichte hemel overdag, dat sommigen zich als een "blind paard" zich met een schuit op het water bevinden,en alles schijnbaar overlaten aan de techniek, dat dus ook niet onfeilbaar is.
https://www.ad.nl/binnenland/schepen-bo ... gle.com%2F
Je kunt met je verdediging nooit ontkennen ,dat het hebben van AIS je vrijwaard van ongelukken.
Visueel blijft het opletten geblazen.
En 1 van beide stuurlui in de genoemde heeft iets anders gedaan ,dan dat deze had moeten doen.
Zo zijn er legio voorbeelden te geven waar het fout gaat op binnenwater.

En nogmaals , daarvoor was mijn relaas bij bedoeld , dat iedereen ( door de ogen van Wolf1 bekeken) een instrument aan boord zou moeten hebben voor een betere zichtbaarheid op het wat
Daar horen dan ook alle jachtjes , badkuipjes die in de noordelijke wateren van NL varen bij ,die mogelijk ,met de nadruk op mogelijk, de hoofdvaarwegen kunnen kruisen.
Ik denk dat het juist een averechtse werking gaat hebben.
Zolang je enkel een zichtbevorderende instrument monteerd ,maar geen scherm waar die zichtbaarheid te zien is helpt het geen moer.
Nul komma nul.
Alleen het hebben van een app op je smartphone van Marine Traffic of Vessel finder ,is geen garantie dat je "gezien" word.
Die zitten er soms ook dagen naast.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor bas » 29 Jul 2024, 12:05

Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas

ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Berichtdoor aadbloem » 29 Jul 2024, 12:41

Wolf1 schreef:Mijnheer Aad, Ik juich elk initiatief ter verbetering qua zicht en duidelijkheid op het water toe !
Dus ook activiteiten van de, uit Wassenaar, Ais Net Locator ombouwer.
Niemand van jullie heeft mij aangegeven hoe goed of slecht hij hierin is geslaagd, het zijn allemaal aannames.
Mocht het blijken dat het ding inderdaad zo slecht is dat mijn AIS er niet meer door werkt of maar wordt gestoord, dan ligt er een schone taak voor onze overheid er iets aan te doen !
Gr. Wolf1

Beste heer wolf1, het spijt mij te lezen dat u mijn complete uiteenzetting over dit product, deze topic iets terug zie 27 Jul 2024, 14:03 en ook nog verder, kwalificeert als aanname. Dit is onjuist en het stelt mij teleur dat u dit niet duidelijk leest alvorens te roeptoeteren en toe te juichen.

Dit ding van een hobbyist uit Wassenaar verziekt het gebruik van de beide AIS kanalen omdat het NIET werkt als een transponder. DIT IS GEEN VERBETERING ZOALS U SUGGEREERT. Het strekt te ver om mijn vakkennis hier uitgebreid te gaan etaleren maar u kunt er van uitgaan dat hoogfrequent-techniek en toepassingen onderdeel is geweest van mijn vakopleiding. Deze zogenaamd omgebouwde visnet-boei is ongeschikt om op de inland-AIS kanalen te functioneren. Lees nog even terug: deze topic 27 Jul 2024, 14:03
Laatst gewijzigd door aadbloem op 29 Jul 2024, 13:09, in totaal 2 keer gewijzigd.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor bas » 29 Jul 2024, 12:54

In de advertentie, op de foto van de plotter, kun je al zien hoe goed dat geslaagd is. Geen symbool van een schip.
Zie hierboven, dit is een handige floeper die een Ali ding van 7 tientjes doorverkoopt voor meer dan het dubbele zonder het ding ook überhaupt maar te hebben aangeraakt.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas

ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Berichtdoor aadbloem » 29 Jul 2024, 12:54

bas schreef:Niks geen handige hobbyist uit Wassenaar met goede bedoelingen voor de kleine beurs. Gewoon een handige dropshipper die het voor een aardige marge voor je op Ali besteld.

Helemaal juist Bas, het enige wat hij doet is de gewenste scheepsnaam en mmsi invoeren zodat het ding elke paar minuten ongecontroleerd een halve AIS boodschap verstuurt en met name dat 'ongecontroleerd' is funest. Als je goed zoekt bij ali zie je dit ding al voor 45 euro en koop je er honderd dan betaal je helemaal weinig. Staffelkortingen zijn verbazingwekkend bij Ali.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Amersfow » 29 Jul 2024, 13:22

Als je AIS wil gebruiken voor nabije vaartuigen ga je vaak nat volgens mij. De weergave loopt zoveel achter met de werkelijkheid dat de boot allang gepasseerd is voordat je 'm ziet op het scherm.

(Ik heb een BAOFENG VHF en vwb programmeren en uitluisteren werkt dat prima, als kanalen veranderen ff op de laptop aanpassen en naar het ding pushen. Niks 2 dure Sailtron of terug naar de winkel. En kan ook 2 kanalen tegelijk aan, en alles scannen. Ik durf de PTT knop niet in te drukken, het claimt met 5-10 watt te gaan zenden. En dan zal de nodige blieb wel achterwege blijven; het spul doet meestal wel enigszins wat het pretendeerd te doen. Eur 30).
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica