Onweer

algemene discussies

Onweer

Berichtdoor Mariposa » 07 Apr 2014, 15:54

Zat mij net als newbie af te vragen of ik wel veilig zit in een polyester kajuitbootje bij een flinke onweersbui. Bliksemafleiders zullen ws ook niet werken? Er zullen ongetwijfekd mensen zijn hier die dit weten.
Mariposa

ligplaats: Boskoop
info:

Re: Onweer

Berichtdoor gast » 07 Apr 2014, 18:01

Polyester is geen geleider.
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor quichot » 08 Apr 2014, 08:16

Nee, maar trekt ook geen bliksem aan, zoals een stalen romp. Hangt een beetje van het weer af: meestal hoost het er flink bij, en is de waterfilm aan de buitenkant toch weer de weg van de minste weerstand.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor Klaver vier » 08 Apr 2014, 18:08

Als je er zelf geschroeid vanaf komt na een flinke bliksem,ben je een goeie geleider.
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier

Berichtdoor Jan Huibers » 08 Apr 2014, 23:46

Het lijkt mij dat er niks de mensen aan boord gebeurt als de bliksem op je boot klapt, je vorm op dat moment niet de verbinding tussen de lading en het water...

Maar de meeste apperatuur aan boord is wel naar de ballen door de piekstroom...

Ik heb er eerlijk gezegt nog nooit iets van gehoord dat een bliksem echt inslaat op een schip
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

ligplaats: Heukelum
info:

Berichtdoor Popeye » 09 Apr 2014, 10:21

Jan Huibers schreef:Ik heb er eerlijk gezegt nog nooit iets van gehoord dat een bliksem echt inslaat op een schip

Ik zag laatst - volgens mij op het journaal - twee inslagen op een vliegtuig. Waarom dan niet op een schip. Voor een zeilschip heb ik dacht ik wel eens gelezen dat je bij onweer een stalen draad o.i.d. vanaf je verstaging in het water moet laten hangen.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye

ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Berichtdoor quichot » 09 Apr 2014, 13:37

Ik heb een keer de bliksem in de mast gehad, in Frankrijk, aan het eind van een drukkend hete dag. Inktzwarte hemel, griezelige windstilte ineens, je kent het wel; echt zo'n naderende zomerstorm. En toen brak de hel los. Rukwinden en hagelstenen als pingpongballen.
En toen een verblindende flits en een enorm schelle knal, exact op hetzelfde moment. We voelden een dreun, dat was alles. Geen brand, geen schade, niks. Beetje wit om de neus, dat wel. Alleen het transistorradiootje in de vensterbank deed het niet meer. Eerst dacht ik dat 'ie stuk was, maar het bleek dat de batterijtjes in één klap (letterlijk) leeg waren getrokken.

Gebruikers-avatar
quichot

H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor Blacktoppie » 09 Apr 2014, 15:17

quichot schreef:Ik heb een keer de bliksem in de mast gehad, in Frankrijk, aan het eind van een drukkend hete dag. Inktzwarte hemel, griezelige windstilte ineens, je kent het wel; echt zo'n naderende zomerstorm. En toen brak de hel los. Rukwinden en hagelstenen als pingpongballen.
En toen een verblindende flits en een enorm schelle knal, exact op hetzelfde moment. We voelden een dreun, dat was alles. Geen brand, geen schade, niks. Beetje wit om de neus, dat wel. Alleen het transistorradiootje in de vensterbank deed het niet meer. Eerst dacht ik dat 'ie stuk was, maar het bleek dat de batterijtjes in één klap (letterlijk) leeg waren getrokken.

niet geheel onbelangrijk, was dat een stalen, een houten of een polyester boot..

ARco
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h.

Berichtdoor quichot » 09 Apr 2014, 16:09

Ja, daar zeg je zoiets! Het is een stalen schip, met een stalen laadmastje. Een kooi van Faraday dus. Maar daardoor was het natuurlijk ook een aantrekkelijk hapje voor meneer bliksem. Een polyester scheepje met houten mast had hij misschien wel links laten liggen.
Ik heb wel iedereen gesommeerd (de schipper is per slot de baas :lol: ) onderdeks te gaan. Weg uit het houten stuurhutje dus. Maar de apparatuur daar bleef gespaard.

Gebruikers-avatar
quichot

H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor Blacktoppie » 09 Apr 2014, 22:44

quichot schreef:Ja, daar zeg je zoiets! Het is een stalen schip, met een stalen laadmastje. Een kooi van Faraday dus. Maar daardoor was het natuurlijk ook een aantrekkelijk hapje voor meneer bliksem. Een polyester scheepje met houten mast had hij misschien wel links laten liggen.
Ik heb wel iedereen gesommeerd (de schipper is per slot de baas :lol: ) onderdeks te gaan. Weg uit het houten stuurhutje dus. Maar de apparatuur daar bleef gespaard.

dat is idd een mooie geleider, maar de vraag ging vooral over een polyester boot.
ik ben eigenlijk zelf ook wel benieuwd naar de ervaringen daarmee aangezien ik ooit met mijn vorige boot(polyester zeilboot aluminium mast) midden in een flinke onweersbui heb gevaren zonder aanleg mogelijkheden ik kan je wel zeggen dat ik het echt niet naar mijn zin had toen de bui echt recht boven ons zat. we waren overigens met 2 zeilboten en gelukkig sloeg de bliksem in geen van ons 2en..

ik kan me voorstellen dat je met een polyester boot geen goeie geleider bent en daarom de bliksem niet inslaat, het verhaal van de ketting aan de mast heb ik ook wel eens gehoord... maar dan denk ik weer , wat als die ketting nou eens te dun maar je door die ketting juist wel een goeie geleider bent en de bliksem juist inslaat..

leuk onderwerp, ik ben benieuwd..

ARco
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h.

Volgende

Terug naar Steigerpraat