Algemene informatie aanschaf boot *eerste bezichtiging*

algemene discussies

Re: Algemene informatie aanschaf bootje eventueel met vriend

Berichtdoor Jan Huibers » 09 Jul 2015, 22:06

Ik van alles langskomen aan goede adviezen en raadgevingen. Wat ik op de eerste pagina van dit snellopende topic al eens ter sprake bracht zie ik niets terug. Dus nogmaals: koop in vredesnaam iets met een recente motor!!! Niet een 'zo goed als nieuwe pas gereviseerde cq gerevipainte' motor maar echt een recent dingetje. Je hebt nu de kans om het meteen goed te doen. Als je dan alsnog binnen je budget wil blijven wordt het waarschijnlijk schilderen of wat dan maar die kosten zullen minder hoog zijn als hermotoriseren of andere motor gerelateerde kosten.
Houden we met z'n allen wel in de gaten dat in de nabije toekomst milieu-restrictie's en uitstootnormen komen in de recreatievaart??? En geheel terecht ook.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

ligplaats: Heukelum
info:

Berichtdoor Binnetie » 10 Jul 2015, 10:00

Je haalt wel een goed punt aan, Jan. Als beginner let je daar niet echt op. Natuurlijk kijk je een beetje wat voor motor erin zit maar vaak staat er geen leeftijd bij en zul je denk ik naar een type plaatje moeten gaan zoeken?

Dit vond ik op een andere website (http://vaartips.nl/aankoop.htm):
Aandachtpunten vooraf.
Controleer op olielekkage, probeer te achterhalen waar het vandaan komt. Oudere motoren "zweten" altijd wat, dus de motor hoeft niet brandschoon te zijn, maar wel droog.
Controleer koelslang aansluitingen; ga er met de hand langs; alles droog?
Brandstofpomp moet droog zijn.
Keerkoppeling moet droog zijn.
Wordt de voortstuwingskracht van de schroef via een stuwdruklager op het schip overgebracht? Zo ja, dan mag de motor op rubbers staan. Zo nee, dan liever niet op rubbers, want die zijn over het algemeen niet geschikt om voortstuwingskracht op te vangen (axiaalkracht). Er bestaan wel hardere motorsteunen voor dat doel, maar die zijn volgens mij met het blote oog niet te herkennen. Is er gebruik gemaakt van een flexibele, of nog beter een homokinetische aansluiting op de keerkoppeling? Dat is absoluut een pluspunt. Er zullen minder radiale krachten op de keerkoppeling komen. Een flexibele koppeling is te herkennen aan een zware (brede) flensverbinding tussen keerkoppeling en schroefas. Tussen de flenzen is rubber geperst. Een afbeelding van een homokineet is bij het trefwoord te vinden.
Speling op de schroefas.
Voor controle moet het schip droog staan. De speling is vrij eenvoudig te bepalen door de schroef met beide handen vast te pakken en dwars heen en weer te jutteren. Als de zaak goed voor elkaar is mag daar geen beweging in zitten. Je bent dan tevens vrij zeker van een rechte schroefas. Mocht de schroef wel lichtelijk heen en weer bewegen, dan is het achterlager binnenkort aan vernieuwing toe en zou in theorie de schroefas krom kunnen zijn. Met de keerkoppeling in de neutraalstand kan je de as met de hand ronddraaien. Voel of er verandering in weerstand is. Zo ja, dan kan dit wijzen op een kromme as. Een kromme schroefas geeft tijdens varen resonantie en zal binnen de kortste keren zorgen voor slijtage en dus speling op het achterlager, de "achtergland". Met het blote oog is nauwelijks te zien of de as krom is. Een proefvaart moet uitkomst bieden, hoewel het moeilijk is (omdat je het schip niet kent) onderscheid te maken tussen normaal schroefwatergeluid tegen het vlak en de resonantie van een kromme as. Eigenlijk wordt het dan tijd voor een expert...
Samenvattend:
Geen speling: vrijwel zeker ook geen kromme as.
Wel (een beetje) speling: binnenkort achterlager vernieuwen en as controleren op invreting.
Veel speling: achterlager vernieuwen en mogelijk een kromme en/of ingevreten as.
Wisselende weerstand bij handmatig ronddraaien: bijna zeker een kromme as.
Motorkoeling.
De soort koeling is niet echt van belang. Voorkeur verdient een gesloten systeem met koelvloeistof, dat via een wisselaar of buizen onder het schip door het buitenwater gekoeld wordt. Een watergekoeld uitlaatsysteem voorkomt een hete uitlaatleiding door het schip maar vergt 's winters extra aandacht (winterklaar maken). Bij een gesloten systeem kan je de volgende controle uitvoeren. Een heldere blauw/groene kleur en enigszins zoetige geur duidt op echte koelvloeistof (VW-marine gebruikt speciale rode koelvloeistof). Een witgrauwe kleur duidt op toevoeging die lekkage aan de (kop)pakkingen moet voorkomen of verdoezelen. Als je dan een peilstok in het expansievat steekt, blijft er een witte drabachtige substantie aan kleven.
Motorconditie.
Peil de olie en controleer de kleur. Goudbruin: olie is voor verkoop ververst, dat is jammer, want onderstaande controle kan dan niet plaatsvinden. Zwart: olie is niet ververst en als je meer zekerheid wilt hebben kan bij vergevorderde onderhandeling overwogen worden een monster van de smeerolie te laten testen. Uit de samenstelling kan Marcheck tot zekere hoogte de conditie van de motor bepalen. De gebruikte olie bevat een slijtagegeschiedenis van de inwendige onderdelen in de vorm van microscopisch kleine deeltjes, zo klein dat deze niet in het oliefilter worden opgevangen. Na analyse krijg je dan een redelijk inzicht in de motorconditie. Grijs: hard weglopen. Er zit water in de olie, waarschijnlijk een lekke koppakking.
Proefdraaien.
Vraag de eigenaar/verkoper of je de motor zelf mag starten.
Voel vooraf of het motorblok warm is.
Het kan zijn dat er net een andere aspirantkoper is geweest. Het kan ook zijn dat de motor problemen geeft bij koude start en de eigenaar/verkoper hem alvast heeft laten draaien. Oudere dieselmotoren kunnen een vrij lange voorgloeitijd hebben, maar langer dan 30/40 seconden geeft te denken. Het zou kunnen dat één of meerdere gloeispiralen defect zijn, of onvoldoende compressie wordt opgebouwd. In het eerste geval kan volstaan worden met vervanging van gloeispiralen, maar onvoldoende compressie duidt op slijtage. Luister naar het motorgeluid. Een koude diesel mag wat ratelen. Zie: Motor maakt afwijkend geluid. Let op de kleur van de uitlaatrook. Mag bij koude motor wit/grijs zijn, moet bij warme motor praktisch verdwenen zijn.

Eigenlijk moet je (al dan niet tegen betaling) iemand meenemen die naar de motor kijkt enzo. Wat voor nieuwe regelgevingen qua motor zullen er in de toekomst aankomen dan?
Binnetie

Berichtdoor stentor950 » 11 Jul 2015, 20:58

Jan Huibers schreef:Houden we met z'n allen wel in de gaten dat in de nabije toekomst milieu-restrictie's en uitstootnormen komen in de recreatievaart??? En geheel terecht ook.

Ik heb hier nog niets over gelezen of op het net gevonden. Waar haal je dit vandaan?
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950

ligplaats: Aalsmeer
info:

Berichtdoor Jan Huibers » 11 Jul 2015, 21:29

Ik had vorig jaar een huurder op de Roerdomp die voor zijn werk de software inregelt die de toe te passen vermogens bepalen bij de hybride binnenvaartschepen. Die zit vrij kort op de bronnen dus. Die vertelde dat zodra de werkgroep/ambtenaren klaar zijn met bepalen van de milieu eisen in de binnenvaart op oa de verbinding tussen duitsland en rotterdam daarna de recreatievaart onder de loep gaan leggen. Ze willen de oude vervuilende motoren niet meer in de natuurgebieden hebben, maar ze weten nog niet hoe ze dat moeten gaan aanpakken.
Tijdje geleden was de Maritieme Industrie in Gorinchem en daar hoorde ik hetzelfde op 2 stands.

Kan niet uitblijven ook natuurlijk, met een euro 3 motor in je vrachtwagen of met je oltimer mag je zowat nergens meer de binnenstad in. In Duitsland kennen ze ALLANG de Bodemsee-norm.

Ik begreep dat ze er vanaf 2017 naar gaan kijken, dus wammeer er dan daadwerkelijk regels gesteld worden weet niemand.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

info:

Berichtdoor pleysant » 12 Jul 2015, 19:50

Onderscheid moet er zijn:
kijk maar naar de vuilwatertank en het lozen ervan!
En nog een voorbeeld de zogenaamde hybride auto's die zo zuinig zijn zoals je hem gebruikt.
Nog meer boten die aan de kant gaan leggen rotten?

Vrg,Ed
pleysant

ligplaats: Rotterdam
info:

Berichtdoor Marie Christina » 12 Jul 2015, 20:14

Weer zo'n ballonnetje dat opgelaten wordt door één of ander kamerlid.
Je moet toch wat gebruld hebben tijdens zo'n regeringsperiode.
Gebruikers-avatar
Marie Christina

ligplaats: Noord Drenthe
info:

Berichtdoor aquanaut » 12 Jul 2015, 20:29

Mwah, Jan dit wordt al jaren geroepen....
Met de invoering van CCNR II al.
Voorlopig is zelfs voor de beroepsvaart de CCNR III al uitgesteld tot 2021
Dergelijke controle is namelijk onuitvoerbaar voor jachten omdat dan iedere afzondelijke installatie gemeten en gekeurd moet worden.
Dat is voor bestaande installaties al helemaal onbegonnen werk.
Ik heb jaren lang voor de koploper in schone jachtmotoren gewerkt dus ken de klappen van de zweep.
Uiteraard zal de motorverkoper op MI2015 jou dit voorhouden, het is namelijk een key selling point.
Neemt niet weg dat TS wel moet opletten met wat hij koopt.
En als ik eerlijk ben heb ik dan toch liever die OM636 van eeuwen geleden als de bijna nieuwe toch al 8 jaar oude chineese meuk.
Van die eerste zijn namelijk nog plenty onderdelen verkrijgbaar.
De meeste serieuse bedrijven laten het eerder in dir draadje genoemde merk liever links liggen.
@TS: neem een expert mee!

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut

ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Berichtdoor Binnetie » 13 Jul 2015, 08:31

Al die nieuwe milieueisen blijven maar komen. Ik merkte het ook al met mijn auto in Duitsland. Gelukkig kon ik met die umweltsticker nog de plekken bezoeken waar ik moest zijn.

Met boten gaat dit dus ook komen, de vraag is alleen hoe lang dit nog gaat duren. Hier is wel rekening mee te houden, maar dan moet ik achterhalen waar je dan rekening mee moet houden. Heeft overheid hier al iets over geroepen? Co2-uitstoot bijvoorbeeld?

Ik ben wel van plan de boot te laten keuren. Afgelopen weekend een goede vriend van mijn schoonouders gesproken, veel informatie rijker geworden. Hij kent iemand die erg goede technische keuringen doet. Dit kost misschien 200 - 250 euro, maar op een boot die het moet gaan worden is het natuurlijk maar een klein bedrag die heel veel ellende kan besparen. En wil die keuring ook zeker laten doen omdat de kennis mij daar nu in ontbreekt. Je gaat pas echt dingen leren en tegenkomen als je eenmaal vaart. De keuringen die de ANWB doet zijn niet heel erg denderend las ik, maar werd ook in het gesprek bevestigd.

Het discussiepunt bleef toch een beetje of je voor staal of polyester gaat.
De argumenten die ik gehoord heb (al dan niet waar of niet waar):
- polyester, veel minder onderhoud
- polyester, wel elk jaar uit het water halen om te kunnen 'luchten'
- staal, hoger verbruik i.v.m. gewicht maar hoeft niet elk jaar uit het water mits alles goed behandeld is/wordt tegen roest
- in ons budget is 95% zo'n beetje staal, mensen willen hun stalen boot verkopen om voor polyester te gaan

Nogmaals, of dit allemaal klopt weet ik niet. Maar de keus hierin zal toch gemaakt moeten worden.
Binnetie

Berichtdoor iJack » 13 Jul 2015, 09:28

Binnetie schreef:De keuringen die de ANWB doet zijn niet heel erg denderend las ik, maar werd ook in het gesprek bevestigd.

Tijdje geleden op een boot geweest met koelingsproblemen. Had kort daarvoor aankoopkeuring gehad bij ANWB. Heb maar niet gevraagd wat die mensen ervoor betaald hadden want iedere cent was teveel mijns inziens. Deed motorluik open eerste wat ik zag was lekspoor van water aan onderkant impeller huis en niet van de laatste paar uur maar echt al van langere tijd. Daarna nog even verder gekeken en kwam nog meer dingen tegen die er echt wel toedoen op een aankoop keuring van een boot. Was gewoon triest wat er allemaal over het hoofd gezien was.

Dus neem een goed iemand mee met kennis van zaken en die het echt serieus meent want anders is het echt zonde van je geld.

Dat er ooit nog eisen komen voor de pleziervaart denk ik dat je nu nog niet teveel naar moet kijken, voor het echt zover is dan zijn we denk ik nog wel een xx aantal jaren verder. Er is nu al een probleem met overschot van onbeheerde boten waar niemand naar omkijkt en die echt liggen te verpauperen in de havens. Het lijkt me dat het dan alleen erger gaat worden, want echt niet iedereen heeft zomaar voldoende kapitaal over om even een nieuwe motor in te laten bouwen die aan de huidige regels m.b.t. uitstoot enz. voldoet.
Laatst gewijzigd door iJack op 14 Jul 2015, 06:38, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
kijk vooruit, anders sta je met de rug naar de toekomst...
Gebruikers-avatar
iJack

ligplaats: RMU
info:

Berichtdoor Jan Huibers » 13 Jul 2015, 21:17

Wat ik begreep is dat het het zoiets moet worden als gebieden in Duitsland (waar het dus allang is, bodemseenorm)
Dus in natuurgebieden alleen met schone motoren waarvan de uitstoot bekend is en waarvan je op voorhand weet dat je de norm haalt. Voor de rest zal je dus nog overal mogen varen.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat