Jaren later.......

algemene discussies

Re: Jaren later.......

Berichtdoor Casual » 13 Jan 2014, 22:16

Bericht door Casual » zo 28 jul 2013, 14:59

henkvd schreef:
De riolen die vandaag het regen water niet meer aan konden en via een riool overstort direct op het oppervlakte lozen.

Daar schei........ we niet tegenop met de paar weken dat we met de boot weg zijn :shock:
Gr. Peter
Groeten van Peerke
Gebruikers-avatar
Casual

ligplaats:
info:

Berichtdoor Lotte » 13 Jan 2014, 22:16

Berichtdoor Lotte » zo 28 jul 2013, 15:18

quichot schreef:
@Lotte, als je, bijv. in Dordrecht, of Groningen, of waar ook, aan een openbare kade walstroom nodig heb, maak je daarvoor éénmalig een accountje aan.
Ik hoef nu bij aankomst alleen maar mijn klantnummer door plus het nummer van de aansluiting door te sms-en en ik heb stroom. Bij vertrek meld ik me weer af met datzelfde klantnummer. Aan het eind van het jaar krijg ik een acceptgirootje in de bus. Zo simpel kan het zijn.

Maar het kan nóg simpeler: je kunt ervoor kiezen de (landelijk werkende!) walstroomleverancier te machtigen, dan krijg je na ieder gebruik alleen maar een mailtje met de afrekening.

Dus ophoepelen met die achterlijke muntautomaatjes! :D

Later toegevoegd:
Die walstroomkasten zijn in een ander opzicht ook goed te vergelijken met strontpompen. De overheid stimuleert walstroomgebruik, want de CO2-doelstelling moet worden gehaald. Dus moet het gebruik van generatoren worden ontmoedigd. Hoewel er ook hier sprake is van een duidelijke, en beperkte doelgroep, die volgens het profijtbeginsel voor de kosten zou moeten opdraaien, heeft de overheid, gelet op het algemene belang van schone lucht (vergelijk: schoon oppervlaktewater), in dit geval de aanleg van de kasten voor haar rekening genomen, en berekent ze aan de doelgroep alleen het nettogebruik, zonder winstoogmerk, van de afgenomen stroom door. Zo kon dit in korte tijd een groot succes worden.
Zo zou het m.i. ook met de toekomstige strontpompen aan alle openbare wachtplaatsen en kades moeten, zodat je alleen voor het gebruik betaalt, en bovendien alleen afrekent voor de tijd (en daarmee het opgezogen volume) dat de pomp daadwerkelijk aan staat.

Helemaal mee eens! Perfect. Vind ook dat de overheid die pompen moet plaatsen en dat het gebruik op de een of andere manier verrekend wordt.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte

ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Berichtdoor Byl54 » 13 Jan 2014, 22:16

Bericht door Byl54 » zo 28 jul 2013, 15:28

Het zou normaal moeten zijn, dat wij onze rotzooi zeker als dit een gevaar is voor de gezondheid zelf op zouden ruimen, zonder bemoeienis van de overheid.
Helaas als het iets te moeilijk wordt, muntautomaat ( ja een muntautomaat kan moeilijk zijn) en zo zijn er veel ook goede argumenten te vinden om het maar niet te doen. Ja dan zal de overheid wel maatregelen moeten nemen, gelukkig hebben dan de zelfde mensen weer redenen om te roepen, dat de overheid het fout doet. Misschien naast vaar-milieuheffing toch maar eens vaarbelasting invoeren en dan gelijk maar APK, komen we van die oude meuk ook eens af.
Gebruikers-avatar
Byl54

ligplaats: Nieuwegein
info:

Berichtdoor quichot » 13 Jan 2014, 22:17

Bericht door quichot » zo 28 jul 2013, 16:14

Byl54 schreef:
Helaas als het iets te moeilijk wordt, muntautomaat ( ja een muntautomaat kan moeilijk zijn)

Wel eens een 1000-tonner zien afmeren bij een muntautomaat in een jachthaven?

Het gaat er niet om dat het te moeilijk is, maar dat, even terug naar de eerste posting van dit lijntje, na 4 jaar gebleken is dat die muntautomaten in jachthavens op een fiasco zijn uitgedraaid. Dat is niet de schuld van de topicstarter, noch van degenen die hierop in dit lijntje reageren.
Het is te kneuterig opgezet, en beleidsmakers hadden dat moeten voorzien. Overigens kost betalen met pasmunt ruwweg 20% van de daarmee voldane omzet. Zondegeld. Wat dat met APK te maken heeft ontgaat mij volledig.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor Byl54 » 13 Jan 2014, 22:17

Bericht door Byl54 » zo 28 jul 2013, 17:44

Nee, nooit een 1000tonner zien afmeren. U heeft volkomen gelijk een 1000tonner hoort niet af te meren bij een muntautomaat, een 1000 tonner hoort helemaal niet in een jachthaven te komen. Een vrachtwagen komt tenslotte ook niet in de binnenstad. Voor dit soort schepen zal in Rotterdam wel een mogelijkheid zijn om hun afval af te voeren. Iemand met een normale boot heeft dan ook waarschijnlijk veel minder problemen in een jachthaven.
Hier in friesland maken toch veel mensen gebruik van de afvoer, evenals de verhuurders en alle beetjes helpen moeten we maar denken, dus om nu gelijk te denken dat het een fiasco is. En men zal er ook aan moeten wennen, dat zal tijd nodig hebben.
Gebruikers-avatar
Byl54

ligplaats: Nieuwegein
info:

Berichtdoor vuuren1 » 13 Jan 2014, 22:17

Bericht door vuuren1 » zo 28 jul 2013, 17:59

Los van de mislukking in het algemeen zijn die blauwe kasten zeer storingsgevoelig.
Die zijn blijkbaar door een stagiare ontworpen omdat er vele technische zaken zodanig zijn ingebouwd / toegepast die om problemen vragen.

In het bedenken van wetteksten is NL kampioen maar het handhaven van die wetjes lukt niet.
Er is geen geld voor handhavers.

Al vele jaren terug was er in heel NL slechts 1 persoon beschikbaar voor de handhaving op de Wet Pleziervaartuigen (CE) die al sinds 1998 geldt.
Even geleden kwam er na een onderzoekje uit dat 85% van de jachtbouwers heel veel steken lieten vallen en/of helemaal niet onder CE leverden..
Gek he?

APK werkt overigens ook niet zonder kentekenplaten + flitspalen aan het water en/of een leger handhavers, wordt dus niks.
Invoeren van vaarbelasting is het allergemakkelijkst maar dat is een afweging tussen kosten en baten; In de branche gaat het nogal slecht en als het bezit van een bootje a.g.v. belastingen verder wordt ontmoedigt gaat het nog slechter en zal het nog slechter gaan (meer bedrijven gaan failliet en dat kost ook veel geld).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Lotte » 13 Jan 2014, 22:17

Bericht door Lotte » zo 28 jul 2013, 18:15

Ok, we zijn het er wel allemaal over eens dat lozen op het water geminimaliseerd dient te worden,toch? Dan zullen we als weldenkend mens ook moeten realiseren dat daar enige moeite voor gedaan moet worden. Dus of het nou links of rechtsom gaat, uiteindelijk betalen we of zelf of met z'n allen. Met of zonder munten of wat dan ook.

Wil nog even dit kwijt: Een vwt is volgens mij toch niet bedoelt om, wanneer je in de haven ligt het op te vangen en het buitengaats overboord te knallen? Of is dat voor de meeste onder ons wel zo? Is het alleen maar een oplossing om de haven schoon te houden? Ik vraag me dan ook echt af wat iemand met een vuilwatertank aan boord doet als hij verdomt om het te laten leegpompen en het vervolgens wel overboord knalt.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte

Berichtdoor quichot » 13 Jan 2014, 22:18

Bericht door quichot » zo 28 jul 2013, 18:18
Een citaat uit het artikel in de Waterkampioen:

Volgens de inspectie van het ministerie van Infrastructuur en Milieu loosde in 2010 slechts 1 procent van de recreanten het toiletwater bij een innamestation.

Ik vind of denk dus niet dat het een fiasco is, ik stel een feit vast ben ik bang. Natuurlijk is 1% nog altijd zo'n 2 a 3000 jachtjes, en als je daar één van bent, chapeau, maar het schiet qua doelstelling dus niet op.

Analoge muntautomaten voor parkeerheffingen zijn ook allang uit het straatbeeld verdwenen, en dat zal geen toeval zijn. Die blauwe muntmachines waren al uit de tijd toen ze uit verkeerde zuinigheid werden geplaatst. Dat bedoel ik nou juist. Gemiste kans dus, en zie nu nog maar eens die overige 99% opnieuw van het nut van opvang te overtuigen. Het gros denkt daardoor inmiddels ook jaja het zal wel.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor vuuren1 » 13 Jan 2014, 22:18

Bericht door vuuren1 » zo 28 jul 2013, 19:38

Die blauwe kasten hebben vooral technische problemen (nog los van de muntautomaat).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Lotte » 13 Jan 2014, 22:18

Bericht door Lotte » zo 28 jul 2013, 20:26

vuuren1 schreef:
Die blauwe kasten hebben vooral technische problemen (nog los van de muntautomaat).

Altijd hebben nieuwe ontwikkelingen opstartproblemen. Ligt er ook aan wat er in de bilge wordt opgezogen, wat de boel kan verstoppen.
Feit blijft dat we niet kunnen blijven lozen op het oppervlaktewater. Linksom-rechtsom de komende jaren zal er veel veranderen denk ik in bootjesland en heb het gevoel dat het de bootbezitter geld gaat kosten. Wrakken, vuilwater, verwijderingsbijdrage, strengere milieueisen, er zullen heffingen komen.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat