Jaren later.......

algemene discussies

Re: Jaren later.......

Berichtdoor Lotte » 13 Jan 2014, 22:11

Bericht door Lotte » za 27 jul 2013, 18:01

henkvd schreef:
De riolen die vandaag het regen water niet meer aan konden en via een riool overstort direct op het oppervlakte lozen.

Ok, dus dan hebben wij ook het recht om te lozen op het oppervlaktewater. Ja, als we zo blijven denken dan kun je deze discussie beter stoppen. Ik blijf vinden dat als je een boot koopt, daar voorwaarden aan moeten komen te hangen. 1 Daarvan moet zijn, zo min mogelijk overboord wat het water vervuilt. Dat zoiets geld kost, ja dat is de keerzijde van de medaille. Als we allemaal blijven kiepen in dat water, houdt het vanzelf op.
Als de overheid het gaat betalen, moet het via een andere weg weer terugkomen, vestzak, broekzak. Ik vind het niet nodig dat iemand die niet vaart mijn afval moet betalen. Dus een plee aan boord zal betekenen: Je verantwoording nemen en zorgen dat de boel voor elkaar is.
Even een voorbeeld: aan het einde van de Ringvaart bij Aalsmeer staat zo'n pomp, bilg en wc afvoer. Ik zie er zelden iemand. Ze gaan de plas op en open die boel, ja wordt door de schroef vermalen. Pomp?? ja kost 3 euro, daag. In Spakenburg stond er ook 1, zelfde verhaal.
Langs de Vecht heb ik ze niet zien staan.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte

ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Berichtdoor henkvd » 13 Jan 2014, 22:11

Bericht door henkvd » za 27 jul 2013, 18:19

Mogelijk schort er toch wat aan de hele invoering van de vuilwatertank en alles daarom heen, er zijn er genoeg die in een vuilwatertank geinvesteerd hebben, alleen het afgegeven is vaak een zeer teleurstellend geheel dan haak je ook erg snel af.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor Byl54 » 13 Jan 2014, 22:12

Bericht door Byl54 » za 27 jul 2013, 21:56

Lotte mee eens, mensen zouden eens zelf hun verantwoording moeten nemen. Een ieder weet toch dat het niet niet klopt om maar te lozen op het oppervlakte water.
Henk een slecht verhaal wat riolering betreft, had je wijzer geacht.
Gebruikers-avatar
Byl54

ligplaats: Nieuwegein
info:

Berichtdoor laserdevil » 13 Jan 2014, 22:12

Berichtdoor Laserdevil. » za 27 jul 2013, 22:31

betreffende het vragen van geld voor de inname:

Inname bilgewater bij jachthavens
Vraag
Wanneer moet een jachthaven bilgewater innemen en welke regels zijn dan van toepassing?
Antwoord
Bilgewater is met olie verontreinigd water dat in de bilgeruimte (onder in de machinekamer) van schepen ontstaat. Het innemen van bilgewater is verplicht voor:
• Jachthavens, waar gewoonlijk zeegaande pleziervaartuigen komen (artikel 4.107 Activiteitenbesluit).
• Jachthavens, waar geen zeegaande pleziervaartuigen komen, maar met meer dan 50 ligplaatsen. Ligplaatsen die gereserveerd zijn voor schepen zonder binnenboordmotor tellen niet mee. Dergelijke ligplaatsen moeten apart worden vermeld in de melding Activiteitenbesluit (artikel 4.106 Activiteitenbesluit).
Deze jachthavens moeten een voorziening voor de inzameling van bilgewater hebben en bilgewater accepteren van alle pleziervaartuigen, ook die tijdelijk gebruik maken van een ligplaats in de haven. De eigenaar van de jachthaven mag voor de inzameling van bilgewater geen financiële vergoeding vragen aan de gebruikers van de jachthaven (artikel 4.106 Activiteitenbesluit). Het toepassen van een muntautomaat is daarom niet toegestaan, tenzij de jachthaven de benodigde munten aan de gebruikers van de jachthaven "om niet" verstrekt.
Door het realiseren van een zeer dichtmazig systeem van afvalstoffenontvangst¬installaties, ontstaat een efficiënt inzamelsysteem voor afvalstoffen van de pleziervaart. Hiermee wordt voorkomen dat afval in het oppervlaktewater terecht komt.
Gezamenlijke inzamelvoorzieningen
Jachthavens zijn uitgezonderd van de acceptatieplicht van bilgewater als de jachthaven met een jachthaven in de onmiddellijke nabijheid afspraken heeft gemaakt over het gezamenlijk gebruik van inzamelvoorzieningen. Ook hier geldt dat de inzameling van het bilgewater van de pleziervaartuigen "om niet" moet gebeuren. Een jachthaven mag ook afspraken maken met een een bedrijf dat uitvoering geeft aan titel 10.4 van de Wet milieubeheer (inzameldepot voor huishoudelijk afval) en in onmiddelijke nabijheid van de jachthaven ligt. De jachthaven moet gemaakte afspraken vastleggen in een overeenkomst en ter goedkeuring voorleggen aan het bevoegd gezag (artikel 4.106 Activiteitenbesluit).
Vergunningplicht
Voor innemen en opslaan van bilgewater met een opslagcapaciteit van maximaal 50 ton heeft de jachthaven geen omgevingsvergunning milieu nodig (bijlage 1, onderdeel C, categorie 28.10 onder 13° van het Besluit omgevingsrecht (Bor)). Ook het scheiden van de olie- en waterfractie van ingenomen bilgewater met een slibvangput en olieafscheider leidt niet tot de vergunningplicht (bijlage 1, onderdeel C, categorie 28.10 onder 15° Bor). Voorwaarde is dat de olieafscheider een maximale nominale grootte heeft van 20 volgens NEN-EN 858-1 en 2. Een nominale grootte van 20 wil zeggen een doorstroomcapaciteit van 20 liter per seconde. De jachthaven mag de waterige fractie lozen op het vuilwaterriool. Hiervoor geldt een norm van 200 mg olie per liter en 300 mg onopgeloste stoffen per liter (artikel 4.105 Activiteitenbesluit). De jachthaven moet de oliefractie als gevaarlijk afval afvoeren naar een erkende verwerker.
Als de jachthaven bilgewater inneemt van andere vaartuigen dan pleziervaartuigen heeft de jachthaven hiervoor een omgevingsvergunning milieu nodig. De uitzondering in categorie 28.10 onder 13° Bor geldt namelijk alleen voor jachthavens waar gelegenheid wordt geboden voor het afmeren van pleziervaartuigen.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil

ligplaats: rijkel
info:

Berichtdoor henkvd » 13 Jan 2014, 22:13

Bericht door henkvd » za 27 jul 2013, 22:34

@ laserdevil, je gebruikt je bilge toch niet voor de zwart water opslag ?
henkvd
Beheerder

info:

Berichtdoor laserdevil » 13 Jan 2014, 22:13

Bericht door Laserdevil. » za 27 jul 2013, 22:38

sorry henk,
Te lang aan de boot gewerkt vandaag. ;)
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil

ligplaats: rijkel
info:

Berichtdoor quichot » 13 Jan 2014, 22:13

Bericht door quichot » zo 28 jul 2013, 10:00

Wat me opvalt is dat de meesten van jullie vanuit de gehuurde box in een jachthaven redeneren. Bij terugkomst 's avonds even aan de pomp en hupsakee, dus geen excuus. Daarmee ga je voorbij aan het feit dat ruwweg de helft van alle vaartuigen in Nederland nooit in of bij een jachthaven in de buurt komt. Beroepsschepen die het hele jaar 24/7 lozen, de grote pleziervaart, en dan met name de ex-vrachtscheepjes en tot slot de talloze 'wildliggers'.

Dan die kosten: het gaat me niet om die paar euro. Dat je ervoor betaalt is niet onbillijk, alhoewel iedereen al afvalstoffenheffing betaalt, en iedere drol die je aan boord bakt, bak je niet thuis, maar ok, laat het wat kosten.
Maar wat je dus niet moet doen is drempels opwerpen door pompen met muntautomaatjes in jachthavens te verstoppen. Zo'n havenmeester ziet me aankomen als ik alleen m'n rotzooi komt brengen! Nee, echt van harte welkom!
Buiten de grote recreatieplassen is doorgaans geen jachthaven met pomp te vinden. En eerlijk gezegd, noem het asociaal, maar ik ben ook niet bereid daar een uur voor om te varen. Dat kost me 6.6 liter diesel a 1,40, dan ben ik al een tientje kwijt voor ik überhaupt bij een muntautomaat bén.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor Lotte » 13 Jan 2014, 22:13

Bericht door Lotte » zo 28 jul 2013, 10:18

quichot schreef:
Wat me opvalt is dat de meesten van jullie vanuit de gehuurde box in een jachthaven redeneren. Bij terugkomst 's avonds even aan de pomp en hupsakee, dus geen excuus. Daarmee ga je voorbij aan het feit dat ruwweg de helft van alle vaartuigen in Nederland nooit in of bij een jachthaven in de buurt komt. Beroepsschepen die het hele jaar 24/7 lozen, de grote pleziervaart, en dan met name de ex-vrachtscheepjes en tot slot de talloze 'wildliggers'.

Dan die kosten: het gaat me niet om die paar euro. Dat je ervoor betaalt is niet onbillijk, alhoewel iedereen al afvalstoffenheffing betaalt, en iedere drol die je aan boord bakt, bak je niet thuis, maar ok, laat het wat kosten.
Maar wat je dus niet moet doen is drempels opwerpen door pompen met muntautomaatjes in jachthavens te verstoppen. Zo'n havenmeester ziet me aankomen als ik alleen m'n rotzooi komt brengen! Nee, echt van harte welkom!
Buiten de grote recreatieplassen is doorgaans geen jachthaven met pomp te vinden. En eerlijk gezegd, noem het asociaal, maar ik ben ook niet bereid daar een uur voor om te varen. Dat kost me 6.6 liter diesel a 1,40, dan ben ik al een tientje kwijt voor ik überhaupt bij een muntautomaat bén.

Dus zal er een heffing moeten komen om die drol die wij in ons schip bakken niet op het oppervlaktewater geloosd wordt, maar op een verantwoorde manier wordt verwerkt. Doen we dat niet dan blijven we vervuilen en lossen we het niet op. Hoe dan ook, lozen op het water moet gestopt worden voor iedereen.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte

ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Berichtdoor henkvd » 13 Jan 2014, 22:14

Bericht door henkvd » zo 28 jul 2013, 11:12

De vuilwatertank is het probleem niet, maar van een volle tank afkomen wel, zolang dit een te hoge drempel is, hebben dan aangebrachte vuilwatertanks weinig nut en staat de looskraan te vaak open.
henkvd
Beheerder

info:

Berichtdoor quichot » 13 Jan 2014, 22:14

Bericht door quichot » zo 28 jul 2013, 11:18

@Lotte, als je, bijv. in Dordrecht, of Groningen, of waar ook, aan een openbare kade walstroom nodig heb, maak je daarvoor éénmalig een accountje aan.
Ik hoef nu bij aankomst alleen maar mijn klantnummer door plus het nummer van de aansluiting door te sms-en en ik heb stroom. Bij vertrek meld ik me weer af met datzelfde klantnummer. Aan het eind van het jaar krijg ik een acceptgirootje in de bus. Zo simpel kan het zijn.

Maar het kan nóg simpeler: je kunt ervoor kiezen de (landelijk werkende!) walstroomleverancier te machtigen, dan krijg je na ieder gebruik alleen maar een mailtje met de afrekening.

Dus ophoepelen met die achterlijke muntautomaatjes! :D

Later toegevoegd:
Die walstroomkasten zijn in een ander opzicht ook goed te vergelijken met strontpompen. De overheid stimuleert walstroomgebruik, want de CO2-doelstelling moet worden gehaald. Dus moet het gebruik van generatoren worden ontmoedigd. Hoewel er ook hier sprake is van een duidelijke, en beperkte doelgroep, die volgens het profijtbeginsel voor de kosten zou moeten opdraaien, heeft de overheid, gelet op het algemene belang van schone lucht (vergelijk: schoon oppervlaktewater), in dit geval de aanleg van de kasten voor haar rekening genomen, en berekent ze aan de doelgroep alleen het nettogebruik, zonder winstoogmerk, van de afgenomen stroom door. Zo kon dit in korte tijd een groot succes worden.
Zo zou het m.i. ook met de toekomstige strontpompen aan alle openbare wachtplaatsen en kades moeten, zodat je alleen voor het gebruik betaalt, en bovendien alleen afrekent voor de tijd (en daarmee het opgezogen volume) dat de pomp daadwerkelijk aan staat.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende