vaarbewijs moeilijker

algemene discussies

Re: vaarbewijs moeilijker

Berichtdoor Jan Huibers » 28 Apr 2014, 20:00

antonh schreef:Voor mijn auto rijbewijs heb ik na 40 jaar ook eens mee gedaan met zo een examen groep.
En om de theorie weer eens te verfrissen is niets mis mee.

Anton

Goed bezig!!!!! :) zouden meer mensen moeten doen...

Tijdje geleden alweer trouwens Anton...
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

ligplaats: Heukelum
info:

Berichtdoor Blacktoppie » 28 Apr 2014, 21:37

ad gevers schreef:Hallo Blacktoppie,
Ik heb onlangs VB 1 gehaald, slechts een vraag fout. Jij stelt dat het ondoenlijk is om voor alle vaartuigen en vaarwegen hetzelfde examen te hanteren.
Ben ik het niet mee eens, belangrijk is dat je alle regels kent die onderling gelden, waar je ook mee vaart en op welk water. Verder de betonning, borden en seinen en
gebruik van Marifoon. Als je daar nog een portie varen doe je samen bij doet, ben je je vaarbewijs waard. Natuurlijk kom je bij het examen vragen tegen die je in de
praktijk nooit zult tegenkomen doch het is wel handig om te weten welke regels er gelden voor je mede- watergebruiker.
Ik ben zeker een voorstander van een soort praktijkexamen, op je eigen type boot, na het behalen van je papieren vaarbewijs.

ik doel voornamelijk op het praktijk examen. ik snap dat de regels hetzelfde zijn, maar het is gewoon een wereld van verschil of je in een 500 kilo zware snelle speedboot met een buitenboordmotor vaart of met bijvoorbeeld een 20 ton zware motorboot van 14.95 meter met een inboord motor.
en qua water is dat gewoon hetzelfde het is zo anders of je in zeeland, de grote rivieren, de biesbos of bijvoorbeeld friesland vaart dat kan je nooit allemaal in 1 praktijk examen afnemen, je kan nooit tijdens 1 examen veel verschillende situaties na bootsen(anders dan bij een auto rijbewijs examen waar het veel drukker is en je veel meer situaties meemaakt).

Arco
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h.

Berichtdoor antonh » 29 Apr 2014, 09:58

Om de theorie te herhalen en opfrissen is wel eens goed hoor.
Hier op het forum weten we het allemaal beter.
Maar wees eens eerlijk, wie heeft het laatste jaar of langer terug zijn theorie boek nog een bekeken?
Denk toch maar heel weinig.
En vooral bij de "ouder schippers" denk ik dat het lang geleden is dat ze het boek van binnen bestudeerd hebben.
De ongelukken die gebeuren op het water zijn vaak ouderen.
Als je de theorie beheerst is al veel verbeterd.

Anton
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh

ligplaats: Oude Pekela
info:

Berichtdoor Popeye » 29 Apr 2014, 14:34

antonh schreef:De ongelukken die gebeuren op het water zijn vaak ouderen.
Anton

Geen wonder. Daar varen zowat alleen maar ouderen!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye

ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Berichtdoor gast » 29 Apr 2014, 22:50

Jan Huibers schreef:
antonh schreef:Voor mijn auto rijbewijs heb ik na 40 jaar ook eens mee gedaan met zo een examen groep.
En om de theorie weer eens te verfrissen is niets mis mee.

Anton

Goed bezig!!!!! :) zouden meer mensen moeten doen...

Tijdje geleden alweer trouwens Anton...

Heb vorig jaar mijn C rijbewijs gehaald, leek me leuk om een groot voertuig te kunnen handelen.
Alles gehaald maar eerste theorie 6 fout, niet slecht want je mag er 10 fout hebben, 5 op techniek en 5 op verkeer.
:oops: had dus 5 fout op verkeer omdat ik dacht dat weet ik nog wel....
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor Jan Huibers » 30 Apr 2014, 00:09

Chaea, ben jij je sinds je in bezit bent van het C-rijbewijs ook anders gaan gedragen in het verkeer? Mischien weet je het nog van vorig jaar: WVEBH, dat is

Waarnemen (TIJDIG en bewust kijken en zoeken naar mogelijke gevaren)
Voorspellen (voorspellen hoe de verkeersituatie zich mogelijk ontwikkeld heeft tegen de tijd dat je daar bent)
Evalueren (je zet de mogelijke scenario's op een rijtje en bedenk daar een oplossing bij)
Beslissen (je kiest vanzelfsprekend de meest veilige oplossing)
Handelen (je voert je handeling of juist geen handeling zo veilig mogelijk uit)

Bovenstaand denkproces speelt zich af in een onderdeel van een seconde in het menselijk brein van een bestuurder, menselijk want er kunnen fouten ontstaan hierin. Echter als bestuurder van een vrachtauto heb je geleerd dit alles nog vele malen eerder te doen als je met de auto gewend was, ja toch Chaea?

Als dus een ervaren vrachtautochaffeur in een personenauto zit zou hij zo mogelijk een nog beter en nog veiliger bestuurder zijn dan de overige bestuurders die geen C-rijbewijs hebben.

Koppeling naar de watersport

De mensen die Anton hoort zeggen "ik ben schipper geweest dus ik kan het wel" vooropgesteld dat dat dan ook echt zo is hebben wel degelijk een belangrijke voorsprong op de theoretische vaarbewijsbezitters. Zij denken immers nog alsof ze op een groot schip varen. Theorie bijspijkeren is zeker nooit verkeerd, belangrijk zelfs maar hoe je je gedraagt op het water tav de veiligheid en wanneer je in een situatie begint met WVEBL is ook van groot belang.

Bovenstaand verhaal maar dan in het uitgebreid behandel ik vanzelfsprekend ook met onze huurders.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

ligplaats: Heukelum
info:

Berichtdoor gast » 30 Apr 2014, 10:08

Vrachtauto besturen is heel anders dan een personenauto, daar heb ik (zoals velen) in het begin erg aan moeten wennen, je hebt gewoon meer tijd nodig om tot een goed overzicht te komen, je bent logger en langzamer en hebt een uitzwaai waar je een fietser zo van de fiets aftikt.
Als je al jaren in een auto rijdt dan ga je jezelf dingen aanleren die je zelf als normaal ervaart, kwam bij het lessen erachter dat sommige handelingen niet goed waren. Een voorbeeld waar ik erg veel moeite mee had was het in bochten en nemen van rotondes de koppeling gewoon in te houden, dat heb ik er met heel veel moeite weer uitgekregen want bij een vrachtwagen kan je niet even snel zo'n bakbeest een bocht doorrijden met de koppeling in, je merkt dan gewoon dat je een stuk controle kwijtraakt.

Heb het papiertje binnen maar of ik ooit ervaren ga worden is de vraag, heb hem gehaald omdat het me spannend leek en als stok achter de deur mocht het ooit eens nodig zijn op arbeidsvlak.

Het heeft mij zeer zeker goed gedaan om dit te doen qua opfrissen van de kennis en het veranderen van automatismen.
Bij varen is het net zo alleen heb je veel meer tijd om op situaties te anticiperen (tenminste als je ook maar een klein beetje vooruit kijkt, dat schort erbij sommigen ook weleens aan)
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor laserdevil » 30 Apr 2014, 20:05

Chea ,
Als je er echt je beroep van wil maken , verdiep je dan ook eens in de code 95.
Komt wel wat meer bij kijken.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil

ligplaats: rijkel
info:

Vorige

Terug naar Steigerpraat