Lang verhaal maar ik zal proberen de boel zo duidelijk mogelijk neer te zetten.
Een vriend van mij heeft een proficiat kruiser en daarvan staat de schroefas behoorlijk te slingeren.. wat doen we fout.
Stukje voorgeschiedenis. Vorige winter(2023/2024) bij de hellingbeurt schade ontdekt aan de schroef, deze laten repareren bij een gerenomeerd bedrijf uit Dordrecht.. boot te water en de boel trilt als de ziekte.. dus boot weer uit het water en nog eens checken.. de schade bleek opgelost te zijn door het slechte deel van de schroef af te slijpen. Maw 1 blad was een cm korter.. dus schroef weer terug naar de reparateur, hoe het precies is opgelost weet ik niet maar de bladen zijn nu even lang(maar geloof korter dan ze ooit waren)
Anyway, spul weer onder de boot en de boel trilt nog steeds. Minder maar nog steeds, seizoen mee gevaren
We nemen een stap naar afgelopen winter(2024/2025) boot weer uit het water, die luxe hebben we nou eenmaal. Maatje heeft de motor ophoog getakeld en de motorsteunen vervangen, motor heeft 6k uren en met de net gerepareerde schroef zou dit zo maar het probleem kunnen zijn.
ook het watergesmeerde buitenlager is vervangen(zat speling op) en de volvoseal is vervangen. Boel zo goed als het kon uitgelijnt op de kant en nagesteld in het water. Motor staat nu rustig, weinig trillingen in de boot maar de as staat te dansen als een gek.
Omdat ea begonnen is na het repareren van de Schroef blijft dit verdacht.maar bekend bedrijf veel goede ervaringen dus toch vertrouwen in., ook een eventuele kromme as zou nog kunnen , dit is van de winter niet nagekeken.
Kleine opsomming
Proficiat kruiser 10m
Ford 5cil motor plusmin 6000 uur
18" 3 blads schroef
35 mm as met water gesmeerd buitenlager(2024/2025) met volvoseal(2024/2025) aslengte wilde gok 1.70cm waarvan zeker 50cm van binnenseal tot motor
R&d koppeling tussen as en keerkoppeling
Motorsteunen(2024/2025) meen 55 of 60 shore op aanraden van een bekend bedrijf uit friesland.
klein filmpje van de as
Iemand een mening, toch steunen nastellen of in de as of de schroef zoeken.