solenoid op daf 475 monteren.

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: solenoid op daf 475 monteren.

Berichtdoor quichot » 15 Jul 2025, 13:16

laserdevil schreef:Quichot , dat had ik al eerder uigelegd , namelijk dat ik een 2e stuurstand heb gemaakt , en van daaruit ook wil starten en stoppen.

Helder!
Ik haakte in op de laatste pagina.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor laserdevil » 15 Jul 2025, 20:11

Geeft niet guido.
Ik kan met deze gegevens verder.
Als het niet gaat dan kan wolf een bestelling tegenmoet zien voor een printplaatje.
Alvast bedankt voor de hulp iedereen.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil

ligplaats: rijkel
info:

Berichtdoor Beemer » 15 Jul 2025, 21:51

laserdevil schreef:"………………….
Als de motor loopt en ik op de knop druk , word de solenoid bekrachtigd , en word de stophendel geactiveerd.
Als de motor stopt kan ik de knop loslaten.
…….?

Mijn eerste conversie van stop trekkabel naar stop solenoid was exact gelijk aan jouw plan.
Maar al snel heb ik e.e.a. aangevuld met een timertje met houdschakeling van een kleine 10 seconden. Het overkwam me te vaak dat de zware diesel na loslaten van stopknop op zijn laatste krukas omwenteling weer rustig ging doordraaien :lol: :lol:
Het ‘stopknopje’ is ook snel vervallen, en schakel nu uit met de standaard (Bosch) contact-startschakelaar.
Beemer

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 16 Jul 2025, 08:33

Beemer schreef:Maar al snel heb ik e.e.a. aangevuld met een timertje met houdschakeling van een kleine 10 seconden. Het overkwam me te vaak dat de zware diesel na loslaten van stopknop op zijn laatste krukas omwenteling weer rustig ging doordraaien

Ben benieuwd hoe je, dat gedaan hebt?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Beemer » 16 Jul 2025, 21:11

Wolf1 schreef:Ben benieuwd hoe je, dat gedaan hebt?
Gr. Wolf1

Een simpele houd-schakeling van Alie geeft een gekozen aantal seconden activering van de solenoïde.
De puls om deze houd-schakeling te activeren, pak ik van het contact 58 van het dieselcontactslot.
Om mijn draaiende motoren te stoppen moet ik mijn sleutel nu één tel geheel LINKS-om draaien naar 58, de houdschakeling krijgt dan een puls en telt dan zo’n 10 seconden af.

Helaas dat het slot in die positie NIET-terugverend is, dus wel er aan denken om de sleutel naar de 0-positie te draaien. Daarom zit er parallel aan de solenoïdes nu en kleine zoemer dus dat terugdraaien naar 0-positie vergeet je echt niet :P
En ja, de Alie schakeling (de puls) bleek galvanisch gescheiden te moeten zijn van boordvoeding. Dus ook nog even een extra scheidings-relaitje moeten toevoegen.

Als techniek niet je ding is, kies dan voor de simpele drukknop en houd-schakeling, het extra relais en en contact 58 is dan niet nodig.

En wil je het echt "luxe" en simpel aansluiten, dan is mijn eerlijke advies: kies voor Wolfs printje.
ps Geen aandelen en heb Wolf nog nooit ontmoet :lol: :lol:
Beemer

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 17 Jul 2025, 07:59

Breemer, bedankt voor de reactie !
Ik was benieuwd, omdat ik zelf nog wel even heb moeten nadenken om een oplossing te vinden om een reactie op het afschakelen van het 15 contact te vinden en dan naar een instelbare tijd zichzelf uitschakelt.
Wat jij doet is inderdaad simpel maar vereist wel een contactslot met een 58 aansluiting (Parkeerstand) en dat is, dan wel weer het zelfde als een ingebouwde drukknop !
Het printje is leuker, 15 zit op ieder contactslot, schakelt alle motor randsystemen in en uit en in dit geval ook de aansturing naar de stopmagneet, maar dusdanig dat hij alleen inschakelt als de motor loopt (activated to stop)
In een auto is het veel makkelijker, en veel boten zijn ook zo uitgevoerd, die zijn activated to run, maar als je daarover nadenkt ga je niet meer varen !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Beemer » 17 Jul 2025, 08:52

Wolf1 schreef: activated to run, ........

Helemaal waar Wolf. ’Activated to run’ wilde ik beslist niet; “het zal niet gebeuren, maar …..”
Heb ook nog zitten puzzelen om 15 te benutten maar mijn electronica kennis schiet tekort. :oops:

Helaas kreeg ik geen fiat van mijn vrouw om 2 stuks van jouw printjes te kopen: “het werkt nu toch ook goed”.
Ja en dan houdt het op :lol: :lol:

Gr. Cees
Beemer

ligplaats:
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 17 Jul 2025, 10:26

Wolf1 schreef:.... veel boten zijn ook zo uitgevoerd, die zijn activated to run, maar als je daarover nadenkt ga je niet meer varen !

Ik ben hier ook geen voorstander van. Ik heb het op mijn boot dan ook niet. Maar als je een boot onder CE hebt, en dat zijn er genoeg tegenwoordig, dan is het voorschrift dat het wel zo aangesloten zit.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 17 Jul 2025, 11:53

Landleven CE.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 17 Jul 2025, 12:28

Weet niet hoe het nu is, realiseer me nu pas, dat ik niet zo heel veel aanvragen meer krijg, maar "Perkins" heeft het toch lang volgehouden !
En dat terwijl het alleen een klepje vervangen en een draadje omsteken was, wat dan weer wel lullig was, als je het klepje bestelde zat er geen veer bij, maar die heb je dus echt wel bij nodig.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard