door Het Sluizenfront » 10 Jul 2026, 13:54
nee hoor. Lampje een aantal keren vervangen en steeds na een kort moment branden was het afgelopen. Een oude havengenoot die wel wat van electro wist heeft mij toen een lampje van 28v. gegeven waarna het probleem verholpen was. Voor de volledigheid, ik heb 2 dynamo's 12 en 24v. De 12v. is voor de reguliere bootinstallatie en heeft dus ook een controlelampje op het dashboard. De 24v. is later ingebouwd en is eigenlijk alleen voor het voeden van 4 200Ah accu's die de aandrijving van boeg en hekschroef verzorgen en de 230v. mbv een Victron MultiPlus 3000.
Oorspronkelijk zat er in plaats van dat lampje een weerstand vlak bij de dynamo, maar daar startte de dynamo op een gegeven moment niet meer mee op. Testen van de dynamo bleek geen probleem aan de dag te leggen. Men heeft toen best een tijdje liggen zoeken wat de oorzaak kon zijn, tot een electro-technische wijsneus wist te vertellen dat de inwendige weerstand van een dynamo na verloop van tijd zal verlopen waardoor de weerstand niet meer de juiste waarde had. Hij adviseerde om de weerstand eens te vervangen door een lampje. Dat bleek een adequate oplossing die het nog steeds prima doet. Wel moet ik nu na het starten even een stootje gas geven om de dynamo te laten starten, maar dat deed ik altijd al om het oliedrukalarm te doen stoppen.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan