Problemen dynamo DAF 615 24V

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Problemen dynamo DAF 615 24V

Berichtdoor Wolf1 » 09 Jul 2026, 13:41

citroen-dealer schreef:Zo zit het ook aangesloten. De vraag blijft waarom gaat de dynamo niet laden? De brugtest wijst uit dat de dynamo wel werkt, zie metingen eerste bericht.

Zo zit het niet aangesloten ! Dan had de dynamo het gedaan ! Lees het nog eens over !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Het Sluizenfront » 09 Jul 2026, 15:39

citroen-dealer schreef:...Is het aannemelijk dat na het verwijderen van de Sure Power 952R de initiële bekrachtigingsstroom via uitsluitend een 24V / 2W laadlamp onvoldoende is geworden?

Probeer eens een iets zwaarder lampje te monteren, liefst ook met voor een wat hogere (28v) spanning. Ik heb destijds en soortgelijk probleem met mijn 24v. dynamo gehad. Met een 24v.
lampje sloeg de dynamo maar 1 keer aan want het lampje begaf het tijdens de opstartroutine. Met een 28v. lampje werkt het al jaren perfect.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront

ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Berichtdoor Wolf1 » 10 Jul 2026, 08:50

Het Sluizenfront schreef:lampje sloeg de dynamo maar 1 keer aan want het lampje begaf het tijdens de opstartroutine. Met een 28v. lampje werkt het al jaren perfect.

Was het geen 12V lampje, lamp staat in serie met de draaiende veldwikkeling naar massa, en gaat uit door het verdwijnen van het potentiaal verschil (2 x 28V)
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Het Sluizenfront » 10 Jul 2026, 13:54

nee hoor. Lampje een aantal keren vervangen en steeds na een kort moment branden was het afgelopen. Een oude havengenoot die wel wat van electro wist heeft mij toen een lampje van 28v. gegeven waarna het probleem verholpen was. Voor de volledigheid, ik heb 2 dynamo's 12 en 24v. De 12v. is voor de reguliere bootinstallatie en heeft dus ook een controlelampje op het dashboard. De 24v. is later ingebouwd en is eigenlijk alleen voor het voeden van 4 200Ah accu's die de aandrijving van boeg en hekschroef verzorgen en de 230v. mbv een Victron MultiPlus 3000.
Oorspronkelijk zat er in plaats van dat lampje een weerstand vlak bij de dynamo, maar daar startte de dynamo op een gegeven moment niet meer mee op. Testen van de dynamo bleek geen probleem aan de dag te leggen. Men heeft toen best een tijdje liggen zoeken wat de oorzaak kon zijn, tot een electro-technische wijsneus wist te vertellen dat de inwendige weerstand van een dynamo na verloop van tijd zal verlopen waardoor de weerstand niet meer de juiste waarde had. Hij adviseerde om de weerstand eens te vervangen door een lampje. Dat bleek een adequate oplossing die het nog steeds prima doet. Wel moet ik nu na het starten even een stootje gas geven om de dynamo te laten starten, maar dat deed ik altijd al om het oliedrukalarm te doen stoppen.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront

ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Berichtdoor Deshima » 10 Jul 2026, 16:03

Goedemiddag

Misschien heb ik te vlug gelezen maar ik heb gezien dat er gemeld werd dat de dynamo functioneerde met de isolator en na verwijdering van dit apparaat niet meer. Dan is mijn vraag, zat er op die isolator een aparte aansluiting van de regelaar die het verlies van spanning over de diodes compenseert? En is die aansluiting nu weer op de B+ aangesloten? Als die aansluiting nu los is zal die dynamo nooit bekrachtigd worden.

mvg Ad van de Kamp
Deshima

ligplaats: Noordschans
info: Saga 27 ak

Berichtdoor Wolf1 » 10 Jul 2026, 16:20

Deshima schreef:Goedemiddag
Misschien heb ik te vlug gelezen maar ik heb gezien dat er gemeld werd dat de dynamo functioneerde met de isolator en na verwijdering van dit apparaat niet meer. Dan is mijn vraag, zat er op die isolator een aparte aansluiting van de regelaar die het verlies van spanning over de diodes compenseert? En is die aansluiting nu weer op de B+ aangesloten? Als die aansluiting nu los is zal die dynamo nooit bekrachtigd worden.
mvg Ad van de Kamp

Ad ik denk dat je aardig in de buurt van het probleem zit !
Met die reden wordt er dus een relais gebruikt welke door het 12V kontactslot wordt aan gestuurd.

Sluizenfront heb geen antwoord op je verhaal behalve dat de de veldwikkeling een spoel is waarbij bij het aan en af schakelen van gelijkstroom hele hoge inductie spanningen kunnen ontstaan.
de kwaliteit van de veldwikkeling kan je gewoon meten moet minimaal 4 ohm zijn om te voorkomen dat de stroom (warmte)te hoog wordt.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 18 Jul 2026, 08:10

Lijkt me zuur, als je zoveel werk aan die "Ciroëns" hebt, zodat de tijd voor de DAF ontbreekt ?
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard