Kleppen stellen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Kleppen stellen

Berichtdoor Hooveld960 » 16 Aug 2025, 09:45

Ik laat binnenkort een monteur wat werkzaamheden uitvoeren aan de motor van mijn boot.
Onder andere heb ik gevraagd om de klepspeling te controleren en zonodig de klepppen te stellen.
Ik heb de boot nu zelf 8 jaar en ik heb geen idee of de kleppen ooit gesteld zijn.
Maar mijn monteur zegt daarover het volgende:
"Als de motor verder prima draait en er zitten geen rare geluiden in welke naar de kleppen/ klepspeling zouden kunnen leiden dan zou ik het laten voor wat het is.
Kleppen stellen wordt doorgaans alleen gedaan wanneer de cilinderkop is vervangen en alles opnieuw is gemonteerd."
Toch graag een second opinion daarover.

Ps De monteur is niet een "mannetje", het bedrijf (eenmanszaak) bestaat al langer. Vroeger met een compagnon en sinds een aantal jaar voor zichzelf. Representatief met een mooie grote vrij nieuwe bus.
Ik weet dat dit allemaal niets zegt, maar gewoon om jullie een beetje een beeld te geven. Deze man heeft voor mij dit jaar al een aantal keer wat klusjes gedaan en ik ben zeer tevreden over hem. Belangrijkste is dat hij in zijn schema altijd wat gaten vrij houd zodat hij eigenlijk altijd, ook nu in het hoogseizoen, wel wat tijd heeft.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960

ligplaats: Jutrijp
info:

Re: Kleppen stellen

Berichtdoor heuvels » 16 Aug 2025, 09:56

Heeft in ieder geval zin voor je gemoedsrust.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Wolf1 » 16 Aug 2025, 10:32

Hooveld960 schreef:"Als de motor verder prima draait en er zitten geen rare geluiden in welke naar de kleppen/ klepspeling zouden kunnen leiden dan zou ik het laten voor wat het is.
Ps De monteur is niet een "mannetje".

In dat geval heeft ze er geen verstand van, ik weet niet meer over welk merk motor we praten, met een boven of laag liggende nokkenas, maakt in principe ook allemaal niet uit. er is een mechaniek van bewegende delen nodig om elke klep op tijd te openen en te sluiten.
Elk deel wat beweegt is onderhevig aan slijtage, deze slijtage vergroot de tijd dat de klep kan koelen op zijn zitting ! Mooi, elke 0.00001 mm. minder verkort deze tijd.
Maar geeft ook vertragingen en versnellingen aan de beweging, dit kan zelfs hoorbaar worden, en geeft extra slijtage, speciaal aan de nokkenas.
Dit alles maakt, dat de gene die dit afstelt, ervaring moet hebben, in hoe zwaar beweegt de voeler, hoe is het gesteld met de reeds gevorderde inslag, heb ik met een even of oneven aantal cilinders te maken, kortom hoe ga ik met deze motor om ?
Jouw dame, zou ik misschien mee gaan eten maar bleef van mijn machientje af, ik doe het zelf wel.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Hooveld960 » 16 Aug 2025, 11:37

Met dat "mannetje" bedoelde ik dat het niet een soort van beunhaas is of iemand die het er (zwart) even bij doet of zoiets.
Maar inderdaad, de monteur had ook een vrouw kunnen zijn maar het is in dit geval een man.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960

info:

Berichtdoor Renegade » 16 Aug 2025, 13:01

Hooveld960 schreef:Maar mijn monteur zegt daarover het volgende:
"Als de motor verder prima draait en er zitten geen rare geluiden in welke naar de kleppen/ klepspeling zouden kunnen leiden dan zou ik het laten voor wat het is.

Ik vind dat gevaarlijke uitspraken.
Want iets dat nu op basis van geluiden door een leek (- weet jij veel wat een tikkende klep is? )- feitelijk laat beoordelen ,kan morgen desastreus zijn.
Je hebt te maken met toleranties,en als deze tolerantie nu nog net kan ,maar morgen niet meer ,ben toch een stuk te kort geschoten.
Meten is weten ,en als jij het bij jou in die 8 jaar nog niet is gebeurd ,wordt het wel eens tijd dat het wel gebeurd.
Kleppen zijn een slijtage onderdeel.
En hoelang is het daarvoor niet gebeurd?
Kleppen stellen wordt doorgaans alleen gedaan wanneer de cilinderkop is vervangen en alles opnieuw is gemonteerd."

Wat doet die man dagelijks?
Hovenier en als hobby motorklusjes?
Want normaal hoort bij een grote beurt ,kleppen stellen/controleren.

Je vaart er nu 8 jaar mee schrijf je.
Dan weet je ook je beginstand van de urenteller.
En hoeveel uren ben je nu verder met je Indenor?
1000 uren meer?
En nogmaals , wat is de historie?
Ik wist het wel wat er moet gebeuren .
GROTE BEURT MET ALLES DR OP EN DR AAN.
Morgen kan het te laat zijn.
Achteraf kun je zeggen , "het was niet nodig" , nu weet je het niet.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 16 Aug 2025, 13:33

Hooveld960 schreef:Met dat "mannetje" bedoelde ik dat het niet een soort van beunhaas is of iemand die het er (zwart) even bij doet of zoiets.
Maar inderdaad, de monteur had ook een vrouw kunnen zijn maar het is in dit geval een man.

Dat, vermoeden had ik al ! In dat geval, ook niet samen eten.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Hooveld960 » 16 Aug 2025, 15:02

Wat ben jij ouderwets Wolf :-)

Maar voor ieders en ook mijn gemoedsrust ... ik laat zeker de klepspeling controleren en opnieuw afstellen. Ik bedoel, als ik dat wil en ervoor betaal dan zal de monteur dat heus wel doen.
Net zoals de olie van de keerkoppeling, die laat ik ook verversen.
En wat dient er zoal bij een uitgebreide grote beurt nog meer te gebeuren?
Olie doe ik overigens elk (na)jaar zelf en de impeller en dieselfilters laat ik om de +- 200 uur vervangen. Ik heb dit seizoen nog maar 90 uur gevaren. Nieuwe impeller en nieuwe dieselfilters zijn er dit voorjaar ingegaan.
Maar omdat ik wat andere kleine dingetjes heb waarvoor de monteur toch aan boord moest komen laat ik gelijk nu wat meer doen.

Ik heb overigens na het eerste seizoen varen na aanschaf de boot bij Scheepsmotoren Heech een uitgebreide beurt laten geven.
Maar ik heb de rekening niet bij de hand, ligt in een map op de boot. Dus het zou kunnen dat toen wel de kleppen zijn gesteld. Maar dat weet ik niet zeker.
Er is destijds toen best wel wat gebeurt. De motor eruit en nieuwe motorsteunen, extra voorfilter laten monteren, volvoseal monteren, etc.
Maar nogmaals, de rekening daarvan even nu niet bij de hand. Ben zelf ook wel benieuwd. Ik had toen helemaal nog geen kaas gegeten van de techniek van zo'n bootmotor.
Nu ietsje meer.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960

info:

Berichtdoor kajoe » 16 Aug 2025, 15:47

mijn Dafjes in de tijd van 1978 tot 1988 nooit kleppen gesteld liepen altijd prima Daf monteur van zwart IJmuiden zij niets aan doen loopt prima .
nu mijn bootje sole 62 inbouw nieuw mei 2016 gaat deze winter naar de inbouwer en wachten af wat ze met de motor doen loopt prima en rustig rookt nog steeds niet tenzij naar lange tijd langzaam draaien je hem open trekt naar 3200/3300 toeren even wat rook dat weer verdwijnt .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor Amersfow » 16 Aug 2025, 15:58

Ik volg voor alles exact de intervallen van de leverancier. Olie, filters, kleppen stellen, luchtfilters, impeller, bacticide, waterzak, hydraulische stuurinrichting nivo. Hoef ik er niet meer over na te denken, per boot een logboek van wat wanneer moet gebeuren. Kan het gelukkig allemaal zelf.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor kajoe » 17 Aug 2025, 09:19

ik heb dij een baas gewerkt waar splinter nieuwe motoren in bootjes gezet werden kwamen er hoge heren bij kijken en luisteren en op afstand van zeg 2 meter beslisten zij dat de motor niet goed liep beter afstellen dus of de TD maar even de motor uit elkaar wouden sleutelen om te zien waar het aan lag ,nou ja na het in elkaar zetten was het dus gedaan met de pret liep nooit meer goed ,,dit gebeurde vroeger dus soms bij de vloot met grijze schepen tja de mannen in het goud beslisten daar wand ja zij waren de macht de lagere rangen was maar gepeupel niet de monteur of machinisten .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard