Volvo Penta MS keerkoppeling

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Volvo Penta MS keerkoppeling

Berichtdoor MaartenKlop » 07 Dec 2013, 19:04

Bericht door MaartenKlop » ma 23 sep 2013, 18:32

Ik heb hier een VP MB10A motor in de revisie met een MS koppeling, 'even' gedemonteerd om te beoordelen op slijtage.

Zijn hier revisiesetjes (inclusief pakkingen, alle keerringen, alle shims en wellicht ook incl. lagers) voor beschikbaar , en evt. ook de frictie ringen waar de conus op ingrijpt? Wie levert dat hier in NL?

E.e.a. zit er allemaal nog fraai uit, secundaire as had geen voelbare speling, vertandingen geen zichtbare schade, olie die uit de bak was schoon en er rook niks verbrand. Ook de keerring loopvlakken niet ingelopen.

Eagle, Hans? BVd.
MaartenKlop

ligplaats:
info:

Re: Volvo Penta MS keerkoppeling

Berichtdoor eagle » 07 Dec 2013, 19:04

Bericht door eagle » ma 23 sep 2013, 19:59

Mulder Motoren Ridderkerk

Heb je een bronzen- of stalen conus?
De bronzen kun je inslijpen in de stalen tegenconussen met kleppasta; alle oliegroeven moeten rondom aanwezig zijn!
De stalen conus heeft ferodo-gevoerde tegenconussen; als de lijm heeft losgelaten ben je aan nieuwe/andere tandwielen toe..
Secundaire as mag geen/weinig axiale speling hebben; De achterste trustwasher is vaak gebroken/gescheurd, of de speciale zware seegerring.
De schakelspie (het"hamertje") moet symmetrisch gesleten zijn, en de steel met minimale speling in de bronzen exentriek gaan.
De diepte van de aanslag v d schakelspie luistert nauw; wordt met shims onder de verticale bout in de exentriek afgesteld.

Bij de oudere MB 10A is er geen reductie; De latere hebben een aangebouwde planeetkast 1:1,91 ,watergekoeld.

De MS(b) is een perfect stuk mechaniek, lang beschermd door patenten, daarna gecopieerd door oa Kansaki, maar nooit zo goed als het origineel..
De werking is comlexer als je denkt..

Ps: Stefan Ström heeft er niet veel meer voor..

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor MaartenKlop » 07 Dec 2013, 19:04

Bericht door MaartenKlop » ma 23 sep 2013, 20:17

Dank, ik had her en der al wat antwoorden van je gelezen op verschillende fora.

Heb een stalen conus, de oliegroeven in de cups zijn nog 1 - 2 mm diep zo uit m'n hoofd. Cups zaten niet los. Ring en seegerring waren beiden niet gebroken, heb alleen de shims beschadigd bij demontage. Hamertje zal ik even bekijken morgen, afstelprocedure van het bedieningsmechanisme is me dankzij je eerdere postings her en der al bekend.

Motor serienummer is nog de vroege versie ergens in de 1600, dus zonder reductiekast. De reductiekast is lang niet de enige wijziging die ze hebben doorgevoerd destijds.. Big-end, hoofdlagers, zuigerspeling, bijna alles veranderd.

Ik heb me ook verwonderd over hoe slim en compact de MS is ontworpen. En complex, ach, als je hem kunt (de)monteren moet je ook slim genoeg zijn om te weten hoe ie werkt. Je geeft em een zetje, en de rest doet ie zelf ;)

Ik ga Mulder morgen even bellen, hopelijk hebben ze lagers en afdichtingen nog. Ik heb hem helemaal uit elkaar, officieel moet je dan ook een drietal lagers, die waar de tandwielen in geperst zaten, vernieuwen. Heb netjes en met gevoel uitgeperst, maar geef geen garantie dat alles nog heel is. Wat is jouw ervaring hiermee?

PS. Stefan heeft inderdaad niets meer van deze koppeling, en de laatste MB10 onderdelen heb ik ook weggeroofd daar. Alleen hoofdlagers even zelf maken.
Nu we het er toch over hebben, de ketting distributie in de MB10: welke speling op de ketting is toelaatbaar, en hoe te meten? Nokkenas had een kleine vrije slag t.o.v. de krukas a.g.v. speling in de ketting.
MaartenKlop

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 19:05

Bericht door vuuren1 » ma 23 sep 2013, 21:53

Maarten:

"Ik ga Mulder morgen even bellen, hopelijk hebben ze lagers en afdichtingen nog. Ik heb hem helemaal uit elkaar, officieel moet je dan ook een drietal lagers, die waar de tandwielen in geperst zaten, vernieuwen. Heb netjes en met gevoel uitgeperst, maar geef geen garantie dat alles nog heel is".

Lagers en afdichtingen zijn vaak universeel verkrijgbaar (SKF etc.).
Mulder is dealer maar vaak erg duur.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor MaartenKlop » 07 Dec 2013, 19:05

Bericht door MaartenKlop » ma 23 sep 2013, 22:09

Dat laatste heb ik nog nooit gelegenheid gehad te ervaren, we zullen eens horen morgen.
Maar ik weet dat even zoeken soms geld op kan leveren, maar ook tijd kost. En zelfs bij mij geldt steeds vaker: tijd = geld. ;)
MaartenKlop

ligplaats:
info:

Berichtdoor henkvd » 07 Dec 2013, 19:06

Bericht door MaartenKlop » di 24 sep 2013, 18:20

Slijtage van de hamer lijkt me nagenoeg symmetrisch, geen rand te voelen ook.
https://lh4.googleusercontent.com/-B-t7 ... -h207-p-no

Even geinformeerd, pakkingsetje kost 76 euro bij Mulder. Niet goedkoop, maar ga er ook niet voor tobben.

Eagle, de bronzen trust washer was inderdaad uitgebogen, seegerring was nog heel. Dank voor alle hulp zover, ik ga hem in elkaar zetten met nieuwe 6010 lagers en nieuwe afdichtingen, rest zet ik terug.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor eagle » 07 Dec 2013, 19:06

Bericht door eagle » di 24 sep 2013, 23:16

Hergebruik van de conuswiel-lagers kan wel. ze lijden meer van de demontage, dan van de montage: bij montage wordt er immers op de binnenring geperst, en bij demontage aan de buitenring getrokken, via de kogels. Het voorste lager (tandwiel "voor uit") wordt langdurig axiaal belast door de aanlegkracht van de conus. Na demontage is eventuele slijtage goed te voelen door met de hand te draaien onder axiale kracht: Lager eerst geheel olievrij maken (remreiniger..), Dan de vingers en duim van de linkerhand gestrekt met de toppen tegen elkaar (vormt een conus). lager op die vingers drukken met de rechter hand, en draaibewegingen maken onder druk. Niet kijken, alleen voelen (...). Daarna het lager omkeren, en hetzelfde nog een keer: Als dit anders aanvoelt kan het lager gekeerd gemonteerd worden, of, bij teveel speling, vervangen.

Binnenconusvoering heel licht opschuren: Het zwarte laagje net weg tot het grijs wordt. Oliegroeven schoon maken.

Over MB 10A:
Nokkenas-ketting, duplex: Volvo geeft geen waarde mbt slijtage. We hebben tot op heden er nooit moeilijkheden mee gehad. Geringe hoekspeling tussen kruk- en nokken as heeft nauwelijks effekt: het kleppendiagram is sowieso heel erg "tam" (kijk maar naar de nokvorm..).

Ontstekingstijdstip: Eerst statisch, dan met stroboscoop op vliegwiel: In het oliepompdeksel zit een kerfje; dit is de index.
Check het Bosch nr op de verdeler: xxxxxx014, of xxxxxx015. horen verschillende waardes bij!!

Uitlaatspruitstuk: Rot vaak door bij het "buikje". Duur ding...

Carburateur: Vaak worden de 2 flensmoeren te vast getrokken; Flens krom, valse lucht; stat niet goed afstelbaar..

Vapor-lock! De stalen leiding tussen opvoerpomp en carb loopt rond de motor, dicht tegen de cilindervoeten. Als de koelkanalen van het blok onderin vol prut zitten, wordt het blok onderaan te heet, en de brandstof ook!

Kop: Rot soms door boven de verbrandingsruimte.

Thermostaat: origineel is balg type, bijna altijd stuk; staat dan open..

Dynastart: Schoonmaken; is van binnen vaak een bende, borstelpoeder. Oudere zijn van Efel, 0.8 pk/40A. Latere hebben Bosch (beter) 1pk/60A.

Succes..

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor MaartenKlop » 07 Dec 2013, 19:08

Bericht door MaartenKlop » wo 25 sep 2013, 00:07

eagle schreef:
Over MB 10A:
Nokkenas-ketting, duplex: Volvo geeft geen waarde mbt slijtage. We hebben tot op heden er nooit moeilijkheden mee gehad. Geringe hoekspeling tussen kruk- en nokken as heeft nauwelijks effekt: het kleppendiagram is sowieso heel erg "tam" (kijk maar naar de nokvorm..).

Ontstekingstijdstip: Eerst statisch, dan met stroboscoop op vliegwiel: In het oliepompdeksel zit een kerfje; dit is de index.
Check het Bosch nr op de verdeler: xxxxxx014, of xxxxxx015. horen verschillende waardes bij!!

Goeie, wist ik niet. Heb het ook nog niet gezien in de documentatie..

eagle schreef:
Uitlaatspruitstuk: Rot vaak door bij het "buikje". Duur ding...

Mee bekend, deze is nog niet doorgerot maar wel beide oren naar de uitlaatflens een scheurtje in.

eagle schreef:
Carburateur: Vaak worden de 2 flensmoeren te vast getrokken; Flens krom, valse lucht; stat niet goed afstelbaar..

Mee bekend, carb. komt ook op Albin voor. Carburateurvoet vlakken wordt staandaard meegenomen in revisie.

eagle schreef:
Vapor-lock! De stalen leiding tussen opvoerpomp en carb loopt rond de motor, dicht tegen de cilindervoeten. Als de koelkanalen van het blok onderin vol prut zitten, wordt het blok onderaan te heet, en de brandstof ook!

Vond ik al een merkwaardige constructie. Originele leiding miste al, en wat mij betreft blijft dat zo.

Kop: Rot soms door boven de verbrandingsruimte.

Thermostaat: origineel is balg type, bijna altijd stuk; staat dan open..

eagle schreef:
Dynastart: Schoonmaken; is van binnen vaak een bende, borstelpoeder. Oudere zijn van Efel, 0.8 pk/40A. Latere hebben Bosch (beter) 1pk/60A.

Plus bandelering die verteerd is.. Opnieuw bandeleren en anker opknappen, maar vervangen door nieuw kan je bijna niet voor reviseren.

Nogmaals veel dank, ik sta (alweer) paf van je hoeveelheid parate kennis!
MaartenKlop

ligplaats:
info:

Berichtdoor stefan » 07 Dec 2013, 19:09

Bericht door stefan » wo 25 sep 2013, 11:11

Dat vind ik ook zo geweldig aan zo'n forum inderdaad! Mensen treffen die zo enorm veel vakkennis in het hoofd hebben en er dit zo weten te delen met anderen.
Gelukkig dat een aantal echte techneuten dit doen, dan blijft dit soort kennis tenminste een beetje bewaard!

groet Stefan
stefan

ligplaats:
info:

Berichtdoor stentor950 » 07 Dec 2013, 19:10

Bericht door Wim Niessen » wo 25 sep 2013, 15:20

Reacties lezend ben ik ook steeds verbaasd over de kennis die op dit forum aanwezig is.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950

ligplaats: Aalsmeer
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard