Marifoon verplicht?

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 03 Jul 2017, 20:55

quichot schreef:Rob, eerlijk gezegd draag je hier het sterkste argument aan om dat examen dan maar af te schaffen.

Hoe bedoel je? Afschaffen omdat het qua niveau weinig voorsteld?
Zullen we dan de lagere school en het VMBO ook maar afschaffen?
Stelt immers (achteraf gezien) ook niet zoveel voor :D

Het feit dat het niet van hoog niveau is, wil niet zeggen dat de kennis niet nodig is.
1 + 1 uit kunnen rekenen is ook niet van hoog niveau, toch is de basiskennis ervan van essentieel belang in je verdere leven.

Heeft iets met kwaliteit versus kwantiteit te maken.
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor R.C.Grootveld » 03 Jul 2017, 20:56

Klaver vier schreef:Bij valk staan ze nou eenmaal niet stil,die maken mooi spul :D :D
Gr René

Kan me ze nog herinneren als kleine jongen op een weilandje aan de Zweth achter Wateringen met een Romney loods als onderdak ....
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor Klaver vier » 03 Jul 2017, 21:04

Die van ons komt uit Waalwijk
Gr René
Klaver vier

Berichtdoor Roelof » 03 Jul 2017, 22:14

R.C.Grootveld schreef:Hoe bedoel je? Afschaffen omdat het qua niveau weinig voorsteld?
Zullen we dan de lagere school en het VMBO ook maar afschaffen?
Stelt immers (achteraf gezien) ook niet zoveel voor :D

Hoezo, wat is er mis met mijn (voor) opleiding? :shock:
Weliswaar de voorloper van VMBO maar hetzelfde niveau.
Ik vindt dat je met deze uitspraak veel mensen onterecht stigmatiseerd.

Verder is het appels en peren met elkaar vergelijken, een low profile achterhaald zend papiertje gebaseerd op wetgeving uit het jaar 0 vergelijken met een (voor)opleiding in dagonderwijs op reguliere scholen volgens de wettelijke leerplicht.
Leerplicht is een goede zaak in deze, maar ieder volgt de opleiding die bij hem / haar past en de capaciteit voor heeft.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof

ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Berichtdoor quichot » 04 Jul 2017, 07:58

R.C.Grootveld schreef: Zullen we dan de lagere school en het VMBO ook maar afschaffen?

Rob, ik snap niet waarom je die flauwe vergelijking erbij sleept.

In tegenstelling tot basisonderwijs voegt het marifoonexamen geen wezenlijke kennis toe. Bediening is kinderlijk eenvoudig, en de gebruiksmores -voor zover je die niet na je eerste tochtje hebt opgepikt- passen met gemak op één bijgevoegd A4-tje. 'De lagere school dan ook maar afschaffen' lijkt me daarom niet handig, want je moet dat A4-tje wél minstens één keer kunnen doorlezen. :mrgreen:

Mijn generatie heeft nooit examen hoeven doen. je kocht gewoon zo'n ding en de PTT kwam de installatie keuren waarna je je roepnaam kreeg. Om te checken of je de handleiding wel had gelezen vroeg de PTT-beambte de naam van het schip te spellen in het radioalfabet. En zelfs dat bleek in de praktijk trouwens volslagen nutteloze kennis te zijn.

Het gaat hier om de vraag of je ter verbetering van ieders veiligheid de marifoon verplicht moet stellen, wat mij een heel goed idee lijkt. Wil je draagvlak voor brede acceptatie van de marifoon als onderdeel van de standaarduitrusting, is het domste wat je kunt doen daar nodeloze drempels tegen opwerpen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor Roelof » 04 Jul 2017, 08:44

Nog nagenoeg iedereen die nu zonder marifoon vaart ziet er het nut niet van in omdat ze geen idee hebben welke info je via radio verkeer tot je kunt krijgen.
Als een andere boot plotseling een onverwachte manoeuvre maakt, wordt al snel gedacht dat de schipper verkeerd bezig is en beter had moeten opletten.
Ze kunnen er geen notie van van hebben dat dezelfde schipper via de marifoon heeft opgeroepen om zijn manoeuvre tijdig kenbaar te maken.
Dit gaat op voor zowel beroeps als pleziervaart waar de één met een marifoon de ander zonder marifoon probeert te informeren.

Daarom begint het bij marifoon plicht, pas als je zo'n ding hebt kun je er de voordelen van inzien.
Het kinderlijk eenvoudige gebruik en de manier van communicatie leer in de praktijk heel snel.
Een volwassene die met interesse met zijn hobby bezig is met oog voor veiligheid en verantwoordelijkheidsgevoel heeft draait zijn hand er niet voor om om zich het marifoon gebruik eigen te maken.
Ik blijf erbij dat daar geen examen voor nodig is, wel marifoon plicht op (beroeps)vaarwateren en registratie hiervan.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof

info:

Berichtdoor Noordvaarder » 04 Jul 2017, 12:25

Roelof schreef:Ik blijf erbij dat daar geen examen voor nodig is, wel marifoon plicht op (beroeps)vaarwateren en registratie hiervan.

Nu nog Den Haag ervan overtuigen,dat dit de enigste oplossing is.
Noordvaarder

Berichtdoor R.C.Grootveld » 04 Jul 2017, 16:01

Laat ik vooropstellen dat ik niemand heb willen beledigen!

Met mijn sarcastische bedoelde vergelijking met andere opleidingen probeerde ik slechts mijn stelling helder te maken dat niet alleen het niveau bepaalt of een opleiding/examen nut heeft, maar ook de inhoud.

Zeker, er zitten zaken in waarvan je je af moet vragen of die nut hebben.
Maar dat geldt voor elke opleiding (Waarom moet een VWO leerling in Javascript kunnen programmeren bv); moeten we die opleiding dan maar afschaffen?
Aan de andere kant ontbreken we vaak simpele zaken die in het dagelijks leven van (levens)belang zijn (wat wordt er op (V)MBO aan maatschappijleer/staatsinrichting gedoceerd?).

Zeker, ik meld me ook niet 'model' over de marifoon, maar als ik soms het oeverloze ge-oh hoor, het 'knallen' waarop sommigen (met 25W) overal door heen drukken en vragen (hier en elders) waaruit blijkt dat men niet op de hoogte is van iets essentieels als het verschil tussen simplex en duplex kanalen, denk ik dat een zekere kennis vooraf vereist is.

En nu zullen sommigen ongetwijfeld beginnen: Dat kun je je zelf ook aanleren, eigen verantwoordelijkheid.
De praktijk laat zien dat het daarmee vaak zeer slecht gesteld is, want als er één volk is met de stelling 'Als het niet hoeft, dan doe ik het niet', dan zijn het de Nederlanders wel.
Dus zal er van dat zich vrijwillig eigen maken van die kennis in de praktijk wel tegenvallen.
Hoeveel uitsluitend in Nederland met een VB-vrij schip varende watersporters halen vrijwillig hun VB?

Maar we hebben nu eenmaal een hekel aan regels, vooral als die ons tot iets dwingen resp. ons in ons doen en laten beperken en ook nog eens geld kosten.
En gelukkig hebben we hier regels, als is het maar om Amerikaanse toestanden, waarin alles achteraf getoetst moet worden te voorkomen.

Beter vooraf beperken, dan achteraf corrigeren; of het nu om vaar/verkeersregels om om gezondheid gaat.
Ook wel preventie genoemd.

Daarbij is het niet aan 'ons' om te bepalen of een bepaalde regel zinnig is of niet (hoewel je er wel een mening over kunt hebben); daar hebben we de politiek voor.
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor henkvd » 04 Jul 2017, 18:08

Een verplichte dag luisteren naar de marifoon zal het gerbuiksniveau in ieder geval enorm opkrikken, nu haal je de beginnende recreant er na een paar woorden tussen uit, kan je het verdere examen wel achterwegen laten, de gewenste noodprocedure kan wel op een stickertje naast de marifoon.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor Roelof » 04 Jul 2017, 18:28

Rob, dit is een duidelijk betoog.

Natuurlijk zijn (en blijven) er mensen die alle regels negeren of om willekeurig welke reden een VHF met absurd vermogen kopen zodat ze hoe dan ook gehoord worden en maling hebben aan iedereen die er last van heeft.
Deze mensen zullen ook nu mogelijk / waarschijnlijk een brevet hebben. Mensen die dergelijke apparatuur zonder geldige reden aanschaffen met als enig doel hun eigen ego oppeppen beschouw ik als de Tokkies welke ik eerder heb aangehaald.
Dit soort mensen zijn er en helaas zal dit blijven bestaan, daar helpt geen wetgeving aan tenzij de overheid dergelijke producten aan banden zou leggen en op de verkoop en gebruik streng zou controleren.
Iedereen weet dat er vrije verkoop is en de dienders vervolgens niet de (financiële) middelen en mogelijkheden krijgen om correct toezicht uit te voeren.

We hebben allebei een andere mening over hoe de regelgeving verandert zou moeten worden, in elk geval zijn we het eens dat het huidige systeem niet (meer?) toereikend is.

Zoals Noordvaarder terecht opmerkt moet dit in Den Haag worden aangepakt, maar ik heb niet de indruk dat herziening van de wetgeving van mbt Marifoon / VHF bezit en verplichting hoog op de agenda voor de kabinetsformatie staat.
Misschien kan het onder de aandacht van de dames en heren in het parlementariërs worden gebracht dmv een petitie of beter nog een burgerinitiatief (minimaal 40.000 handtekening).
Ik geloof niet dat de sector zo groot is dat het een reële kans van slagen zou hebben maar ik zou ieder initiatief voor een wetsherziening mbt bovenstaande ondersteunen.
Vanzelfsprekend wel op een dergelijke manier dat zowel de beroeps- als de pleziervaart er baad bij hebben.
België is in dat opzicht duidelijker, 7 meter en langer: marifoon met bijbehorend papiertje verplicht (en over dat papiertje denken we dus verschillend :lol: ).

Groet,
Roelof
Roelof

info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica