Dag allen.
Bij aankomst op de boot vandaag hangt er een indringende vervelende geur.
Bij het openleggen van de accuruimte is er een sterke geur.
Ik hoor ook in de buurt van een accu een licht geknetter.
Ik verdenk in eerste instantie de startaccu. Dit is een loodaccu met controle doppen. Die maak ik los maar zie overval zuur in de vlakken en ook geen geborrel. Naast deze accu staat één van de twee huishoudaccu's. Er zijn er twee van en het zijn gesloten types. Daar komt licht geknetter uit en de accu is warm. Ik koppelde hem los van de massa en na enige tijd verdwijnt het geknetter en langzaam koelt hij ook af. Ik ga er dus van. uit dat deze accu overleden is. Ik heb een batterijtester maar wou hem nu nog niet testen. Deze beide accus zijn vier jaar oud. De factuur van de aankoop van de vorige eigenaar zat er bij aankoop bij. De tweede huishoudaccu was koud. Ik zal ze allebei vervangen.
de gegevens van de accu's zijn: Varta LFD140 12V, RC284 119Ah.
Deze batterijen worden opgeladen en gebruikt door een omvormer van Mastervolt Mass Combi12/1600-60. Dit alles is destijds geÏnstalleerd door een profeisionele firma. Factuur zat bij aankoop boot.
Op deze accu's zijn sinds drie jaar drie zonnepanelen aangesloten via een MPPT 100 I 30. Het hele zonnepanelensyteem is aangekocht bij de vakhandel. De combinatie tussen panelen een regelaar zou dus correct moeten zijn.
Ik installeerde dit echter zelf. Alles werkt normaal gezien goed.Wat ik wel heb gedaan is de MPPT aangsloten op één van de twee huishoudaccu. Deze staan parallel met elkaar verbonden maar staan meer dan een meter van elkaar.. Het is net deze huishoudaccu waar de MPPT op is aangesloten die oververhit is geraakt. Kan dit de oorzaak zijn? Is het beter om elke huishoudaccu aan te sluiten afzonderlijk aan te sluiten met de MPPT. Eens er twee nieuwe accu's staan kan ik beginne meten wat er gebeurt bij het opladen.
Er zijn twee nieuwe accu's onderweg maar ik wil vermijden dat er door een eventuele verkeerde aansluiting vroegtijdig opnieuw problemen ontstaan.
Mvg
Patrick