Schroefbeschermer tbv stuurgedrag boot

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Schroefbeschermer tbv stuurgedrag boot

Berichtdoor Thinlanet » 11 Aug 2020, 21:37

Afgelopen winter heb ik de besturing van mijn boot gewijzigd van ouderwetse dubbele bekabeling naar monokabel. De stuuruitslag/rotatie is daarmee wat groter geworden (van 630 graden naar 1200 graden). Op zich niet vervelend want de dubbele bekabeling van voorheen ging gepaard met veren om de stuur arm in beweging te krijgen. Dat vaarde nogal indirect ivm een vrij grote “deadzone” en vervolgens een stuuruitslag die meer is dan geanticipeerd. Enfin, de stuur bewegingen zijn nu even wat meer maar kan ook met meer precisie corrigeren.

De vaareigenschappen van mijn boot bij (krappe) bochten in de polder zijn vaak van de categorie “overstuur”. De kont breekt altijd wel wat uit, hoe scherper de bocht hoe meer hij uitbreekt. Dit komt grotendeels doordat de spiegel voor de bbm zich 60 cm van de achterkant huist. Door ik voorheen een kortere stuuruitslag had, kon ik het overstuur met een kleine stuurbeweging de andere kant op, opvangen. Nu vergt dat wat meer rotatie. Verder is mijn romp vanaf de spiegel hoegenaamd plat en zit het V-profiel vooral aan de voorste meters van de boot.

Ik kom wel eens bootjes tegen met een zogenaamde schroefbeschermer. Eigenlijk 4 plaatjes staal die een vierkante koker vormen rondom de schroef. Het is misschien wat ver gedacht, maar kan dit mogelijk als venturi of meer “roeroppervlak” zorgen waardoor het stuurvermogen wordt vergroot en ik mogelijk wat minder overstuur heb?
Thinlanet

ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: Schroefbeschermer tbv stuurgedrag boot

Berichtdoor jkos » 14 Aug 2020, 21:58

Ik heb je verhaal/vraag verschillende keren gelezen maar ik begrijp je vraag echt niet.
Wat bedoel je nou met 630 en 1200 graden?
jkos

ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Berichtdoor heuvels » 14 Aug 2020, 22:14

1x stuurwiel rond is 360 graden, verder heb ik geen ervaring met zo'n ding achterop. Mooi is anders i.i.g.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Marie Christina » 14 Aug 2020, 22:16

Ik betwijfel het.
Zo'n koker is bedoeld voor een betere opbrengst van de schroef.
Ik denk dat het effect eerder erger wordt.
Ik denk eerder dat je iets aan de trim moet doen.
Het effect dat je beschrijft zie je vaak bij schepen die in de kop liggen.
Dus voor dieper dan achter.
Gebruikers-avatar
Marie Christina

ligplaats: Noord Drenthe
info:

Berichtdoor henkvd » 15 Aug 2020, 07:58

Bevestiging punt stuurkabel op de motor indien mogelijk wat dichter naar het hart van de motor brengen, dan krijg je meer uitslag. Verder "overstuur" dat is nu eenmaal de manier hoe een boot draait, daar doe je niets aan.
Schroef beschermer zal wel werken, je hebt meer roer oppervlak, maar je krijgt er ook wat snelheid verlies door en wat meer kans op oppikken van rommel.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Terug naar Outboard motoren