Voorstellen en een probleem.

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Voorstellen en een probleem.

Berichtdoor Jillis88 » 01 Jun 2014, 00:31

Beste,
Ik ben Jillis, 25 en heb een nieuw bootje :mrgreen: .
Ik kocht recent een Shetland visserbootje van 4,7m. Hierop een '91er Mariner 50PK.
Boot na aankoop een beetje schoongemaakt, elektra vernieuwd en een nieuwe stuurkabel.
De boot heeft een trailer maar ligt voorlopig even in het water aan huis en ik heb dus nog niets aan de motor gedaan. Deze liep goed en heeft een mooie dikke waterstraal eruit. Bij aankoop een stuk van zeker een half uur lekker gevaren en bijna constant op het gas, gps 47km. Werkt allemaal goed.
Nou ben ik vanmiddag een dagje wezen varen. Ongeveer een uurtje in een brede ringvaart tot het Alkmaardermeer om eventjes te varen en wat te eten bij een restaurantje aan het water.
Eventjes op het gas en een paar minuten later komt er een grote snelle boot voorbij met wat golven. Oke. Alles werkt al ruim een uur en ook bij vol gas is niets raars.
Nu vaar ik vol gas, vaar over de golven en word redelijk heen en weer geschud, hierbij dreun ik best hard tegen mijn gashandel aan. Gelijk hierna geef ik gas terug om even te dimmen en wanneer ik weer verder wil varen gaat de boot niet harder dan 12 kmph. Hmm, vreemd. Ik vaar rustig naar de kant en probeer t een en ander zonder resultaat.
Nu heb ik altijd een paar bougies mee, maar helaas hielp dit niets. De motor is zelfsmerend met een reservoir onder de kap met 2-takt olie.
Starten doet de motor goed, stationair loopt de motor ook mooi. Maar vol gas gaat de boot dus maar 12 kmph. Daaronder, als ik gas terug neem loopt de motor niet helemaal soepel en schokt af en toe een klein beetje. Als de motor stationair loopt en je vol gas geeft duurt het soms een halve seconde voordat de motor werkelijk reageert.

Oke, misschien wat weinig informatie en dit kan natuurlijk een tal van oorzaken zijn, internet staat er vol mee. Maar ik heb zo het idee dat de zijwaartse golf er iets mee te maken zou kunnen hebben. Op mijn gashandel zit ook de trim van de motorhoogte. Ik las op een ander forum een topic waar iemand direct zei: motor geen kracht meer? Eerst alle connectoren schoon maken, stap twee de connector van je power tilt losmaken! Maar kan dit ergens mee te maken hebben?

Mij lijkt het niet de carburateur, hij liep daarvoor ook super! Vonken doen alle 3 de bougiekabels en bougies. De bougies waren wel een beetje vet, vetter dan ik zou verwachten.
Met de gaskabel is niets gebeurd, met de kap eraf zie je dat hij gewoon helemaal zijn uitslag bereikt.

Verder iemand een idee? Het is een 2 takt 3-cilinder motor uit 91.
Foto's van de modellen en van internet:
Afbeelding
Afbeelding

Dank!
Groeten Jillis.
Gebruikers-avatar
Jillis88

ligplaats: Schermer
info:

Re: Voorstellen en een probleem.

Berichtdoor Popeye » 01 Jun 2014, 07:04

Welkom op het Forum Jillis!

Zijn de motorproblemen misschien een straf, voor het harder varen dan toegestaan is? :mrgreen:

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye

ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Berichtdoor broekie » 01 Jun 2014, 07:59

Welkom.
Controleer of er voldoende 2-takt mengolie in het tankje zit.
Bij laag niveau kan er een beveiliging intreden waarddoor je toerental begrenst wordt.
Dit kan ook het geval zijn bij koeling problemen als de motor heet wordt.
Ik weet niet of deze motor dat heeft.

Schommelen kan vuil en/of water in de tank mengen met benzine en in de motor komen.
Onder de carburateurs zitten aftap schroefjes.
Draai die eens los en kijk wat er uit komt.

Er kan ook 1 carburateur verstopt zitten en loopt de motor maar op 1 of 2 cylinders.
Een kenner hoort dat.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Berichtdoor timotje231 » 01 Jun 2014, 08:56

Heb je goed de choke gebruikt?, het lijkt een beetje op het probleem wat ik een week geleden had, ik kon prima varen tot ong 3/4 gas, als ik vol gas wou, ging hij redelijk langzaam en stotterde hij, en later bleek dat ik de choke nog dicht had, en dat dus me motor aan het verzuipen was, toen had ik de choke weer open, en liep ie weer perfect..

Het kan ook zijn dat je tank vuil is, als je eventjes je benzine aftapt, en goed je tank schoonmaakt.
Dan zet je je tankconnector op je bbm, en dan de aftapschroef open, als je dan in je knijpbal knijpt, hoor het een straal benzine uit het aftapschroefje te komen, dan weet je dat je carb in orde is.

Of je moet je carburateur nog een beetje goed afstellen.

Het handigste zou zijn, als je eventjes een filmpje zou kunnen maken

Gr Timo
timotje231

ligplaats: Alkmaar
info:

Berichtdoor gast » 01 Jun 2014, 10:20

Een Mariner Elpto, goede motoren.
Tja wat is er aan de hand, je geeft genoeg informatie en het is aannemelijk dat het "incident" de oorzaak kan zijn.
Te weinig smering of koeling kan ik mij bij een goed en compleet aangesloten motor niet voorstellen.
Je motor moet dan allang signaal hebben gegeven aan je zoemer/toerenteller/of indicatieled op de motor.
Maar neem hierin wel het zekere voor het onzekere en vaar niet stoïcijns door maar sluit eerst uit.
Als je vermoed dat het aan de trim ligt, koppel deze af, zijn maar 2 draadjes vanaf de remote, haal de 2 relais ook los.
Water in het systeem kan ook, zoals geschreven de boel aftappen en kijken of je water in de benzine ziet. Is dit het geval, de boel ultrasoon laten reinigen.
Elektronica? Klap op de remote gehad, is je contactslot nog 100 punten, evt de dodemansansluiting.
Uitsluiten, koppel de remote los als de motor loopt behalve de morsekabels, probleem nog aanwezig?

Zijn punten die je bij langs zal moeten gaan, maar neem geen risico en bezoek een goed monteur als je er niet uitkomt.
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor Jillis88 » 01 Jun 2014, 11:46

Popeye schreef:Welkom op het Forum Jillis!

Zijn de motorproblemen misschien een straf, voor het harder varen dan toegestaan is? :mrgreen:

Groet, Jack.

Haha nouu alleen eventjes mijn vriendin mijn nieuwe speeltje laten zien! :) Enn binnen de gele markering, hoewel de snelheid dan nog op ontheffing moet zijn.

broekie schreef:Welkom.
Controleer of er voldoende 2-takt mengolie in het tankje zit.
Bij laag niveau kan er een beveiliging intreden waarddoor je toerental begrenst wordt.
Dit kan ook het geval zijn bij koeling problemen als de motor heet wordt.
Ik weet niet of deze motor dat heeft.

Schommelen kan vuil en/of water in de tank mengen met benzine en in de motor komen.
Onder de carburateurs zitten aftap schroefjes.
Draai die eens los en kijk wat er uit komt.

Er kan ook 1 carburateur verstopt zitten en loopt de motor maar op 1 of 2 cylinders.
Een kenner hoort dat.

Dank voor je reactie.
Oliepijl stond op 40%, bijgevult met precies een liter tot maximum.
Koeling is het ook niet, boot deed het vanmiddag weer gelijk na een nachtje afgekoeld te zijn.
Losgedraaid, zag geen vuil of iets dergelijks, opnieuw geprobeerd maar helaas zonder goed resultaat.
Ik nou geen superleek maar helaas ook geen kenner :(, al weet ik wel bijna zeker dat hij maar op 2 cilinders loopt. Stationair in zijn vooruit schud de boot ook redelijk mee op de slagen van de cilinders.

timotje231 schreef:Heb je goed de choke gebruikt?, het lijkt een beetje op het probleem wat ik een week geleden had, ik kon prima varen tot ong 3/4 gas, als ik vol gas wou, ging hij redelijk langzaam en stotterde hij, en later bleek dat ik de choke nog dicht had, en dat dus me motor aan het verzuipen was, toen had ik de choke weer open, en liep ie weer perfect..

Het kan ook zijn dat je tank vuil is, als je eventjes je benzine aftapt, en goed je tank schoonmaakt.
Dan zet je je tankconnector op je bbm, en dan de aftapschroef open, als je dan in je knijpbal knijpt, hoor het een straal benzine uit het aftapschroefje te komen, dan weet je dat je carb in orde is.

Of je moet je carburateur nog een beetje goed afstellen.

Het handigste zou zijn, als je eventjes een filmpje zou kunnen maken

Gr Timo

De choke gaat elektrisch op de sleutel, als ik deze verkeerd gebruik hoor ik dit direct aan de motor. Ik denk dat ik dat goed doe.
Tank is 100% schoon, 2 stuks 25 liter helemaal schoon gemaakt voor het varen en nieuwe brandstof erin gedaan. Ik heb de andere volle ook gebruikt maar dezelfde symptomen.
Ah die aftapmethode kan ik eens bekijken. Er zit wel steeds benzine in de vlotters.

Dat afstellen van de carbs, hmm het was echt opeens en is niet meer weggegaan. Kan dat zo plots verlopen die afstellingen?

Ik heb vanmorgen nog nieuwe bougies en bougiekabels vervangen, helaas hielp dit ook niet.

Dank voor de reacties!
Gebruikers-avatar
Jillis88

info:

Berichtdoor Jillis88 » 01 Jun 2014, 12:00

https://www.youtube.com/watch?v=R-0iU7C4eCo

Hij lijkt nog best hard te gaan maar dat valt erg tegen.

Marinier is autocorrectie van mijn telefoon :lol:
Gebruikers-avatar
Jillis88

info:

Berichtdoor henkvd » 01 Jun 2014, 17:56

Klinkt rauw, heb het idee dat de voorontsteking niet goed mee loopt.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor Jillis88 » 01 Jun 2014, 19:47

chaea schreef:Een Mariner Elpto, goede motoren.
Tja wat is er aan de hand, je geeft genoeg informatie en het is aannemelijk dat het "incident" de oorzaak kan zijn.
Te weinig smering of koeling kan ik mij bij een goed en compleet aangesloten motor niet voorstellen.
Je motor moet dan allang signaal hebben gegeven aan je zoemer/toerenteller/of indicatieled op de motor.
Maar neem hierin wel het zekere voor het onzekere en vaar niet stoïcijns door maar sluit eerst uit.
Als je vermoed dat het aan de trim ligt, koppel deze af, zijn maar 2 draadjes vanaf de remote, haal de 2 relais ook los.
Water in het systeem kan ook, zoals geschreven de boel aftappen en kijken of je water in de benzine ziet. Is dit het geval, de boel ultrasoon laten reinigen.
Elektronica? Klap op de remote gehad, is je contactslot nog 100 punten, evt de dodemansansluiting.
Uitsluiten, koppel de remote los als de motor loopt behalve de morsekabels, probleem nog aanwezig?

Zijn punten die je bij langs zal moeten gaan, maar neem geen risico en bezoek een goed monteur als je er niet uitkomt.

Nou top motor! :D Haha nee geintje, ik ben er van overtuigd dat hij soon weer netjes loopt.
Eigenlijk vermoed ik niet dat het aan de trim ligt, in ieder geval, dit lijkt mij gewoon een apart losstaand iets vanaf de buitenboordmotor, toch?
contactslot en dodeman nog helemaal goed.
Misschien is een monteur gewoon wel het beste voor mij. Echter, vind deze nu maar eens zonder super lange wachtrij en de buitenboordmotor til ik er ook niet zomaar even af. Dank voor meedenken!

henkvd schreef:Klinkt rauw, heb het idee dat de voorontsteking niet goed mee loopt.

Oeffff dat is monteurswerk...
Heb je niet een leuker antwoord als dit of dat schroefje gewoon even aandraaien? :mrgreen:.
Nee maar verloopt zoiets dan ook zomaar plots?

Groeten
Gebruikers-avatar
Jillis88

info:

Berichtdoor broekie » 01 Jun 2014, 19:54

Ik zou zeggen dat hij op 1 pit loopt aan het geluid en ontbreken van power.
Toch maar de carburateurs schoonmaken.

Je zou een voor een de bougiekabels los kunnen trekken.
Voor het starten en dan kort draaien.

Is er verschil, doet die cylinder wel mee.
Geen verschil betekent dat die cylinder niet mee doet.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Volgende

Terug naar Outboard motoren