Ik ben Jillis, 25 en heb een nieuw bootje
Ik kocht recent een Shetland visserbootje van 4,7m. Hierop een '91er Mariner 50PK.
Boot na aankoop een beetje schoongemaakt, elektra vernieuwd en een nieuwe stuurkabel.
De boot heeft een trailer maar ligt voorlopig even in het water aan huis en ik heb dus nog niets aan de motor gedaan. Deze liep goed en heeft een mooie dikke waterstraal eruit. Bij aankoop een stuk van zeker een half uur lekker gevaren en bijna constant op het gas, gps 47km. Werkt allemaal goed.
Nou ben ik vanmiddag een dagje wezen varen. Ongeveer een uurtje in een brede ringvaart tot het Alkmaardermeer om eventjes te varen en wat te eten bij een restaurantje aan het water.
Eventjes op het gas en een paar minuten later komt er een grote snelle boot voorbij met wat golven. Oke. Alles werkt al ruim een uur en ook bij vol gas is niets raars.
Nu vaar ik vol gas, vaar over de golven en word redelijk heen en weer geschud, hierbij dreun ik best hard tegen mijn gashandel aan. Gelijk hierna geef ik gas terug om even te dimmen en wanneer ik weer verder wil varen gaat de boot niet harder dan 12 kmph. Hmm, vreemd. Ik vaar rustig naar de kant en probeer t een en ander zonder resultaat.
Nu heb ik altijd een paar bougies mee, maar helaas hielp dit niets. De motor is zelfsmerend met een reservoir onder de kap met 2-takt olie.
Starten doet de motor goed, stationair loopt de motor ook mooi. Maar vol gas gaat de boot dus maar 12 kmph. Daaronder, als ik gas terug neem loopt de motor niet helemaal soepel en schokt af en toe een klein beetje. Als de motor stationair loopt en je vol gas geeft duurt het soms een halve seconde voordat de motor werkelijk reageert.
Oke, misschien wat weinig informatie en dit kan natuurlijk een tal van oorzaken zijn, internet staat er vol mee. Maar ik heb zo het idee dat de zijwaartse golf er iets mee te maken zou kunnen hebben. Op mijn gashandel zit ook de trim van de motorhoogte. Ik las op een ander forum een topic waar iemand direct zei: motor geen kracht meer? Eerst alle connectoren schoon maken, stap twee de connector van je power tilt losmaken! Maar kan dit ergens mee te maken hebben?
Mij lijkt het niet de carburateur, hij liep daarvoor ook super! Vonken doen alle 3 de bougiekabels en bougies. De bougies waren wel een beetje vet, vetter dan ik zou verwachten.
Met de gaskabel is niets gebeurd, met de kap eraf zie je dat hij gewoon helemaal zijn uitslag bereikt.
Verder iemand een idee? Het is een 2 takt 3-cilinder motor uit 91.
Foto's van de modellen en van internet:
Dank!
Groeten Jillis.