Wolf1 schreef:Mijnheer RC Grootveld, ik ga je niet blij maken, want ik ben bang dat je bunkers in de machinekamer zitten, dat je geen retourolie koeling hebt, dat de bunkerbodems geen onderdeel van het vlak uitmaken en ook geen mangaten in je bunkers hebt !
Deze situatie met het gebruik van de huidige brandstof is echt totaal onverantwoord, en ja ik weet je bent niet de enige !
Wat je er aan doet moet je helemaal zelf weten, maar voor mij ben je een gevaar op het water.
Om voor jezelf enig idee te krijgen wat er allemaal in jou bunkers gebeurt, adviseer ik je, op je voor de komende winter " the do list" in ieder geval die mangaten te zetten.
En die betimmering is vast wel met één of ander luik op te lossen.
Gr. Wolf1[/size][/i][/color]
Mijnheer Wolf1,
Dank voor uw ongetwijfeld goed bedoelde waarschuwing, uw conclusie dat ik onverantwoord bezig ben acht ik echter voorbarig en niet gebaseerd op feiten.
Maar ik ga u waarschijnlijk ook niet blij maken, want ik ben niet bang aangelegd, raak niet snel in paniek en laat me ook niet snel intimideren.
Daarbij doe ik vrij veel aan preventie en daar komt een stuk risicoanalyse bij kijken, welke mede is gebaseerd op de feiten uit de praktijk.
Zo tank ik bio-troep-vrije diesel en neem ik aan het begin van het seizoen monsters van de brandstof door een hoeveelheid af te tappen via de op de bodem daartoe aangebracht aftapkranen.
Tot op heden na 18 jaar, 1500 uur, varen op de grote rivieren, IJsselmeer etc was deze test altijd negatief.
Ik zie dan ook geen toegevoegde waarde van mangaten boven de aanwezige aftapkranen.
Uw advies om mijn halve schip te slopen neem ik dan ook ter kennisgeving aan, maar zal dit niet overnemen.
Als er echt troep in mijn tanks had gezeten, had ik gezien mijn vaargebied, allang problemen gehad moeten hebben.
Niettemin nogmaals dank voor uw goedbedoelde advies en de conclusie dat ik onverantwoord bezig zou zijn.