Welke kit voor patrijspoorten

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Welke kit voor patrijspoorten

Berichtdoor laserdevil » 06 Jul 2025, 12:16

Zal wel vloeken in de kerk zijn , maar ik doe het toch.
Aangezien de startdatum van het topic , mag ik aannemen dat de patrijspoortjes er alweer inzitten.
Heb hier al eens een topic over geopend , en werd het niet met enthousiasme ontvangen.
Maar eigenwijs als ik kan zijn toch een test gedaan , en met succes.
Ben begonnen met 1 reling terug op de boot te zetten met sikaflex 221 daar de sikaflex 291i permanent vastzet , en de 221 niet.
Was er al meteen klaar mee , en heb toen toch de dekaseal 8936 gekocht , die helaas alleen in zwart en grijs verkrijgbaar is , en niet overschilderbaar.
Ben hem voor de reling , patrijspoorten , 2 aluminium ramen en de afneembare 2e stuurstand gaan gebruiken.
Ben er op gekomen omdat de 2 aluminium ramen eruit moesten , en dekaseal er tussen zat , maar nog niet wist wat het was.
Ben er volledig tevreden over.
Aanbrengen , de boel aandraaien , en de rest ertussenuit laten komen.
Ik haal pas na een tijd het overige weg.
Kun je weg wrijven maar je kan ook wat uit de tube halen , en een bolletje maken.
Dan met een deppende beweging met het bolletje de resten weg halen.
Helemaal schoon en dicht.
De tube hoef je niet af te sluiten want het hard niet uit.
Het komt uit de campingwereld voor caravans en campers.
Deze koop ik bij obelink of de wit in schijndel.
Er is altijd iemand die als eerste out of the box moet denken , maar ik zou zeggen doe er je voordeel mee , ook al voelt het niet vertrouwd aan.
En wil je toch liever sika gebruiken , prima.
Maar lees dan wel even welke sika je waar voor moet gebruiken , want ik merk dat dat nog wel eens verkeerd gaat.
Bij mij werkt het.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil

ligplaats: rijkel
info:

Re: Welke kit voor patrijspoorten

Berichtdoor Het Sluizenfront » 06 Jul 2025, 17:57

Bij een A-merk als Sika wordt er aan t goedje een mooie naam (of nummer) gegeven maar we hebben het hier over butylkit. Een goedje wat al decennia lang in de caravan- en camper-wereld wordt gebruikt vanwege zijn eigenschappen. De kit vormt bij aanraking met de buitenlucht een korstje maar blijft daarbinnen zacht. Daarom blijft hij zich perfect aan passen aan onderling uitzettende en inkrimpende vlakken. Beide ondergronden goed schoon maken en dan een sluitende ril kit aanbrengen. vlakken op elkaar brengen en aandrukken/draaien. Overtollige kit zal aan de buitenzijde eruit geperst worden. Je mag dat meteen schoonvegen hoewel dat in de caravanwereld wordt ontraden. Na enkele dagen kan zich weer een klein randje vormen door zetting. Gewoon laten zitten, het vormt de bescherming voor de onderliggende kit. Voordeel van deze kit is dat je bij reparatie/onderhoud/schilderwerk, de gekitte vlakken vrij makkelijk van elkaar kunt scheiden en de kit verwijderen. Het spul is ook in de vorm van een tape/band te krijgen wat aan het principe niets uit maakt.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront

ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Vorige

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen