Onlangs ben ik (zo goed als) gestopt met werken. Dus heel veel vrije tijd. Die (motor)boot moet er dus echt van komen. In het verleden vaak meegevaren met familie en vrienden in binnen- en buitenland. Vaak ook op wat grotere boten (15 meter plus).
In Nederland regelmatig wat gehuurd (10-12 meter).
Ik zou graag iets willen kopen waar ik semi-permanent kan wonen, ook buiten standaard seizoen. Ik hou mijn huis, waar ik ook blijf wonen, dus geen gedoe met postadressen etc. Dus verdeeld over verschillende periodes dus zeker 8-9 maanden verblijf.
Nu heb ik een forse wensenlijst dus een schip laten bouwen zou voor de hand liggen. Ik heb geen zin om pak hem beet 1 jaar te wachten. Dus de afgelopen twee maanden wat jachtmakelaars bezocht. De keuze is reuze. Veel comfort en een wat langer verblijf met partner en zo nu en dan (klein)kinderen betekent een wat langer en breder schip (vaak ook wat hoger).
Volgens de jachtmakelaars zijn er geen problemen. Vaak is men ‘welwillend’ voor ligplaats voor het lopende seizoen en is het budget dat ik er voor over heb de enige beperking bij de aanschaf.
Het budget is nu niet zo zeer het probleem, dat Nederland een beetje vol ligt met bootjes wel….
Mijn wensen beperkingen met zich mee qua vaargebied en mogelijke (vaste) ligplaatsen.
Ik heb afgelopen week wat jachthavens afgebeld. Het werd me als snel duidelijk dat een seizoensligplaats voor een boot van plm. 18 meter een grote uitdaging wordt. Dat wist ik eigenlijk wel, maar dat het zo problematisch zou zijn…..
Daarnaast zijn de kleinere (vaak mooiere) vaarwegen met ‘iets van 18x5’ lastig, naast de wachtijd bij bruggen gezien de hoogte.
Het is dus zoeken naar een evenwicht qua grote en comfort/ruimte en een groter beschikbaar vaargebied, en, niet onbelangrijk, een acceptabele ligplaats.
Wie heeft tips, adviezen mbt ligplaatsen en bootsize / vaargebied?