Boarnkruiser - Varend project

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Boarnkruiser - Varend project

Berichtdoor Budget-DIY » 30 Okt 2025, 20:24

Vandaag dan toch eindelijk (!) het eerste echte raam eruit gepakt. Dit lijkt me 1 van de makkelijkere ramen te zijn om te maken. En het raam lekte ook flink. (25% van de kit rand lag blijkbaar los, en de schuim band tussen het aluminium frame en het plexiglas, was als een spons...) Ik weet niet hoe goed het zichtbaar is op de foto's, maar het plexiglas is heel erg slecht uitgezaagd, en past eigenlijk ook niet eens mooi. Ik had gehoopt dat ik het oude glas kon gebruiken als mal, maar dat wordt em dus niet.

Mocht iemand een erg budget vriendelijke manier weten om meer van dit soort aluminium raam frames schoon te maken, dan hoor ik het graag. Ik ben er nu mee het bad in gegaan, en heb alle verf rommel, kit en lijm resten er met een mes en dasty af weten te schrapen. (te groot voor in de gootsteen, en in bad/nat, spat de verf niet meer alle kanten op) Deze methode is niet aan te raden wanneer je er zelf bij in zit, want al die kit en lijm resten, die gaan aan je lichaamshaar plakken. Resultaat is dat je een 30% lichaamshaar wax sessie kunt verwachten.

De volgende stap voor het maken van het raam, is dus het raam zelf maken. Ik ga proberen om een rechthoek uit te snijden. Daarna ga ik er dubbelzijdige tape op plakken, en er een stuk papier op leggen. Met een beetje geluk kan ik dan de maat goed aftekenen. Ik verwacht dat ik de rondingen dan heel mooi kan afwerken mbv m'n flex met glas-snij-schijf erop.

Foto's slaapkamer raam, links.

PS: Op sommige plekken zitten wat krassen op het aluminium. Ik zit er aan te denken om die krassen er uit te gaan schuren met 800 grit nat schuurpapier. Maar ik gok dat de finish dan anders wordt. Heeft iemand hier suggesties?
Financieel gehandicapt, 2 rechter handen maar een kapotte rug.
Constructieve feedback is welkom!
Goed genoeg is goed genoeg.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

ligplaats: Friesland
info: Varend projectboot LxBxH: 10.50x3.45x2.40

Discord: Jahee

Berichtdoor SimondeDanser » 30 Okt 2025, 20:44

Dat opschuren van dat aluminium profiel zou ik niet doen, in elk geval niet aan de zichtzijde van het profiel. Dat aluminium zal normaal gesproken geanodiseerd zijn. Met schuurpapier beschadig je die laag. En dat is zonde van je raam. Ik zou zeggen zo goed mogelijk schoonmaken en beschadigingen die overblijven op de koop toenemen want met schuurpapier maak je de situatie alleen maar erger ipv beter.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor Budget-DIY » 30 Okt 2025, 21:27

SimondeDanser schreef:Dat opschuren van dat aluminium profiel zou ik niet doen, in elk geval niet aan de zichtzijde van het profiel. Dat aluminium zal normaal gesproken geanodiseerd zijn. Met schuurpapier beschadig je die laag. En dat is zonde van je raam. Ik zou zeggen zo goed mogelijk schoonmaken en beschadigingen die overblijven op de koop toenemen want met schuurpapier maak je de situatie alleen maar erger ipv beter.

Had helemaal niet gedacht aan geanodiseerd. Dacht dat het gewoon puur aluminium (legering) zou zijn.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

Berichtdoor pascall » 31 Okt 2025, 04:28

Het is ook gewoon een aluminium legering het is alleen geanodiseerd (beschermlaag)

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Budget-DIY » 31 Okt 2025, 06:38

pascall schreef:Het is ook gewoon een aluminium legering het is alleen geanodiseerd (beschermlaag)

Mvg,

Pascal.

Wat is het verschil tussen een aangebrachte anodiseer laag, en een natuurlijke aluminium oxide laag? Komt het niet op het zelfde neer?
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

Berichtdoor pascall » 31 Okt 2025, 07:24

Geanodiseerd aluminium is aluminium dat een elektrochemisch proces heeft ondergaan om een beschermende oxidelaag op het oppervlak te creëren. Deze oxidelaag maakt het materiaal duurzaam, corrosieweerstandig en esthetisch aantrekkelijk. Het anodisatieproces verhoogt de natuurlijke oxidelaag, waardoor het oppervlak beter bestand is tegen slijtage en corrosie (Google)

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Budget-DIY » 31 Okt 2025, 09:59

pascall schreef:Geanodiseerd aluminium is aluminium dat een elektrochemisch proces heeft ondergaan om een beschermende oxidelaag op het oppervlak te creëren. Deze oxidelaag maakt het materiaal duurzaam, corrosieweerstandig en esthetisch aantrekkelijk. Het anodisatieproces verhoogt de natuurlijke oxidelaag, waardoor het oppervlak beter bestand is tegen slijtage en corrosie (Google)

Mvg,

Pascal.

Maar aluminium oxideert de toplaag van nature al heel snel. (wat het een lastiger metaal maakt om te lassen, vergeleken met ijzer/staal) Wat is het grote verschil tussen natuurlijke anodisatie en het met opzet aanbrengen? (los van nog een eventuele coating die erop gesmeerd is, die er waarschijnlijk ivm de leeftijd, al af gepoetst zal zijn)
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

Berichtdoor Blacktoppie » 31 Okt 2025, 11:15

Sowieso word het met anodiseren egaal van kleur, er zijn met toevoeging van een kleurstof ook andere kleuren te maken. Verder zoals Pascall hierboven schrijft word het vast duurzamer.

Ik heb aluminium luchthappers die waren ook geanodiseerd. Heb het erafgeschuurd en gepolijst.. is mooier maar moet het wel bijhouden anders krijg je verkleuringen

Overigens is aluminium met wisselspanning gewoon te lassen, stelt niet zo heel veel voor..

.
M.v.g.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h.

Berichtdoor SimondeDanser » 31 Okt 2025, 19:55

Budget-DIY schreef:(los van nog een eventuele coating die erop gesmeerd is, die er waarschijnlijk ivm de leeftijd, al af gepoetst zal zijn)

Er zit geen coating op. De geanodiseerde laag is de enige laag die erop zit. Of een vorige eigenaar moet al met iets van verf oid aan de gang zijn gegaan. Maar op een nieuw raam zit geen coating.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor Budget-DIY » 03 Nov 2025, 20:25

Kleine update: was vandaag ook weer even met de boot bezig. Wou een 2e lekkende raam eruit halen, om het frame goed schoon te maken enzo. Was het standaard glas. Glas viel er helaas uit, dus moet ik een nieuwe voor maken. Maar misschien wel interessant om te melden: het glas brak net zoals gewoon glas. Geen veiligheidsglas, en geen gehard glas.

Daarnaast heb ik ook nog het triplex plafon er uit weten te trekken. Zat beter vast dan verwacht, maar moest wel vervangen worden. Ook panelen op een wand verwijderd. Bleek dat er een vuist-formaat krater in die wand zat, ivm houtrot. Dat is dus ff minder fijn om te zien. Weet nog niet wat ik er mee ga doen. Zit op een plek waar ik een kast wou plaatsen, en het hout is verder kurkdroog. Waarschijnlijk ga ik het dik insmeren in wat Action primer, om er daarna gewoon een stuk dun triplex tegen aan te drukken.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

VorigeVolgende

Terug naar Projecten