Een nieuwe motor kiezen..

Stelling van de maand

Re: Een nieuwe motor kiezen..

Berichtdoor aquanaut » 17 Sep 2015, 14:43

sogna mi schreef:Volvo eveneens , de huidige 55 en 75 pk zijn Japanse blokken van een motorenbouwer die wij hier niet eens kennen...... hoezo Zweeds ??
Zo loopt van alles door elkaar, de Perkins Prima motoren van de jaren 90 zijn ook als Volvo verkocht maar werden eigenlijk gebouwd door Massey Ferguson.

Beste Sogna mi het gegeven dat jij ISM ltd niet kent maakt het geen onbekende motorbouwer....
ISM bouwt voor tientallen "motoren fabrikanten" onderdelen of halffabricaten.
ISM heeft in een joint venture met Perkins onder de naam PSE, de basisblokken van de D2 worden met deels Japanse componenten in Engeland in elkaar gezet.
Dit is al zo sinds dat de VP compact serie bestaat (na serie 2000)
Ook de Perama en Prima blokken komen bij PSE vandaan.

Ik vind dat geen vergelijk met Timray...
stentor950 schreef: Het is namelijk zo dat er voor de hedendaagse scheepvaart geen specifiek voor dat doel ontworpen motoren worden gebouwd.

Ehm onder andere de D4 en D6 motoren van Volvo Penta zijn wel degelijk scheepsmotoren.

stentor950 schreef:De 14pk en 20pk TMD motoren zijn korte slag motoren gebaseerd op vergelijkbare Kubota techniek

Ja ze hebben ook op en neer gaande zuigers die volgens een viertakt principe, ingespoten diesel verbranden....

stentor950 schreef: En dan kom je er achter dat er onder de motorkap van Dacia een Renault motor zit ;)

Op de meeste auto's van dat merk prijkt een "Dacia by Renault" logo....
Renault gebruikt alleen de naam (en een voormalig Dacia plant) om hun budget concept in de markt te zetten.
Ik vind dat ook geen vergelijk.

En de referenties zijn bogus,
Een referentie is iets wat te verifiëren is...man en paard zeg maar.

En dan nu de praktijkervaring:

Ik vaar zelf niet met een Timray diesel, alleen heb in het verleden op het werk wel diverse (helaas) schrijnende gevallen mogen meemaken.
Wij hebben meermaals blokjes van Timray uit elkaar gehad en hebben met eigen handen gevoeld dat de kwaliteit van de basismotoren allerbelabberdst is.
Ik heb het nu over de kleinste serie motoren in de periode 2008-2013.
Vanwege dat afwerking en toleranties in dergelijke motoren niet op orde is treedt er overmatige slijtage op.
En omdat de fabrikant van deze blokjes vaker van onderdelen als van onderbroek wisselt is het een crime om passende reserve delen te vinden.
En dan bedoel ik geen filtertjes of verstuivers, daar is altijd wel een mouw aan te passen.
Lagerwerk, zuigers en dergelijke kent zo veel verschillende maatvoeringen dat er geen beginnen aan is.

Draait het? lekker laten draaien, gaat het stuk? weggooien!
Sorry Maurits.

Ik ben van mening dat je voor het geld van een Timray beter een gereviseerde Mercedes of Muts kan kopen.
Deze fabrikanten werken met standaarden waardoor er altijd passende onderdelen te verkrijgen zijn.

Ik heb het overigens niet over de grotere series van de genoemde fabrikant, dat lijkt beter in elkaar te steken, en dat zie je dus ook direct aan de prijs.
Geen ervaring met die range vooralsnog.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut

ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Berichtdoor sogna mi » 17 Sep 2015, 19:08

ik heb niet gezegd dat ik de fabrikant niet ken,...ik heb dat anders geformuleerd.
sogna mi

ligplaats:
info:

Berichtdoor aquanaut » 17 Sep 2015, 21:15

sogna mi schreef:ik heb niet gezegd dat ik de fabrikant niet ken,...ik heb dat anders geformuleerd.

"Een fabrikant die wij hier niet kennen"

Wie zijn wij dan?
De fabrikant is in "mijn" wereld heel bekend.
Ik vrees als vandaag alle onderdelen uit deze fabriek zouden verdwijnen het erg stil en vooral donker wordt.
Ook het fenomeen grondverzet is plots verdwenen.

Aquanaut
Gebruikers-avatar
aquanaut

Berichtdoor stentor950 » 17 Sep 2015, 21:44

Op de meeste auto's van dat merk prijkt een "Dacia by Renault" logo....
Renault gebruikt alleen de naam (en een voormalig Dacia plant) om hun budget concept in de markt te zetten.

http://www.bestelauto.nl/bestelautotests/multitest-renault-diesels/4380/
In mijn Dacia zat wel degelijk een Renault motor uit de fabriek in Frankrijk. Renault motoren worden in vele merken gebruikt (zie link). Als voorbeeld: Voorheen werden Volvo's in grote getale uitgerust met Renault motoren. Tegenwoordig is Nissan en Renault qua techniek bijna dezelfde auto, platform, motoren, aandrijving. De motoren komen uit dezelfde fabriek en worden daar alleen van verschillende kleppendeksels voorzien.

En de referenties zijn bogus.
Een referentie is iets wat te verifiëren is...man en paard zeg maar.

Het zou inderdaad beter zijn dat deze te verifiëren waren. Maar er staan genoeg voorbeelden op waarop te zien is dat ze daadwerkelijk zijn ingebouwd.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950

ligplaats: Aalsmeer
info:

Berichtdoor aquanaut » 18 Sep 2015, 05:20

stentor950 schreef:Op de meeste auto's van dat merk prijkt een "Dacia by Renault" logo....

http://www.bestelauto.nl/bestelautotests/multitest-renault-diesels/4380/
In mijn Dacia zat wel degelijk een Renault motor uit de fabriek in Frankrijk...........

......... :o

Ik geloof dat je dat uit de bovenstaande quote wel begrepen had......Dacia is een concept...
Een budget formule van Renault.

Overigens geloof ik niet dat de motoren uit Frankrijk komen hoor, een deel komt uit Marokko / USA en Korea (Samsung)
Franse Truck motoren komen (voor een deel)wel weer uit Frankrijk (Lyon) maar dat zijn weer Volvo's (9 liter)
Renault truck, Nissan Truck en Mack Truck is namelijk weer eigendom van de Volvo group.

En zo wordt er onderling flink "geleend" van elkaar.
Dit heeft nog steeds niets te maken met de basisblokjes van jouw scheepsmotor.

De tijd zal het leren...onderhoud is het devies, dus regelmatig olie verversen en filters wisselen.

Aquanaut
Gebruikers-avatar
aquanaut

Berichtdoor sogna mi » 18 Sep 2015, 09:57

Aquanaut,.. ik bedoel gewoon de gemiddelde burger.... er zijn er altijd die er mee bekend zijn natuurlijk !! Maar de gemiddeld heeft de burger geen idee waar iets precies vandaan komt.

het Japanse Toshiba maar ook het Koreaanse Samsung maar ook LG zitten inderdaad ook in dit deel van techniek maar ook bouw en liften/roltrappen etc etc terwijl het hier in Europa slechts algemeen bekend is als electronicagigant.

Dat bedoel ik te zeggen....

terug naar topic ,..
sogna mi

ligplaats:
info:

Berichtdoor Popeye » 18 Sep 2015, 11:14

sogna mi schreef:Aquanaut,.. ik bedoel gewoon de gemiddelde burger.... er zijn er altijd die er mee bekend zijn natuurlijk !! Maar de gemiddeld heeft de burger geen idee waar iets precies vandaan komt.

het Japanse Toshiba maar ook het Koreaanse Samsung maar ook LG zitten inderdaad ook in dit deel van techniek maar ook bouw en liften/roltrappen etc etc terwijl het hier in Europa slechts algemeen bekend is als electronicagigant.

Dat bedoel ik te zeggen....

terug naar topic ,..

Misschien heeft @Aquanaut gelijk, maar ik heb gemerkt dat hij er ook heel overtuigend naast kan zitten.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye

ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Berichtdoor sogna mi » 18 Sep 2015, 11:46

Aquanaut heeft ook gelijk,.. dit keer zit hij er zeker "niet" naast.
Het is echter bij veel mensen helemaal niet bekend waar wat vandaan komt.
"Hij""weet dat wel in dit geval, maar de meeste mensen zeker niet.
sogna mi

ligplaats:
info:

Berichtdoor Patrick2 » 19 Sep 2015, 15:22

Hier een reactie van een gebruiker en dus niet van horen zeggen.
Motor Timray TMD46 di van 46 pk met Hydraulische keerkoppeling.
Bijna twee jaar in gebruik en 453 uren op de teller. Meestal op 1600 tr, soms een uurtje of drie op bijna vol vermogen.
Verbruik op 1600 tr ongeveer 1,5 lit/uur. Het verschil in toeren en kracht met de oude Indennor is er. Vroeger 12 km/h aan 2100 tr, nu op 1800tr.
De aandrijflijn is niet vervangen bij het plaatsen van de motor. De opmerkingen bij het proefdraaien zijn verholpen naar wens.
435 uren is wellicht nog maar net ingelopen, maar als deze motor het 15 jaar uitzingt is dit voor mij voldoende. Ik had echt geen zin om in een boot met bouwjaar 1970 een motor te plaatsen omwille van het merkplaatje. Bij verkoop zal het er niet aan liggen welk merk van motor er inligt, dan wel in het aantal vaaruren hij heeft. Kijk maar eens rond bij de verkoop of het enigszins uitmaakt welk merk van motor er in zit.
Natuurlijk neem ik het geluid er bij, dat had ik op voorhand ook wel ingeschat. Dat ze groter zijn dan de moderne soorten zal wel. Het is basistechniek die ik zelf wel wat beheers en dat helpt dan weer.

Patrick
Patrick2

ligplaats:
info:

Berichtdoor motorbootje3 » 20 Sep 2015, 17:34

Goedenavond,

Ik wil via marktplaats deze 8pk Yamaha motor kopen maar de verkoper weer niet of het een 4takt of 2takt motor is. Kan misschien iemand van jullie mij vertellen wat deze motor is?

http://link.marktplaats.nl/m968128791

Bedankt!
Jelle
motorbootje3

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Stelling