Davidos schreef:Een 27pk zou prima voldoen. We 'gebruiken' nu denk ik zo'n 20pk maximaal. Een 4 cilinder, loopt dat echt zoveel mooier dat dat het overwegen waard is?
En tot slot; het lijkt alsof de prijzen van motoren de afgelopen 3 a 4 jaar fors zijn gestegen zijn, klopt dat?
Je zou eigenlijk een vermogenskromme moeten hebben van de huidige motor.
Aan de hand daarvan kun je zien,wat de motor aan pk's levert bij een bepaald toerental.
Als je nog de originele gegevens hebt,kan het daar wel eens instaan.
Ik kan er helaas niks over vinden op het web.
Uitgaande van wat hier regelmatig gepredikt wordt,zou je genoeg hebben aan 3,5 kW/ton.
In jouw geval zou dat uitkomen op iets meer dan 28pk.
Maar ja,is dat genoeg voor jouw type boot?
Ik hou het toch liever op ongeveer 40pk.
Iets over hebben,is beter dan iets tekort komen,denk ik.
En/of een meercilinder mooier loopt?
Dat is de smaak van iedere gebruiker wat hij of zij wil horen, denk ik.
Zijn de motoren duur geworden?
Ja,als ik sommige Mitsubishi water motoren vergelijk met nog niet gemarineerde blokken van hetzelfde merk,dat daar soms een verschil in zit van meer dan de helft,dan denk ik ook wel eens,kost dat mariniseren dan zoveel?
Dat weerhoud mij ervan,om een "merk motor" aan te gaan schaffen.
Aan de andere kant is het zo,er komt zoveel uit dat land wat we wel gebruiken,elke dag weer.
Zou dat dan zo slecht zijn?
Ik geloof daar niet in.
Vele Europese bedrijven doen zaken met de chinezen,maar als het om een bootmotor gaat,moet het ineens een duur blok zijn van een andere fabrikant.
Ik denk dat de marge die erop zit,veel meer is,dan dat het bij die chinese motoren is.
En ik heb in mijn eigen dorp een dealer van TimRay zitten,en die heeft nog geen problemen ondervonden met dat merk.
Maar in principe bouwt hij alles in,ook als ik voor een ander merk zou kiezen.
En des te meer er komen,des te beter wordt het met de onderdelen toch?