Beste watersporters,
Ik ben met een nieuw project begonnen, het betreft een polyster motorboot (wie het model weet mag het zeggen;) en ik wil alle spanten vervangen plus er een nieuwe vloer inleggen.
de boot heeft niet netjes op trailer gelegen maar hebben we nu in onze autobrug hangen zodat de bodem mooi orginele vorm aanneemt (hoop ik).
De spanten waren aan alle kanten met extra latjes verstevigd en achterin haalde ik een stuk vloer weg en daaronder zal een lading pur plus achterin vond ik nog meer pur.
Ik heb alles weggehaald en er een fan heatertje op gezet en tot nu toe geen houtrot oid gevonden in achterste spant (onder spiegel) . De vochtigheidsmeter geeft op de verschillende plekken tussen de 5% en 15% vochtigheid aan.
De spanten zijn 20mm dik (de boot is gemiddeld 167cm breed op vloerhoogte en 275cm lang).
Nu is mijn vraag, welk hout gebruiken voor de spanten? Voor de vloer ben ik van plan multiplex okoume 18MM te gebruiken (uiteraard in de epoxy etc), maar voor de spanten vraag ik me af of ik met hetzelfde 18mm okoume aan de gang kan (en door de lagen epoxy ze vanzelf wel 20mm dik worden zoals oorspronkelijk spant) of dat ik bijv 2 x 10mm okoume multiplex op elkaar verlijm en op die manier de 20mm spanten verkrijg.
Oj juist heel ander materiaal (geschaafde balken welk hout?) Ik wil mallen van de kapotte spanten maken die na schoonmaken en bewerken van de bodem op zelfde plek plaatsen, aan bodem verlijmen, dan de oude opstaande glasweefsel laagjes wegslijpen en mooie filletverbindingen maken plus wat glasmatjes erover heen. Is dit een aan te raden manier van werken?
Ik wil er geen vermogen aan uitgeven maar het wel op de juiste manier doen en uiteraard alles in de epoxy.
Bij voorbaat dank voor jullie advies! Ik ben al begonnen, maar heb dit niet eerder gedaan dus alle tips en tricks zijn meer dan welkom!!!
Hieronder wat fotos van huidige situatie: