Bericht door vuuren1 » vr 06 dec 2013, 22:24
Jan Huibers schreef:
Laatste schip waarop ik gevaren heb lag/ligt 2x 600pk 2takt diesel van detroit.... Oorverdovend gekrijs in de machinekamer zeg. Maar als ik een echte luchtgestarte langzaamloper hoor vindt ik dat wel genieten hoor.
Ik heb (vrij intensief) met Detroit Diesels gewerkt en ook gevaren.
Veel lawaai maar een uniek concept motor wat vanaf 1930 tot op heden nog bijna hetzelfde is.
Sinds de stevigere milieueisen zijn deze 2-tact diesel verboden om nieuw in te bouwen, anders had dit concept nog lang mee kunnen gaan.
Heel knap om toen al modulair samengestelde motoren te maken waarvan het idee het 70 jaar heeft volgehouden!
De enige aanpassingen in de tijd waren feitelijk het introduceren van 4 kleppen per cilinder ipv 2 (toen hadden automobiel fabrikanten daar nog nooit van gehoord..).
Verder een paar kleine wijzigingen om het vermogen te optimaliseren en iets rook weg te nemen.
(o.a. andere spoelpoortvorm en andere injectors)
Een vriend van ons heeft een ex-sleepboot met een Gray-Marine motor (Detroit 6-71, 150 pk). Die motor is 50-60 jaar oud en loopt als een klok (rookvrij).
De luchtgestarte motor die je bedoelt is volgens het boekje geen langzaamloper maar een middel-snelloper.