Even voorstellen: Ik ben Sjors, woon in Leeuwarden en heb precies 0 ervaring met boten. Als fanatieke visser zit ik echter vaak aan de kant en zie natuurlijk het mooiste spul voorbij varen. Zeker afgelopen jaar kriebelde het behoorlijk om een bootje te kopen. Maar eerlijk, het spul is allemaal echt wel prijzig en de vrouw moet natuurlijk ook groen licht geven. Ik neem jullie mee hoe mijn verhaal begonnen is.
Ik vind het heerlijk om op veilingsites rond te speuren en zo af en toe heb ik eens mazzel, tegenwoordig is echter veel waar naar zijn geld en zijn echte koopjes zeldzaam. Ergens halverwege november komt er een botenveiling voorbij, waarvan het openingsbod me al te hoog ligt. Totdat mijn oog valt op een boot die echt precies voldoet aan datgene wat ik in een bootje zoek. Een mooie stoere speedboot met 80's uitstraling, maar het is duidelijk een opknapper. Het openingsbod ligt laag en zonder te overleggen met het parlement thuis heb ik het openingsbod gedaan. Eigenlijk meer voor de lol, want hoe groot is de kans dat er geen bieders meer komen? Verder niet meer bij stilgestaan totdat ik ineens vier weken later een mail kreeg met de melding "gefeliciteerd met uw kavel," Ik moest even nadenken want oprecht geen idee welk kavel ik gegund had gekregen. Grote schrik dat het de speedboot betrof... shit! Hoe dan? Achteraf denk ik dat het komt omdat alle andere bieders wèl naar de kijkdag geweest waren .
Vrouw natuurlijk over de zeik, want geen overleg. Verwijten dat ik iets gekocht had op twee matige foto's, nul ervaring en o, er zat ook géén trailer bij. Vol goede moed naar de ophaaldag, maar dat liep wat anders dan verwacht. Er was helemaal niemand ter plaatse. Meerdere kopers om spullen op te halen, maar door corona bleek de verantwoordelijke die dag niet aanwezig. Vaag was wel dat er veel boten zichtbaar waren, maar de mijne niet. Na telefonisch contact op de maandag bleek de boot elders te staan. Nieuwe afspraak gemaakt, trailertje van m'n neef geleend (is voor een sloepje van plm 4.5 mtr) en vol goede moed naar de nieuwe locatie gereden. Grote schrik! Want hoewel ik de boot nu wel ineens zag liggen, was het gelijk duidelijk dat ik hem die dag niet mee ging nemen. Er lag een mooie Bayliner naast en die leek wat klein zeg maar. Allemachtig wat een sloep zeg! Bijna 6 meter. Maar de lijn waar ik toch echt wel gecharmeerd van ben, bleek ook in het echt indrukwekkend. Maar pff.. wat een ding. Tot mijn verbazing lag er ook een inboard motor in; daar had ik helemaal geen rekening mee gehouden. Voor de rest was het duidelijk een project waar iemand ooit mee begonnen is. Het interieur was al eens opgeknapt maar inmiddels door invloed van buiten ook alweer vergaan. De bodem was zompig en het staartstuk ontbrak. Momentje van paniek. Is dit haalbaar voor een leek? Waar begin je? Foto's gemaakt van alle onderdelen en plaatjes die ik kon vinden. Nieuwe afspraak gemaakt en direct het internet op. Wat heb ik eigenlijk gekocht? Het blijkt om een Amerikaanse Thompson te gaan van begin jaren 80. Van een producent die eerst prachtige houten boten maakte, toen in de jaren 80 overgestapt is op polyester en daarna op behoorlijk prijzige houten kano's. Bedrijf is inmiddels failliet. Kano's zijn koekjes om op te vreten, niet om mee te varen. De motor blijkt een Mercruiser 470 te zijn, maar als leek zijnde kon ik al wel inschatten dat deze niet onmiddellijk zou starten. Ook het ontbreken van een trailer is iets wat ik als "leermomentje" zou bestempelen... ik snap nu zeg maar waarom de meeste boten mèt een trailer verkocht worden. Samengevat heb ik een oude Amerikaanse boot gekocht die niet vaart, zonder interieur, zonder trailer, zonder staartstuk. De romp is echter in uitstekende conditie. De week erop een flinke trailer gehuurd, boot op de trailer laten takelen en met mijn vader en mijn beste maatje de boot naar een tijdelijke plaats gereden...hij moest er toch weg. Aangekomen op de plaats van bestemming volgden we de instructies van de verhuurder van de trailer. We hoefden alleen maar de voorkant wat op te tillen en dan zou de boot er vanzelf wat afrollen. Uhu.. Ten eerste woog de boot op dat moment een 1200-1300 kg en lag hij een klein beetje te ver naar voren. Gelukkig konden we met behulp van een heftruck de trailer omhoog tillen zodat de boot eraf kon rollen... niet dus. Er bleken toch wel een paar geleide rollen vast te zitten. Uiteindelijk met behulp van vier man, takels en eerlijk zweet de boot van de trailer af getrokken. Als het met boten altijd zo gaat, dan komt er nog wat op mijn padje. Hij ligt er inmiddels een paar weken en ben er ondanks het matige weer al veel mee bezig geweest. Ik heb er foto's van, maar omdat ik nieuw ben op dit forum, moet ik eerst even uitvogelen hoe ik foto's kan toevoegen. Ik heb inmiddels een idee welke kant ik op wil, maar over bepaalde zaken zoek ik advies. Vandaar mijn post op dit watersportforum. Zodat jullie kunnen grijnzen om de ervaringen van deze complete beginner.