Het geluid van een moderne snelloper kan niemand boeien denk ik (Althans in de watersport. Bij het wegverkeer ligt dat anders. Motorrijders vervangen de standaarddemper door een secuur kapot gemaakt exemplaar, en fabrikanten van bovenmodale dubbelloops auto's hebben geluidstechnici in dienst om de bestuurder met het uitlaatgeluid een Max Verstappenillusie te geven).
Bij langzaamlopers ligt dat anders. Daar mag ik graag naar luisteren. Soms heb je het geluk een sluis binnen te varen achter een schip met een direkt omkeerbare luchtstarter. Feest!
@Roelof, ik voer ooit mee op de Nedlloyd Westerkerk, en als op het Kielerkanaal gemanoeuvreerd moest worden liet ik me insluiten in de machinekamer. Dat insluiten moest, want heel die kathedraal werd op overdruk gezet. Dan werd die 18000 pk 6-cilinder Stork een keer of tien gestart en gestopt om het schip in de sluis te krijgen. Mooier wordt het niet. En inderdaad, in mijn kooi in de hut die ik deelde met de stagiair-stuurman was het heel geruststellend, die hartslag.
Maar we dwalen weer af.
Bij waterstofvoorstuwing is een schip, zelfs een relatief klein schip, in het voordeel ten opzichte van auto's, omdat er meer ruimte is voor de noodzakelijke opslag van H2. Bij de kleinste categorie jachten is dat vooralsnog een probleem, maar die kunnen dan weer prima met accu's toe.