Yep schreef:Komt bij dat een erg groot pakket erg veel laadcapaciteit vergt.
Ik denk dat dat nog wel meevalt. Lithium-accu's hebben een veel grotere energiedichtheid dan loodaccu's.
Daar komt nog bij dat lithium erg licht is, zeker in vergelijking met lood.
Er gaat een flink gewicht aan dieselmotor + keerkoppeling eruit en tevens kan de dieseltank ook in de shredder.
Daarvoor in de plaats een veel lichter en kleinere elektromotor en een flinke batterij Li-ion accu's.
Dan denk ik dat je zonder de waterlijn aan te tasten een heel eind kunt varen maar zul je aan het eind van de dag wél moeten kunnen opladen.
Dat laatste is nog een probleem evenals het kostenplaatje om zoiets in je boot te laten plaatsen.
Als er voor die twee problemen een oplossing is, zou het fenomeen "fluisterboot" wel eens snel gemeen goed kunnen worden
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/