door eagle » 07 Dec 2013, 16:02
Bericht door eagle » ma 15 apr 2013, 20:22
Info over schroefas-afdichting "Volvo Penta".
Ontwikkeld en gepatenteerd door VP zo,n 30 jaar geleden.
Eerst in scandinavie, later wereldwijd vele van verkocht.
Aanvankelijk bedoeld voor ca 5 jaar levensduur.. We hebben er wel gezien van meer dan 20 jaar,
die waren nog steeds goed.
Als ze lek zijn kun je niets meer doen; Nieuwe plaatsen.
Montage is een voorzichtige klus (geleidigshulpstukje..); Er sneuvelen er meer bij/door montage dan eenmaal in bedrijf: Ze zijn dan meteen lek.
Er zijn 5 sekties, alles als een spuitgietdeel van nitrilrubber.
1 De voorrand,ter bescherming tegen vuil vanuit de bilge.
2 De feitelijke afdichting, bestaand uit 2 afdichtlippen, beide naar achter gericht.
3 Het geleidingsdeel; Dit zorgt ervoor dat de lippen gecentreerd blijven tov de as.
4 Balgdeel; dit staat zijdelingse beweging van de as tov de koker toe. (motortrilling op elastische motorsteunen.)
5 Klemdeel; Dit komt om de schroefaskoker met eromheen een speciale slangklem.
Onderhoud: Smeren; Elke 200 uur, of 1x jaarlijks. Met vet in tube met spitse tuit (VP nr 828250-1), die tussen voorrand en as wordt gestoken,
Hierdoor komt het vet in de ruimte tussen de twee lippen.
Ontluchten: Moet! Als het schip te water wordt gelaten, loopt het water via het staartlager de koker in. De lucht daarin kan niet
weg, en dus bereikt het water de 2e lip niet. Dit zal tot opwarmen en tenslotte tot verbranden van die lip leiden.
Het ontluchten gebeurt direkt na te water laten, door met de hand (of desnoods voet) de seal naar een kant te drukken, waardoor die tijdelijk
lek wordt. Het ontwijken van de lucht is goed hoorbaar. Als er dan water komt; Loslaten, Klaar!
Inmiddels zijn de patenten afgelopen. Er zijn nu meerdere producenten; de bekendste hiervan is Radice (van de schroeven.. Importeur oa Allpa).
Deze laatste is enigszins verbeterd tov het origineel van VP;
Voor het smeren is er een soort nippel met dopje. Hierop past de meegeleverde tube met aangepaste tuit.
Tbv permanente ontluchting is er een slang-aansluiting; De slang wordt naar ergens ver boven de waterlijn gebracht. "Ontluchten" is hierdoor niet meer nodig.
We hebben er inmiddels zo,n 30 van Radice gemonteerd; Werkt gewoon goed!
Gr, Eagle