We gaan als volgt te werk:
1. Met de formule V = 2.43 X Wortel(Wl) . Wordt de rompsnelheid berekend.
2. Met een draagbare GPS wordt bij het schip met
dieselmotor de snelheid gemeten. Het toerental wordt zolang opgevoerd,
totdat de vooraf berekende rompsnelheid is bereikt. Het toerental waarbij
deze snelheid bereikt wordt, wordt genoteerd. Liefst wel direct op het vliegwiel met een optische meter of stroboscoop. Anders van de meter maar die kunnen behoorlijk afwijken.
3. We laten nu de motor op absoluut vol toerental draaien. Hierbij nemen we
aan dat de schroef dusdanig is berekend dat ook daadwerkelijk het volle
vermogen gevraagd wordt.
4. We kunnen nu het opgenomen vermogen bij de rompsnelheid als volgt
berekenen.
P = Pmax X (N1^3/ Nmax^3)
Hierin is:
P Het benodigde vermogen in pk.
Pmax Het maximale motorvermogen in pk.
N1 Net toerental waarbij de rompsnelheid wordt bereikt /100
Nmax Het maximale toerental van de motor /100
Even een voorbeeld om het geheel te verduidelijken.
Een 7 meter lange sloep heeft een waterlijn van 6,20 meter en een 13 pk
dieselmotor.
De rompsnelheid is: 2,43 X wortel 6,2 = 6,05 knopen.
Als we met de sloep met windstil weer en op diep water varen, bereiken we de
rompsnelheid bij 2100 toeren.
Bij vol vermogen draait de diesel 3600 toeren.
Nu gaan we even aan het rekenen.
P = 13 X (21^3/36^3) = 2,6 pk
Ik heb dit verhaal gelijk even gejat en opgeslagen om op ons project te gaan rekenen t.z.t.
Wel 1 kanttekening: Je rekent met Pmax (maximaal motorvermogen), ik neem aan dat dit het vermogen is wat het blok nieuw leverde en dat is nu bij TS een groot vraagteken aangezien het blok op is.