Het is mooi weer en we zijn eens op onderzoek uitgegaan. (Spoiler alert: het wordt geen mooi verhaal.)
Inmiddels er wel achter dat het ratelend geluid van de gereviseerde startmotor komt: het relais staat een potje te klapperen, daar word je naar van.
Met een schroevendraaier plus en plus kortgesloten en nu draait de startmotor wel vlot rond. Minder leuk is dat als je de schroevendraaier weer weghaalt, hij nog steeds blijft starten! Kennelijk is het relais een beetje vastgelast? Dan maar de plus van de accu afgegooid. Merkwaardig genoeg valt het relais dan weer in de 'uit' stand. En steeds weer die waterlekkage langs de inlaat...
Begonnen met uitlaatspruitstuk en inlaatspruitstuk te demonteren. De verse lichtbruine roest in uitlaat- en inlaatspruitstukken was geen fraai gezicht. Dat wijst op water.
Zonder in-en uitlaatspruitstuk konden we het niet laten om de motor eens rond te tornen op de startmotor (met klepperend relais).
Twee keer wordt een golf water uit de inlaat of uitlaat gegooid, ging te snel om te kijken welke, waarschijnlijk allebei.
Water dus op de zuigers. Da's even schrikken.
Verstuivers losgemaakt: verstuivers krijgen diesel uit de pomp bij het rondtornen door de startmotor. Dat werkt kennelijk.
Na een keer of vijf proberen, wilde de Indenor wat rochelend aanslaan (nog steeds zonder spruitstukken dus)! Jippie! Hij doet het!! Niet te geloven.
Na een seconde of vijf komt er uit het kleppendeksel echter (ik had de olie vuldop los) een flinke golf grijze sludge naar buiten geperst. Haastig de motor afgezet.
Uitlaatspruitstuk is de hoofdverdachte. Met een compressor het ding afgeperst en deze houdt mooi zijn druk (overdrukventiel in de water afsluitdop gaat open). Die is dus gewoon in orde.
Kleppendeksel eens gelicht. Wat een afschuwelijke grijze en smerige sloerie troep ligt daar, zie afbeelding 1. Getverderrie.
Daarna een oliepomp gekocht om het carter leeg te zuigen door de oliepeilstok opening. Met een dun extra slangetje past het net. Zie afbeelding 2
Zit je goed? Ik pomp ongeveer 8 liter WATER uit het carter. Ja, water. Anderhalve emmer. En zo te ruiken / voelen: géén koelwater.
De tweede emmer vertoont een paar spoortjes van olie. Zie afbeelding 3.
Welke beste brave Indenor slaat aan met ACHT LITER WATER in zijn carter?
Daarna een litertje diesel via de kleppen in het carter laten lopen om de olie te verdunnen. Met de pomp krijg ik ongeveer een liter grijze sludge eruit.
De olie laat zich via dat dunne slangetje kennelijk niet meer opzuigen. Als er al olie inzat...
Tja. 10 liter goedkope olie gekocht om mee te spoelen. Morgen verder.
Spruitstukken monteren, olie vullen, motor starten, warm laten draaien, kijken of we de olie nu wel af kunnen tappen.
En dan procedure nog eens herhalen.
Maar de grote grote vraag is toch: waar kwam dat water (geen koelwater) vandaan? Heb ik ergens water opgezogen? Is het uitlaatspruitstuk (gekoeld met koelwater) TOCH ergens lek?
Hoe komt dat water in hemelsnaam in het carter terecht? Via de uitlaat lijkt me uitgesloten, die gaat recht van het uitlaatspruitstuk naar achteren in de boot, dan naar beneden, dan met een s-bocht naar buiten, boven de waterlijn. En toch lijkt het de enig logische verklaring van het water in de inlaat / uitlaat.