Ik moet nu nog zien,dat de MSC alles gaat betalen,nu er zoveel ophef over komt.
Want in feite zijn ze voor een klein bedrag per container aansprakelijk.
De rest dekt een verzekering.
Dat wordt dus nog een lange geschiedenis met veel getrouwtrek.
Ik heb zo het gevoel dat Nederland zijn eigen glazen aan het ingooien is,met hun OvV en nu met de raad voor de scheepvaart.
Veel bombarie maken,en straks wordt het eind van het liedje,veel kosten maar geen honing.
En ja,leuk is anders,maar iedereen wil het goedkoopste van het goedkoopste,en dan is er maar één oplossing, alles laten maken in die landen waar een werknemer niks kost.
En dan moet alles hier nog naartoe,en dat moet ook zo efficient mogelijk.
Dus des te meer "boxen" er op een schuit passen,des te goedkoper is het,dus te voordeliger het eindprodukt in de schappen ligt.
Zonder transport staat alles stil namelijk.
Ze hebben nu weer een treinlijn geopend tussen Azie en Hongarije,maar daar kan maar een fractie mee vervoerd worden met de schepen,en het is veel te duur.
Dat sterft vanzelf weer uit,als daar de subsidies vanaf worden getrokken.
Op kleine schaal hier in NL was er een lijndienst tussen Veendam en de Europoort via railvervoer .
In te plannen wou nog wel,maar het was gewoonweg te duur.Nu varen er weer schepen.
Dergelijk vervoer kan maar op één manier gestopt worden,en dat is door alle produktie weer naar het westen te halen.
Maar dat betekend dat men dan dieper in de buidel moet tasten om zo'n produkt te gaan kopen.
En dat wil men gewoonweg niet.
Dus moeten we dit gewoon op de koop erbij nemen.
Jammer dat de Noordzee daar niet dieper was,want dan kon er nog een keer iets fout gaan.
En zolang het onder water ligt,zie je het ook niet toch?