door quichot » 21 Nov 2018, 17:41
Wacht even. Arthur heeft hier best een punt. Niet alle omstandigheden gelden altijd voor iedereen hè? Dus ik moet bekennen dat ik een dieselgenerator aan boord heb, die af en toe echt een uitkomst is, en waar ik dus heel blij mee ben.
Nu gebruik ik die niet om accu's te laden, al zou dat in een noodgeval wel kunnen. Daar heb ik zonnepanelen voor. Ik gebruik die generator alleen als ik veel vermogen nodig heb en niet over walstroom kan beschikken. Dus feitelijk alleen om wasjes te draaien onderweg, of op afgelegen plekken waar niemand er last van heeft, en dan pak ik gelijk even de stofzuiger. Dan moet hij constant vermogen leveren, dus voor onderprestatie ben ik niet bang. Verder kan ik er ook mee lassen. Gebeurt niet dagelijks, maar áls het zo uitkomt toch fijn.
Nu even over die walstroomplicht: een jaar of vijf geleden stonden er in Dordrecht aan de Wolwevershaven ineens van die kastjes op de kade. Ik naar het havenkantoortje voor zo'n sleutel. Appje gedownload, ENI-nummer ingegeven, en warempel, walstroom tegen een belachelijk laag tarief.
Twee jaar later dacht ik dus, kan ik mooi in Dordt even m'n wasje draaien! Maar nu moest ik aanvullend ook een KvK-inschrijving invoeren, en die heb ik dus niet als groot ENI-plichtig pleziervaartuig. Dus ging het feest niet door. Wat moet je dan? Ik mag daar als historisch bedrijfsvaartuig met registratie varend erfgoed ligplaats nemen. Toch maar weer de generator aan voor m'n wasje. Gelukkig hoor je die niet als je een meter of 5 van de boot afstaat, maar toch een vreemd beleid vond ik.
Wie vaart zit niet aan de grond.
Met schippersgroet, Guido