door henkvd » 08 Okt 2018, 19:38
Vooruit is de tand constructie geheel anders dan die van de achteruit, de clutch tanden van vooruit zijn schuin en het zijn er veel meer, dat vallt wel op z'n plek bij niet draaiende motor, achteruit heb je rechte tanden en vaak zijn dit er maar 4, die moet recht tegen over elkaar staan om te pakken, staan ze niet geheel over elkaar krijg je hem er met geen mogelijkheid in.
Bij draaiende motor, geeft de achteruit inschakelen al snel wat geratel, goed en snel doordrukken is de enige oplossing, voorruit gaat veel soepeler.
Dan nog even een weetje, als je volgas de motor stopt tijdens het varen, daar hoor je getik uit het staartstuk, de schroef kan gewoon doordraaien en verspringt steeds een tand op de clutch, dat hoort zo, zou je dit achteruit doen dan heb je dit niet, door de rechte tanden kan het niet.
Draai bij stilstaande as maar eens de schroef in vooruit en achteruit, dan heb je dit effect ook.
Conclusie, pas schakelen als de motor draait en anders niet, naar neutraal mag altijd.