door eagle » 24 Sep 2018, 00:45
Hunten is inherent aan vacuumregelaars; Er is looptijd in het terugkoppelsignaal omdat de vacuumkamer een behoorlijke inhoud heeft, en bij laag toerental het vacuum onder de smoorklep enige tijd nodig heeft om de kamerdruk gelijk te krijgen aan de inlaatdruk. Die kamer moet zo groot zijn om een membraan te herbergen dat voldoende oppervlak heeft om met het vacuum voldoende kracht te leveren om de regelstang zonder hysterese tgv wrijving nauwkeurig te verschuiven, en daarmee de zes persplunjers te verdraaien om het debied aan te passen.
Als oplossing hiervoor is er een demper aangebracht die het vacuum bij de opgaande fase verlaagt, en tevens de membraan inclusief alles wat daar aanhangt aan massa tegenwerkt om doorschot te voorkomen, waardoor deze demper tevens als Anti-stall werkt.
De demper zit in de kop van de vacuumkamer geschroefd: Het zeskante ding, waar de Lucht leiding is op aangsloten. (De vacuumleiding komt van opzij)
Demper reinigen/veer controleren:
Motor stop, luchtleiding afkoppelen, contramoer lossen, Draadlengte meten om weer in de oude stand te kunnen monteren, Demper eruitdraaien, Demper uit elkaar draaien (lange zeskant tov korte zeskant), veer uitnemen, stift uitnemen, reinigen, controle op klemmen, veer moet recht zijn.
Demper afstellen:
Alles weer monteren in orginele stand, luchtleiding aankoppelen maar wartel niet vastdraaien.
Motor starten en warm draaien. Contramoer lossen, Demper langzaam indraaien tot de toeren stijgen, nu zeer langzaam weer richting Los draaien. Als de toeren weer dalen, langzaam verder losdraaien tot het hunten weg is (of minimaal). Bij nog verder losdraaien zal het hunten weer terug komen, dus spelen tot optimum is gevonden. Contramoer vastzetten, luchtwartel vastzetten.
Stalltest: Flink gas geven en gas ineens loslaten zodat de smoorklep tegen de stat-aanslagschroef terugveert. Er mag een weinig Undershoot zijn, maar de motor mag niet afslaan!
Gebeurt dat toch, dan moet de demper iets meer worden ingedraaid (helaas).
Gr, Eagle