Een leuke Doerak 780 op de kop getikt, ietwat onderhoud maar niet schrikbarend.
Een later model zonder de kenmerkende gasbun bij het voorraam, een tijdje op zoek geweest en een paar x er net naast gevist maar toch gelukt.
Was ook specifiek op zoek naar dit model, dan is de keuze in motoren in mijn prijsklasse beperkt, allen met de Indenor.
Ben en was me terdege bewust van de oudheid van deze torretjes en de problemen die erbij horen.
Echter heeft deze mij met gemak van Loosdrecht naar Akkrum gebracht zonder misslagen etc, momenteel ook op GTL trouwens.
Voorgloeien en het is starten lopen dus daar geen problemen, wel is de startmotor niet helemaal fris meer.
Maar wat is er wel, nou hij rookt en hij rookt soms zo erg dat de mist erin verdwaald.
Geen zwarte rook, geen witte rook maar m.i onverbrande diesel.
Koud doet hij het maar warm net zo hard, behalve als ik de motor lekker laat werken, dan is er niks meer.(op de Randmeren, Ketelmeer, Tjeukermeer etc)
Echter kom ik weer laag in de toeren en vaar ik rustig dan komt het weer terug (de smalle vaarwegen)
Nu heb ik wel mijn verdenkingen maar sluit eerst een lekke kop uit, geen witte rook en geen motor die heet word, geen sludge in de olie.
Olie blijft op peil, dus ook geen meebrandende olie door versleten zuigerveren.
Instrumentenpaneel geeft aan onder de 2500 uur, dat lijkt mij te duiden op een in het verleden gereviseerde motor, zou kunnen omdat de eerste eigenaren zuinig op de boot waren. Hier wil ik nog informatie over inwinnen bij de Doerakclub (ik weet dat deze bij de vorige lustrum is geweest)
Maar wat mij vooral opvalt is de temperatuur, de meter gaat op lage snelheid niet hoger dan 60 graden en de motor rookt dan. Gaat de snelheid en de toeren omhoog verdwijnt de rook en gaat de temperatuur naar 75 graden.
De temperatuurmeter kan kapot zijn er verkeerde waarde aangeven, maar ik vond ook 2 thermostaten aan boord en ik verdenk nu dat deze wellicht mist waardoor de motor niet op temperatuur komt.
Als dit het geval is dan komt natuurlijk het volgende vraagstuk, waarom is deze eruit
Motor heeft gesloten koelsysteem.
Gewoon om even lekker mee te denken, ik ga pas sleutelen als de boot eind seizoen op de kant staat.