Hoogte boven de stuurpomp speelt geen rol, de expansietank kan lager als de stuurpomp gemonteerd worden.
Maak vanaf de ontluchting van de stuurpomp een leiding die doorloopt tot vlak boven de bodem van de expansietank. Vul het tankje met olie tot een paar cm boven de onderkant van deze leiding
bij een koud systeem. Zorg dat deze leiding ook goed ontlucht wordt.
Als de olie in het stuursysteem uitzet door opwarming gaat de olie via de ontluchting van de stuurpomp drukloos naar de expansietank, als het systeem weer afkoelt "zuigt" het systeem vanaf de bodem van dit tankje.
(Vuistregel voor de hoogte van de leiding boven de bodem: 1/4 van de binnendiameter van de leiding (in mm) boven de bodem geeft volledige doorlaat:
bv binnendiameter 10 mm = 2,5 mm boven de bodem)
Zorg dat het expansietankje vrij kan ontluchten naar de buitenlucht, bv door een klein gaatje in de dop.
Mooier is als je een inkeping maakt in de afsluitrand waar je de dop op draait en een (forse) kerf in het schroefdraad naar beneden maakt. Hierdoor belucht de tank naar beneden, dan voorkom je eventuele vervuiling via het gaatje bovenin de dop.
(hoop dat bovenstaande begrijpbaar is weergegeven
, schriftelijke uitleg is niet mijn sterkste kant
)
Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten