toen ik aan het uitlaatwater voelde was na het stukje varen, nadat ik hem weer in de box had gelegd.
Dit heb je wss voor niks gedaan, dan heb je alweer een paar minuten stationair gedraaid en is temperatuur alweer gezakt.
Het zou dus kunnen dat de oliekoeler zijn werk niet meer doet. maar hoe check je dat ?
Temperatuur meten voor en na de koeler. Nogmaals, een IR thermometer is een mooie aanvulling van de gereedschapskist. Het probleem met een standaard motormeter is dat hij maar op 1 punt meet en je verder niet veel meer kunt dan constateren of het goed of fout is......en dat heb je al gedaan.
er stroomt in ieder geval voldoende water door.
Heb je dat gemeten? Dat is op het blote oog heel slecht te beoordelen. Maar aangezien je de impellor al vervangen hebt denk ik ook dat dit het euvel niet is.
dat zou dan betekenen dat er geen of onvoldoende olie door stroomt ?
Nee, gelukkig niet. Je hebt wel oliestroom, niet of onvoldoende zou betekenen dat je nu wss op het internet aan het zoeken naar een vervangende motor
Wat heb je voor een soort koeler? Ik ga uit van een pijpenkoeler als deze extern is bijgebouwd. Een foto zou uitkomst bieden.
Maar wat er zou kunnen zijn:
Er stroomt buitenwater doorheen, door de jaren heen zou hier vervuiling door op kunnen treden wat zich afgezet heeft (kalkafzetting/modder/alg)aan de pijpjes en deze zorgen voor een soort isolerende laag waardoor er minder warmteoverdracht zou kunnen zijn.
Hetzelfde zou kunnen gelden voor de oliezijde van je koeler. Dat je door de jaren heen afzetting van vuil hebt aan de buitenzijde van de pijpjes met hetzelfde euvel als gevolg.
Nogmaals, ik zeg niet dat dit het is maar dit is zo waar mijn eerste gedachte naar uit gaat. Bovendien is dit iets wat je relatief eenvoudig zelf kunt controleren en eventueel zelf thuis naast de airco schoon kunt maken zonder gelijk kosten te hoeven maken.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.