marcelNL schreef:Allereerst heb ik het vetpotje opnieuw gevuld met Schroefasvet .Die heb ik toen weer erop gezet, en met de hand goed vast aangedraaid tot hij niet verder kon. Vervolgens heb ik met een waterpomptang meer druk gezet tot ik daar ook redelijk wat weerstand kreeg.
Dat is niet de methode zoals het hoort.
Potje vullen,en NIET direct helemaal aandraaien,maar elke dag een slag,todat hij aan zit.
Wat bedoel je met "waterpomp meer druk"?
De waterpomp op het vetpotje gezet,en dan maar draaien en nog eens draaien,totdat ie muurvast zit?
En dan weer los,omdat er weer vet in moet?
Niet bar handig om het op deze manier te doen.
Vervolgens heb ik de motor stationair in zijn achteruit gezet waarna ik weer wat verder kon draaien. Dit heb ik zo een paar keer gedaan tot het vetpotje redelijk leeg was. Heb dit ongeveer 3 keer gedaan. Is dat voldoende?. Gok dat ik dus niet meer dan 100 gram heb gesmeerd, is dat voldoende?
Het was m.i. beter geweest,dat je eerst hier om raad had gevraagd hoeveel er in had gemoeten,want nu heb je dat ding stijfvol gedrukt,en dat moet niet.Logisch dat die heet wordt.Het geeft namelijk niet,alsd er een beetje water uit drupt.
Dat is een teken dat het koel blijft.Zolang het er niet uitgutst ,is er niets aan de hand.
Circa 10 minuten was al voldoende om te merken dat het gedeelte onder de vetpot redelijk warm werd. Warmer dan je met de hand lange tijd kan aanraken.
Ik heb nergens een smeernippel kunnen vinden. Het achter gedeelte blijft ook heel koel, beetje de temperatuur van het water.
Te warm,zeg maar heet,is het gevolg van veel teveel vet.
En het feit dat er verderop geen vetnippel zit, wijst er op,dat je waarschijnlijk een watergekoelde schroefas hebt.
Zeker ben ik daar niet van,omdat er een Staufferpotje op zit.Juist dan potje is er weer voor bedoeld,om er vet in te doen.
Voorlopig maar geen vet erbij,want wie weet pakt dat verkeerd uit.
Het "blauwe ding",waar @bas het over heeft,is een homokineet koppeling oftewel een "Python drive".
Deze wordt erin gemaakt,vaak bij hermotorisatie,want dan hoef je de motor niet zo scherp uit te lijnen t.o.v. de schroefas.
Je kunt zo'n ding een beetje vergelijken met een kruiskoppeling,als zijn ze totaal verschillend qua werking.