@Roelof, dat is het probleem met geschreven teksten.
Ik kan het schrijven zoals ik denk dat het leesbaar is maar een lezer kan dit weer heel anders opvatten.
Daar kan ook onvolledig schrijven van de schrijver of onvolledig lezen van de lezer aan ten grondslag liggen.
In dit geval begrijp je iig deels wat ik formuleer, door de discussie die alle opleidingen van stal haalt is hetgeen wat ik primair bedoelde compleet ondergepoederd
Overigens hoop ik niet dat je de poederblussers in de manage hoeft te gebruiken, heb je alle paarden aan de poepererie
@RC
Ik ben helemaal niet verbaast zoals je stelt, ik schrijf dat ik de indruk krijg dat sommigen bij voorbaat met tegenstelling lezen.
Jouw opmerking is daar een bevestiging op, en hoe kan je objectief dan een discussie voeren als je niet eerst het geschrevene van een ander wil begrijpen?
Ik geef aan dat je het keurig voor elkaar hebt op je boot
Ik geef aan dat er niks mis is met BHV en dat ik het juist toejuich
Ik geef aan dat het goed is dat je advies vraagt bij de brandweer en dat je dit ook moet opvolgen, maar dan niet moet beknibbelen op de kosten.
Ik geef aan dat de kennis die je op doet bij BHV zeker van belang is, ook in prive situaties.
Ik geef aan dat een bedrijf geen poeder gebruikt ivm nevenschade maar dat ze investeren in ander hoogwaardige middelen. (wooronder getraind personeel, BMC,BNP, Co2 en schuimblussers die onder controle staan, sprinkler, compartimenten, slow whoop,drukglazen, elektronische branddeuren, pictogrammen, brandhaspels, noodverlichtingen en direct contact met de brandweer of eigen brandweer en brandwachten, B&S en wat ik evt vergeet)
Wat is daar mis mee? of lees je hier gemakshalve en ook met tegenstelling overheen ?
De beginvraag in dit topic is simpel en die beantwoord ik in primaire zin.
Bladzijde 1, poeder of schuim op een bootje.
Hierbij kan ik stellen dat deze vraag voor zeker 50% van toepassing is op het drijvende recreatiespul, daar hangt verzekeringstechnisch een blussertje in die hoogstwaarschijnlijk al ruim over de datum is.
Op deze bootjes is gas 1 van de bronnen die ruimschoots aanwezig is, voor het koelkastje en om te koken, voor het koelkastje staan die flessen dag en nacht open als men aan boord is. Het gaat er niet om of jij de flessen dichtdraait of dat je overbuurman dat doet, het gaat om hoe het bij het gros gaat.
Meeste incidenten waarbij vuur vrij komt heeft met gas of benzine te maken, oude inboard benzinemotoren maar ook een tank van een outboard is een risico.
Veel van deze mensen hebben geen BHV of andere luxe opleiding, en maken zich er niet eens druk over.
Mijn BHV ervaring verteld mij in een situatie in een kajuit dat ik logisch moet denken, dat ik moet vluchten en om dat te bereiken ik weg van het vuur moet.
Als dit niet mogelijk is moet ik ervoor zorgen dat ik voorbij het vuur moet, ik kan hiervoor een blusdeken gebruiken om een wand tussen mij (en evt gezin) te vormen om dit te doen slagen. Maar wat als de uitgang zover in lichtelaaier staat dat de enige oplossing het blussen van de haard is, dan heb je een blusser nodig. Schuim is prima om een vaste of vloeistofbrand te blussen. Maar wat als nu de gasslang van het koelkastje door de brand verwoest is en het gas het vuur lekker oplaait? De hoofdkraan zit in de bun en de kraan onder het keukenkastje is inmiddels verguisd door het vuur.
Voor iemand zonder kennis is zowel een schuim als een poederblusser totaal nieuw en beide doen hun werk niet of half als je ze verkeerd gebruikt, echter is het wel het enige middel wat nog redding kan bieden.
Mijn vraag aan Rene met 15 jaar brandweer ervaring die stelt als je niet bij de kraan kan komen je de brand dus moet doven is niet beantwoord, die stel ik nu maar aan jou.
Welke blusser: poeder of schuim?
Het is de primaire beginvraag in dit topic en heeft niks met alle kennis mbt bedrijfsleven etc etc te maken of wat Piet de brandweerman adviseert in je hobbyschuur.
Het is een simpele vraag met als antwoord 6 letters