Teveel om te citeren maar ik wil toch proberen te reageren.
Met grote merken bedoel ik Sigma, Jotun, Chugocu, International, Hempel (die idd wel een antifouling voor de binnenwateren kan leveren), kortom spelers die op de wereldmarkt actief zijn. Wie nu precies wel of niet AF voor de binnenwateren kan leveren weet ik niet precies maar de NL markt is dusdanig klein dat de leveranciers hier niet apart een product voor ontwikkelen, zeker niet zolang het iets is volgens de NL wetgeving en het binnen de EU een willekeur aan regels is.
Hempel is met een reeds bestaand product door de tests gekomen, div. merken zouden voor de NL markt iets moeten ontwikkelen. Die kosten zijn simpelweg veel te hoog voor de kleine NL markt.
"Kantine praat" is op dit forum eigenlijk "steiger praat"
:
Ik weet natuurlijk niet hoe vaak jij aan boord van "geparkeerde" superjachten komt maar bij mijn vorige werkgever kwam ik met enige regelmaat voor reparatie wzh op dergelijke schepen (zeer tegen mijn zin want het is mijn wereld niet
). Als ik de bemanningen moet geloven is het aanbod van charters VÉÉÉL groter dan de vraag, ook zijn er eigenaren die er niet over peinzen om hun boot met bemanning te verhuren.
Dat was ca 15 jaar geleden, misschien is er in tussentijd iets verandert en is de koek nu dus lulkoek geworden
(of baseer je dit op die Z doc over "Sunseeker" ? Daar werd zo'n beetje de suggestie gewekt dat alle superjachten in de verhuur liggen).
Ik smeer geen AF om brandstof te sparen maar wel om mijn boot te beschermen zonder dat ik vaak droog moet gaan om af te spuiten.
Beroepsmatig werk ik met diverse AF leveranciers en heb "of the record" het advies van een fabrikant gekregen om niet de in NL toegestane AF van zijn merk aan te brengen om de simpele reden dat het idd bij stilliggen snel aangroeit en niet de werking kan geven die een zachte AF biedt.
We zullen het niet eens worden maar ik blijf voorlopig de meest agressieve AF zo dik mogelijk smeren (natuurlijk niet over het spec) om de boot zo goed mogelijk te beschermen zonder droog te moeten gaan om af te spuiten en te schilderen.
Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten