Zo, als beloofd mijn verhaal over de rit.
Dinsdagavond naar Drachten gereden met de auto. Boot bekeken en schrok een beetje (veel) van de toestand van de boot. De motor zou gereviseerd zijn maar kon me bij het aanzien van de boot niet voorstellen dat iemand dat gedaan zou hebben. De eerste keer starten en het bijhorende geluid deed me vermoeden dat we limburg niet zouden halen.
Enfin, de boot was reeds betaald dus wat te doen. We hebben een 30min gevaren en een slaapplek gevonden en ons voorgenomen woensdagmorgen om 6.30 te starten. De eerste dag hebben we een 13 misschien 14 uur gevaren en zijn uiteindelijk in Wijhe gestrand. Een rit van meer als 100km op een dag is best wel veel te noemen. Gelukkig hadden we het weer mee zitten en hoefde we niet door de Friese sluis en konden we onze weg over het IJsselmeer makkelijk vervolgen.
dag 2: rond 7 uur vertrokken in Wijhe en doorgevaren naar Rheden (Den Engel). Een hoop problemen onderweg... De boot verbruikte olie en niet zo een beetje. Het olie pijl zat ver onder het minimum en konden er een 3 liter bij gooien om hem net op het max te krijgen. Gelukkig had die vriend van me olie meegenomen echter besefte we ook dat het niet voldoende was (5liter) om tot Limburg te komen. Dan volgende probleem, boot maakt water, weer stoppen en kijken wat er aan de hand is. Bleek dat de verbinding tussen de motor en de schroefas lekte. Wat we niet wisten (heb nooit zo een oud beestje gevaren) dat je hier vet bij moet doen en regelmatig eens aandraaien op de juiste manier nog wel. Dus na wat werk de boot laten uitzuigen want water stond bijna tot aan de motor. Daarna blijven kijken wat die deed en telkens bleef toch wel water komen. Nogmaals gestopt en opnieuw alles aangedraaid en nu ging het al stukken beter... Uiteindelijk veel tijd verloren
dag 3: Rheden naar Arcen. Wat is de Ijssel toch lastig varen. Grote boten die aan de andere kant varen, zelfs zonder hun blauw bord en als je dan zelf met soms slechts 5km/h moet gaan ontwijken of voordelen halen met binnenbochten is dat vrij lastig (Ben speedboot gewend). De Waal daarentegen ging wat sneller
Soms zag ik even 17km/h verschijnen op de navigatie. Maar ow wat een golven en wat een verkeer. Had zelfs bijna een aanrijding met een grootschip hoewel dat absoluut niet mijn fout was en ook zijn beweegreden niet begreep. Hij voer tegen de stroom in en nam de buitenbocht waar ik juist gebruik van maakte en ben op laatst een krib in gevaren om niet te botsen. Alle andere grote schepen die zijn richting (tegen de stroming) op gingen zaten uiteraard aan de andere kant van het water dus wat hij daar deed, geen idee, stel me de vraag of die me überhaupt gezien had. Maar goed alles was voor de rest vlot verlopen en konden we door de sluis en daarna richting de Maas varen. Eenmaal bij Arcen aangekomen bleek de haven geen echte haven te zijn maar eerder een aanlegsteiger. Goed opletten want liggen stenen ondiep op de hoek daar.
Dag 4: Paar keer moeten stoppen, tanken, olie kopen, olie bijvullen, nogmaals schroeven bijdraaien en overleg gepleegd eventueel vetkoord te vernieuwen maar na het alweer sleutelen hadden we hem droog. Uiteindelijk van Arcen naar Maastricht kunnen varen. Yes we zijn er bijna nu nog door de sluis Bosscherveld en dan richting Maasmechelen. Helaas... Sluis defect, wanneer die het zou doen wisten ze niet. Daar het al tegen de avond was besloten dat het wel was geweest en hebben we een vriend gebeld die ons maar is komen halen in Maastricht.
Dag 5 (eigenlijk dag 6 want zondag hebben we even pauze gehad): Terug naar Maastricht, Boot gestart, richting sluis Bosscherveld en hopen dat het weer werkt echter helaas niet dus. Dan geen andere optie en Maastricht uitgevaren via de sluis naar het Albert Kanaal en zo via een omweg naar de Zuid Willemsvaart gevaren. Ik meende dat er slechts 1 sluis was in Neerharen maar we hadden er eerst nog een in Lanaken. Dus al bij al en ook nog een vlaggenbrief moeten kopen en waren we toch weer een dag kwijt voordat we uiteindelijk een tijdelijke plaats in Dilsen gevonden hebben.
Mijn bevinding, we hebben 2 dagen in het donker nog doorgevaren door we geen plaats vonden om te stoppen en die vriend me niet eerder wou stoppen. De boot had geen navigatieverlichting dus uiteindelijk werd ik nogal boos en was ik bijna ermee gestopt daar ik het onverantwoord vond, zeker op de Ijssel. Had weliswaar een zaklamp aan en weet dat die grote boten radar hebben maar je ziet gewoon bijna niks, ook geen plaats waar je eventueel kunt aanmeren. Nee, nooit meer, dat is het niet waard. Een boot kopen die niet van de eigenaar is en in die toestand, nee ook niet iets wat ik zou doen, ben verbaasd dat we het gered hebben en dan bedoel vooral motorisch. Alles is mogelijk, maar ik heb wat andere ervaring met boten. Heb altijd speedboten gevaren, altijd perfect onderhouden waar alles van werkte en met mijn gezin huren we af en toe een kruizer maar dan wel iets dat in nieuwstaat is.
Varen is voor mij altijd ontspanning maar deze keer meer stress dan ontspanning, vooral het gevoel dat je motorproblemen kunt krijgen op een drukke rivier vond ik minder prettig. Daarbij met iemand varen die niet weet hoe een boot reageert en hoe je moet aanleggen is ook behoorlijk lastig. Al bij al, blij dat ik thuis ben!
Aan alle mensen die mijn geadviseerd hebben, geholpen hebben enz een gemeende Dankjewel !
Ik kan begrijpen dat sommige deze reis niet echt positief kunnen beantwoorden en kan daar enkel op zeggen, jullie hebben gelijk, zou het normaal zo ook nooit doen maar omstandigheden breken wet...